دبیرخانه دانشجویی «جهاد روایت و تبیین» افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،مراسم افتتاحیه دبیرخانه دانشجویی «جهاد روایت و تبیین» و رونمایی از پوستر اولین همایش ملی دانشجویی جهاد تبیین، نشان و سایت دبیرخانه، امروز 25 بهمن ماه، توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم و نویسنده کتاب «جهاد تبیین»، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و رضا فریدزاده سرپرست سازمان دانشجویان این نهاد برگزار شد.

* تببین در جریان‌ها و تحولات سیاسی و اجتماعی جایگاه مهمی دارد

رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در این مراسم با تقدیر و تشکر از سازمان دانشجویان و مرکز فرهنگی – دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در رابطه با اقدام صحیح و به موقع در راستای بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم جهاد تبیین و ضرورت روایت حقیقت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و جلوگیری از تحریف آن‌ها، گفت: در رابطه با جهاد روایت و تبیین یک نکته این است که تبیین و واژه تبیین به معنی تعریف کردن و تعبیر کردن است و اساسا هر حرکتی شامل انسانی، فرهنگی و اجتماعی باید با تبیین همراه باشد چون ما با انسان و جامعه سر و کار داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان و جامعه حرکت نمی‌کنند، مگر مسیر آینده روشن باشد، افزود: در طول تاریخ در تمام حرکت های انجام شده جریان تبیین محوریت دارد. در جریان ها و تحولات سیاسی و اجتماعی تببین جایگاه مهمی دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی نیز حضرت امام مبارزه خود را با چند سخنرانی آغاز کردند و با سخنرانی خود، تبیین را هم شروع کردند. همچنین امام به عنوان پیشوای طراز اول انقلاب در درس های فقهی خود نیز بحث نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را تبیین می‌کردند.

رحیمیان با تاکید بر این که تبیین یک ضرورت برای جامعه است، گفت: حرکت تبیین با توجه به اقتضائات روز انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر در رابطه با جهاد روایت و تبیین، واژه «جهاد» است که رهبری آن را به کار برده‌اند. جهاد واژه خاصی است که در مواقع خاص و فوق العاده از آن استفاده می‌شود و استخدام این واژه توسط رهبر انقلاب نشان دهنده وضعیت فوق العاده‌ای است که کشور، انقلاب و اسلام در داخل و منطقه و جهان دارد و ما باید در خور شأن این واژه حضورمان یک حضور جهادی باشد، مانند همین اقدامی که در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آغاز شده است.

رحیمیان تصریح کرد: این وضعیت فوق‌العاده‌ای که دشمن برای کشور ایجاد کرده است و جنگ نرمی و شناختی که با آن روبرو هستیم، به‌جز با یک حرکت جهادی و تبیینی، قابل مقایسه نیست. تغییر باورها، هنجارها و ارزش‌ها، هدف دشمن از این جنگ شناختی است تا مردم و بخصوص جوانان کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: وظیفه رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های جهاددانشگاهی است که هژمونی رسانه‌های غرب که ارزش‌ها و باورهای مردم را هدف قرار داده‌اند، شناسایی و خنثی کنند. براساس فرمایش مقام معظم رهبری، باید در جهاد تبیین و جهاد رسانه‌ای، بتوانیم حرکت بعدی دشمن را فعالانه تشخیص و براساس آن اقدام کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: امیدواریم افتتاح این دبیرخانه حرکتی در فضای دانشجویی و دانشگاهی باشد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم و نویسنده کتاب «جهاد تبیین» اظهار کرد: جهاد تبیین واژه‌ای بود که به صورت جدی از مهرماه ۱۴۰۰ توسط رهبری به کار برده شد اما تفاوت استفاده از این واژه در زمان های قبل توسط مقام معظم رهبری در مخاطبان بود. پیش از این، این واژه مخاطبانش اساتید و علما، ائمه جمعه و نخبگان بودند اما در این نوبت خطاب ایشان به کل مردم به ویژه جوانان توسعه پیدا کرد.

وی افزود: جهاد تبیین عکس‌العمل و حساسیت نسبت به ذهن مشوش و روایت های نادرستی که به آن ذهن وارد شده و در عرصه شناخت دچار مشکلاتی شده است، اما نباید نسبت به آن ذهن آشفته بی تفاوت باشیم، خلاصه جهاد تبیین یک حس مسولیت پذیری نسبت به ذهن مشوش اطرافیان و نزدیکانمان است.

رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم تصریح کرد: نکته اساسی که شاید بتواند دلیل این باشد که رهبر این فرمایش را به صورت عمومی مطرح کردند، حجم بالای دشمنی به مباحث، روایت ها و تحریف هایی است که انجام می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی ادامه داد: جهاد تبیین کاملا روشن است و وظیفه مشخص است و مجال تبیین  

کردن جهاد تبیین نیست و از فضای تبیین باید وارد فاز عملیاتی شد.

* جهاد تبیین می تواند مکمل بیانیه گام دوم انقلاب باشد

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های ارزنده رهبر انقلاب جعل اصطلاح و گشودن افق های جدیدی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دوره حضور فرهنگی ایشان در قبل و بعد از انقلاب است.

وی افزود: جهاددانشگاهی یک سازمان فکری و فرهنگی است وهویتش این است و این هویت آن بر تمام هویت هایی که به دست آورده است، مقدم است.

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاطری تصریح کرد: جهاد تبیین می تواند مکمل بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

وی افزود: نهضت ها برای ماندگاری احتیاج به چند عنصر دارند. از جمله عنصر اقبال توده ها، داشتن عناصر و مهره های کارآمد و نظام های فکری خوب.جهاد تبیین یعنی هماهنگی سپر دفاعی در تنویر افکار عمومی، آنجایی که حمله صورت می‌گیرد.

* آنچه موجب توفیق انقلاب شد، کار فکری بود

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: انقلاب در یک محیط باز خود و اصول و مبانی خود را در کنار سایر جریان‌‌ها عرضه کرد و همانگونه که امام مبانی انقلاب را عرضه داشتند و سایر حزب ها نیز این کار را انجام دادند.

وی افزود: امام یک تفکر داشتند و آن این بود که در ایران اگر تحولی می خواهد صورت بگیرد باید حول اسلام صورت بگیرد چون می‌خواهد در صحنه موثر عمل کند. هیچ عامل دیگری نمی تواند منشا تحول در ایران باشد مگر اسلام.

سلیمی نمین بیان کرد: آنچه موجب توفیق انقلاب شد، کار فکری و دلسوزی نسبت به همه اقشار جامعه با هر گرایش حتی برای آدم های خبث بود


انتهای پیام/


منبع:روابط عمومی جهاد دانشگاهی
http://qomefarda.ir/31537
اخبار مرتبط

نظرات شما