با احداث کارخانه چادر در قم؛

تامین ۳۰درصد چادر مورد نیاز کشور در قم

هر چند چادر نماد و هویت یک بانوی ایرانی است، اما کالای فرهنگی به حساب نیامده و به‌همین دلیل از حمایت کالاهای فرهنگی نیز برخوردار نیست ، گرانی قیمت چادر در بازار از آنجا که مستقیم با پوشش برتر اکثریت بانوان جامعه در ارتباط است و یکی از محصولات حجاب و عفاف تلقی می‌شود با راه اندازی کارخانه چادر قم ۳۰درصد نیاز داخلی تامین می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هر چند چادر نماد و هویت یک بانوی ایرانی است، اما کالای فرهنگی به حساب نیامده و به‌همین دلیل از حمایت کالاهای فرهنگی نیز برخوردار نیست ، گرانی قیمت چادر در بازار از آنجا که مستقیم با پوشش برتر اکثریت بانوان جامعه در ارتباط است و یکی از محصولات حجاب و عفاف تلقی می‌شود و مطمئنا تبعات نامناسب گسترده‌تری را در پی دارد.

این روزها قیمت چادر مشکی همانند سال‌های گذشته  بسیار افزایش یافته و خرید چادر برای بسیاری از خانواده‌هایی که دغدغه استفاده از آن را دارند به معضل اقتصادی تبدیل شده است، و یکی از دلایل آن واردات چادر است و به بهانه قیمت دلار این کالای برتر حجاب تبدیل به کالای لوکسی شده که خرید آن از توان خانواده ها خارج شده است، و همین مسئله باعث شده که بانوان ایرانی که تمایل به داشتن حجاب دارند به سمت مانتوهای بلند سوق پیدا کنند.

ایران به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی سالانه ۱۰۰ میلیون متر مربع پارچه چادری مشکی مصرف دارد اما بعد از گذشت چندین دهه از عمر فعالیت صنعت نساجی هنوز ۹۴ درصد نیاز خود به پارچه چادر را از طریق واردات تأمین می‌کند و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی باید برای حفظ موقعیت خود در بازار در منگنه هستند، و شاید اگر حمایت لازم از تولید کنندگان داخلی صورت بگیرد قیمت چادر کاهش پیدا کرده یا حداقل بیش از این افزایش پیدا نکند.

سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار چادر مشکی به کشور وارد می شود  این در حالی است که با هزینه ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار می‌توانیم یک خط تولید ۱۰ میلیون متری چادر مشکی راه‌اندازی کنیم.

 در حال حاضر چادر مشکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون چین، اندونزی، تایلند ، کره و ژاپن به کشور وارد می‌شود.

با تبلیغات انجام شده استقبال بانوان چادری از پارچه های چادر مشکی ایرانی افزایش پیدا کرده است اما کارخانه حجاب شهر کرد در حال حاضر تنها تولیدکننده پارچه چادر مشکی در ایران است که کمتر از ۱۰ درصد نیاز داخلی را تامین می کند و نیاز است که سرعت عمل بیشتری در احداث کارخانه های چادر مشکی به وجود بیایید.

تا پیش از سال 91، دو کارخانه "ایران ‌مرینوس"، "کرپ‌ ناز کرمانشاه" و "نای ‌زرین اصفهان" نیز با اختصاص بخشی از خط تولید خود به تولید پارچه چادر مشکی، بخش قابل توجهی از نیاز مصرفی کشور را تأمین می‌کردند، اما با توجه به شواهد موجود تولید این کارخانه‌ها متوقف شده است. 

به گفته کارشناسان این حوزه نقش و تأثیر مافیای واردات بر ورشکستگی و عدم موفقیت کارخانجات تولید‌کننده پارچه چادر مشکی در ایران محسوس و قابل لمس است. افرادی که از واردات و قاچاق کالا در کشور نفع می‌برند، نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی‌کنند بلکه جلوی پای کارخانجات داخلی سنگ‌اندازی کرده و خط‌های تولید را به ورطه تعطیلی کشانده و کارگران آن‌ها را بیکار می‌کنند.

اما با توجه به آنچه مشاهده می شود عزمی برای مقابله با این مافیا با احداث کارخانه های تولید چادر مشکی در کشور به وجود آمده است.

 ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با سرمایه گذاری یک‌ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان ظرف مدت یک‌سال کارخانه چادر مشکی را در قم راه اندازی خواهد کرد که پروژه ساخت آن تابستان امسال شروع شده است،  با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سالانه بیش از ۱۸ میلیون متر مربع چادر مشکی در این واحد تولید و به بازار عرضه می‌شود که در این صورت قم بزرگترین تولید کننده پارچه چادر مشکی در کشور تبدیل خواهد شد.

با توجه به گرانی بیش از اندازه چادر مشکی  که باعث گلایه خانواده ها شده است به گفته مسئولان استانی کارخانه قم چادرمشکی را با قیمتی بسیارتر ارزان تر از قیمتی که اکنون در بازار وجود دارد در اختیار مردم قرار خواهد.

 محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار داشت: ما به دنبال تامین زیرساخت های لازم برای سرعت بخشیدن به احداث کارخانه پارچه چادری در قم هستیم در ابتدا به علت اینکه مشکل در تامین زمین وجود داشت و به علت مشکلاتی که در بحث تملیک داشت مدت زمان تملیک زمین طولانی شد و بعد طرح تغییر پیدا کرد و جابجایی زمین داشتیم مقداری زمان بر شد اما سرمایه‌گذاران قول دادند که با سرعت ساخت کارخانه را پیش ببرند قول دو ساله برای افتتاح و بهره‌برداری کامل این کارخانه تولید پارچه چادر داده شده است.

سیجانی بیان داشت: نظارت های مستمر بر مراحل پیشرفت کارخانه تولید پارچه چادر مشکی ادامه خواهد داشت  تا با کمک مسئولان ذیربط بتوانیم این موانع و مشکلات را حل کنیم.

وی تصریح کرد:  اگر کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در قم راه اندازی شود ۱۸ میلیون متر مربع آن یعنی تقریباً بیش از ۳۰ درصد نیاز داخلی را تامین می کند.

کاهش قیمت چادر مشکی با توجه به آنچه در کف بازار مشاهده می شود نیاز به معجزه دارد معجزه ای که مسئولان و وارد کنندگان این کالا مانع تحقق آن می شوند اما با احداث کارخانه های بیشتر در کشور و استقبال بانوان چادری از پارچه ایرانی تحقق این معجزه دور از انتظار نیست.

مرضیه مهدیلو شیخ احمدلو

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/30187
اخبار مرتبط

نظرات شما