معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم:

20 درصد بودجه 98 شهرداری از محل عوارض تامین می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم گفت: پیشنهاد و پیش‌بینی برای درآمد حاصل از عوارض برای سال آینده 416 میلیارد تومان است که 20 درصد از کل بودجه شهرداری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محسن رنجبر عصر دیروز  در نشست خبری تشریح بودجه پیشنهادی شهرداری قم برای سال 98، با بیان اینکه بودجه 98 شهرداری سومین بودجه در قالب برنامه‌ قم 1400 است اظهار کرد: سیستم‌های بازخورد استراتژیک و... در این سال‌ها وظیفه نظارت بر روند تحقق بودجه طبق برنامه و چشم‌انداز شهر قم را بر عهده داشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری برای رسیدن به اهداف اقداماتی تعریف کرده که وارد بودجه شده است تصریح کرد: این اقدامات زمانی ارزشمند هستند که اهداف ما را برای رسیدن به چشم‌انداز پوشش دهند؛ مثلا اگر سرانه فضای سبز را به میزان ایده‌آل مورد نظر برنامه برسانند جذاب هستند.

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه چشم‌انداز شهر قم 7 گزاره دارد که هرکدام با شاخص‌هایی کنترل می‌شود اظهار کرد: این سامانه‌های بازخوردگیری وضعیت تحقق هرکدام از شاخص‌های 50 گانه را نشان می‌دهد؛ بر این اساس خروجی‌هایی به دست آمده که مبنای برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات‌ به دست آمده از سیستم‌های بازخوردگیری تدوین بودجه سال 98 صورت گرفته است افزود: ما در قالب هر هدف راهبردی داریم که سیاست‌هایی نیز برای آن تدوین شده و در نهایت این سیاست‌ها به طرح‌ها ختم می‌شود که پروژه تعریف شده و طرح به سرانجام می‌رسد و در سیستم برنامه‌ تمام این طرح‌ها عدد و رقم گرفته است.

توسعه فضای سبز تفرجگاهی شهری در سال آینده
رنجبر بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه فضای سبز کمیت عددی نشان می‌دهد که توسعه فضای سبز تفرجگاهی شهری باید در سال 98 بالغ بر 206 هزار و 323 مترمربع باشد تا بتوانیم در مسیر اهداف چشم‌انداز قرار بگیریم.

وی اذعان کرد: براساس اعداد به دست آمده در این قالب و طبق چشم‌انداز، اقدام در زمینه پیش‌بینی هزینه‌های مالی صورت گرفت و نهایتا رقم‌های بودجه کسب شد.

معاون شهردار قم با بیان اینکه 160 طرح پیش‌بینی شده از 500 طرح در این قالب بالغ بر هزار و 830 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد خاطرنشان کرد: بر این اساس این بودجه در مناطق بررسی شد تا بتوانیم وضعیت هر منطقه‌ای را به دست آورده و جزئی‌تر بتوانیم برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: براساس این طراحی، هر منطقه باید طبق سامانه بودجه پروژه برای هر طرح معرفی می‌کردند و طبق این کار 852 ردیف بودجه‌ای به میزان هزار و 600 میلیارد تومان اطلاعات در این سامانه ثبت شد.

رنجبر با اشاره به بررسی وضعیت درآمدی شهرداری برای دستیابی به سیستمی مطلوب در تدوین بودجه خاطرنشان کرد: آیتم‌های مختلفی را برای پیش‌بینی درآمدی شهرداری استفاده کردیم و نهایتا با توجه به ردیف‌های مختلف عدد 2 هزار و 350 میلیارد تومان برای بودجه شهرداری در سال آینده در کمیته‌های تخصصی به تصویب رساندیم.

وی با بیان اینکه در این مرحله با بررسی درخواست‌های مناطق و سازمان‌ها نزدیک 460 میلیارد تومان از این سقف مالی صرف مصارف جاری شهرداری می‌شود اذعان کرد: در نهایت بررسی درخواست‌ها انجام شد و تعدیل و افزایش طرح‌ها و رقم مربوط به آنها صورت گرفت تا بتوانیم به شرایط واقعی برسیم.

بودجه 98با رقمی بالغ بر هزار و 887 میلیارد تومان عمرانی و 462 میلیارد تومان
معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه در نهایت بودجه سال 98 شهرداری با رقمی بالغ بر هزار و 887 میلیارد تومان عمرانی و 462 میلیارد تومان جاری تحویل شورای شهر شد اظهار کرد: براساس اهداف 11 گانه رقم مربوط به هر هدف مشخص شده است.

وی اذعان کرد: به هدف حفاظت و برخورداری از محیط زیست پایدار وباکیفیت شهری 165 میلیارد تومان، روان، متعادل و سالم‌سازی عبور و مرور شهری 616 میلیارد تومان، بهره‌مندی از محیط و فضای امن شهری 32 میلیارد تومان، کاهش خطرپذیری و ارتقا ایمنی شهر 61 میلیارد تومان، رونق اقتصادی شهر و توسعه منابع پایدار و مشارکت بخش خصوصی 301 میلیارد تومان، توسعه شهر خلاق و هوشمند 19 میلیارد تومان، تحقق حکمرانی و مدیریت اسلامی و مطلوب 6.5 میلیارد تومان، سازماندهی کالبدی و محتوایی شهر و بهبود کیفیت سیما و منظر شهری 19.5 میلیارد تومان، توسعه متوازن و متعادل تجهیزات، تاسیسات و خدمات شهری برای شهروندان وزائرین 63 میلیارد تومان، ترویج و اعتلای میراث و هویت فرهنگی، تاریخی و انقلابی شهر قم 3.8 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده و پیشنهاد به شورای اسلامی شهر ارائه شده است.

رنجبر با بیان اینکه نزدیک به 560 میلیارد تومان دیون شهرداری نیز در بودجه سال آینده شهرداری پیش‌بینی شده است اذعان کرد: این رقم شامل تسویه حساب‌ها با بانک‌ها، غرامت و صلح‌نامه مناطق و... است.

وی نسبت هرکدام از اهداف را مورد توجه قرار داد و افزود: در مناطق مختلف نیز بودجه توزیع مطلوبی داشته و مرکز بیشترین سهم بودجه را دارد چراکه پروژه‌های ویژه شهر در قالب بودجه مرکز پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم گفت: به جز بودجه شهرداری که 2 هزار و 350 میلیارد تومان است حدود 300 میلیارد تومان بودجه سازمان‌های شهرداری است که مجموعا بودجه شهرداری و سازمان‌ها بالغ بر 2 هزار و 678 میلیارد تومان است.

وی اذعان کرد: استفاده از فاینانس، اوراق مشارکت و وام نیز در بودجه پیشنهاد شده که در صورت به سرانجام رسیدن به رقم اضافه می‌شود.

صرف 2 هزار نفر ساعت برای تدوین بودجه 98
رنجبر با بیان اینکه بیش از 2 هزار نفر ساعت جلسات کارشناسی برای تدوین بودجه سال 98 شهرداری زمان صرف شده است خاطرنشان کرد: کارهای بررسی در شورای شهر در خصوص بودجه سال آینده آغاز شده و پس از بررسی و تصویب در جلسه علنی، رقم نهایی اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش شهرداری بر این است که طبق برنامه قم 1400 و چشم‌انداز 1414 بودجه سالانه را تدوین کند اظهار کرد: از رقم 2 هزار و350 میلیارد تومانی بودجه سال آینده 780 میلیارد تومان عدد نقدی است که باید گرفته شود؛ از این رقم 462 میلیارد تومان بودجه جاری و نزدیک به 180 میلیارد تومان هزینه جاری شامل 90 میلیارد تومان نظافت شهر و جمع‌آوری پسماند، 46 میلیارد تومان نگهداری فضای سبز، 40 میلیارد تومان هزینه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی و 180 میلیارد تومان هزینه‌های داخلی است.

معاون شهردار قم اذعان کرد: باقی هزینه‌های شهرداری از محل‌های دیگری چون اوراق تسویه دیون از دولت، وام، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد؛ امیدواریم بتوانیم بالغ بر 300 میلیارد تومان در حوزه سرمایه‌گذاری جذب منابع مالی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد و پیش‌بینی برای درآمد حاصل از عوارض برای سال آینده 416 میلیارد تومان است افزود: پیش‌بینی ما در این بخش شامل تامین 150 میلیارد تومان از محل عوارض پروانه‌های ساختمانی، 63 میلیارد تومان مازاد بر تراکم، 13 میلیارد تومان کسب و پیشه، 30 میلیارد تومان حذف پارکینگ و 160 ملیارد تومان ماده 100 و سایر عوارض است.

رنجبر گفت: مابقی بودجه شهرداری از منابع داخلی شهرداری تامین می‌شود؛ اگر پیش‌بینی‌ها درست بوده و مشارکت در ساخت و ساز صورت گیرد بیش از 416 میلیارد تومان نمی‌توانیم تامین کنیم و حدود هزار و 900 میلیارد تومان از منابع داخلی شامل سرمایه‌گذاری، ارزش افزوده، وام، دیون و... باید تامین شود.

 20 درصد بودجه 98 شهرداری از محل عوارض تامین می‌شود
وی با بیان اینکه 20 درصد بودجه شهرداری از محل عوارض مردم تامین می‌شود اظهار کرد: ادامه تملک فاز پنج عماریاسر و شروع عملیات اجرایی آن، اتمام تملک تقاطع کیوانفر و خیابان امام خمینی(ره) و آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح آن، تکمیل تملکات و آغاز عملیات عمرانی تقاطع میدان امینی بیات، اجرای عملیات عمرانی تقاطع بلوار فردوسی و بلوار پیامبر اعظم، تکمیل و بهره‌برداری تقاطع سه سطحه میدان ولیعصر، آغاز عملیات عمرانی تقاطع غیرهمسطح بلوار شهدای روحانیت و بلوار امام رضا، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و جایگزینی ناوگان فرسوده با اتوبوس‌های جدید، خرید، نصب و مکانیزاسیون پل‌های عابر پیاده شهر، راه‌اندازی فاز اول باغ پرندگان اتمام احداث و بهره‌برداری از مجتمع‌های فرهنگی ورزشی مناطق، راه‌اندازی فاز اول دریاچه مصنوعی قم و ادامه پروژ‌ه‌های شهر هوشمند و عملیاتی کردن کارت هوشمند شهروندی جزو پروژه‌های شاخص سال آینده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌ انسانی شهردار قم گفت: 20 درصد بودجه سال آینده شهرداری جاری و 80 درصد آن عمرانی است در حالی که بررسی بودجه دولت و شهرهای دیگر نشان می‌دهد که این نسبت بسیار خوب است و عزم توسعه خدمات در شهر را نشان می‌دهد و عملکرد سال‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که زیرساخت‌های خوبی به شهر اضافه شده است.


انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/2948
اخبار مرتبط

نظرات شما