دلایلی برای آسیب زا بودن هوش مصنوعی در صنایع مختلف

فناوری جدید هوش مصنوعی در کنار کمک هایی که به پیشرفت بشریت می کند، مشکلاتی هم دارد که با وضع قوانینی می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از آی ای؛ آیا هوش مصنوعی نجاتبخش بشریت خواهد بود یا نابود کننده آن؟ یک اقتصاددان در دانشگاه MIT فکر می‌کند هنوز خیلی زود است که به طور قطعی پاسخ این سوال را بگوییم، اما او می‌گوید در حال حاضر در مسیر اشتباهی هستیم. البته مشکل خود هوش مصنوعی نیست، بلکه مشکل نحوه استفاده ما از آن است. پروفسور Daron Acemoğlu نگران است که هوش مصنوعی، همانطور که در حال حاضر در حال توسعه است، منجر به عواقبی شود که در دراز مدت بسیار بیشتر از مزایای این فناوری باشد. خبر خوب این است که مقررات می‌تواند مشکل را حل کند، اما به شرطی که به زودی برای حل این مشکلات اقدام شود.

بازار مبتنی بر هوش مصنوعی

این کارشناس تصدیق می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند با کمک به شرکت‌ها در تولید محصولات بهتر برای مصرف کنندگان کمک کند. به عنوان مثال، داداه‌های کسب شده مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌توان برای بهبود کیفیت محصول و برآورده کردن بهتر نیاز‌های مشتریان استفاده کرد. با این حال، در یک مقاله آمده که شواهدی از چندین راه مضر بودن فناوری برای بازار و رفتن به مسیر اشتباه پیدا شده است.

مشکل اصلی این است که شرکت‌هایی که داده‌های زیادی را از مشتریان خود جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند از داده‌های کسب شده مبتنی بر هوش مصنوعی نیز برای جمع‌آوری هر سنت از هر تراکنش استفاده کنند.

هوش مصنوعی

به عنوان مثال، خرده فروشان از تکنیکی به نام "تبعیض قیمت" استفاده می‌کنند تا با در نظر گرفتن قیمت‌های متفاوت از مشتریان مختلف، تا حد امکان در هر تراکنش بیشترین دریافتی را داشته باشند. این داده‌ها به خرده‌فروشان نشان می‌دهد که مشتری چقدر به یک محصول نیاز دارد یا می‌خواهد و چقدر مایل به پرداخت است و قیمت‌های خود را بر این اساس تعیین می‌کنند. تکنیک دیگر شامل نمایش تبلیغات شخصی‌سازی شده در «لحظه‌های آسیب‌پذیری اصلی» است، زمانی که تبلیغات احتمالاً بیشترین تأثیر را دارند.

این تکنیک‌ها برای شرکت‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند منطقی به نظر می‌رسد، اما رقابت را خفه می‌کنند و میزان پولی را که مشتریان باید در جا‌های دیگر خرج کنند، کاهش می‌دهند. نگران‌کننده‌تر این است که نابرابری و تبعیض را نیز افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی در محل کار

هوش مصنوعی همچنین رابطه بین مشاغل و کارگران آنها را تغییر می‌دهد. اختراعات جدید از مدت‌ها قبل از ظهور هوش مصنوعی افراد را بیکار کرده و برای دیگران و حتی ربات‌ها شغل ایجاد کرده است. آنچه اکنون متفاوت است، مقیاس و سرعت تحول آینده است.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال حاضر نحوه انجام کار در صنایع از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا تولید و تامین مالی را تغییر می‌دهد. عجم اوغلو شواهدی از بحران بیکاری گسترده پیدا نکرد، اما تحقیقات او نشان می‌دهد که اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی با وادار کردن برخی از کارگران به مشاغل کم درآمد یا بیکار شدن، نابرابری اقتصادی را بیشتر افزایش می‌دهد. عجم اوغلو می‌گوید که اگر هوش مصنوعی توازن قدرت را از نیروی کار به سمت سرمایه تغییر دهد، دموکراسی ممکن است آسیب ببیند.

ممکن است پذیرفتن اینکه یک فناوری می‌تواند چنین تأثیری بر نهاد‌های عظیم و بنیادی مانند دموکراسی داشته باشد، دشوار باشد. با این حال، ما قبلاً طعم کمی از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد را درست وقتی الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در جامعه رها می‌شوند، داشته‌ایم. یک آزمایش بزرگ اخیراً تأیید کرد که الگوریتم فیسبوک قرار گرفتن کاربران در معرض اخباری که با آن موافق نیستند را محدود می‌کند. این الگوریتم کنترل  گسترش افراط گرایی و اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی کمک کرد.

به سوی آینده‌ای روشن‌تر

نمی‌توان فواید بسیار هوش مصنوعی برای زندگی و پیشرفت بشریت را انکار کرد. فقط در زمینه پزشکی، هوش مصنوعی ابزار‌هایی را در اختیار پزشکان قرار داده تا برخی از بیماری‌ها را با دقت بیشتری تشخیص دهند و آنها را به طور مؤثرتری درمان و یا حتی جراحی کنند.

هوش مصنوعی

چگونه می‌توانیم از هوش مصنوعی بدون اینکه از آسیب‌های بیش از حد آن رنج ببریم، بهره مند شویم؟ اوغلو در پاسخ به این سوال می‌گوید که  تنظیم هوشمند است. اگر سیاستگذاران مقرراتی را تنظیم کنند تا استفاده از هوش مصنوعی را برای برخی از برنامه‌ها، از جمله اتوماسیون و اشکال خاصی از جمع آوری داده، کاهش دهد، احتمالاً می‌توان از بدترین سناریو اجتناب کرد. این قوانین پتانسیل این را دارند که به مردم عادی فرصتی برای بهره مندی از انقلاب هوش مصنوعی را بدهند.

اوغلو تنها متخصص هوش مصنوعی نیست که تلاش می‌کند الگوریتم‌ها را برای جامعه بهتر توسعه بخشد. در مقاله‌ای در نیویورک تایمز، دانشمند سابق داده فیسبوک، رودی لیندسی، می‌گوید که کنگره می‌تواند با وضع و استفاده از قوانینی خاص برای تغییر مشوق‌های پلتفرم‌ها، به این مشکل رسیدگی کند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/30159
اخبار مرتبط

نظرات شما