موسیقی از نگاه رهبری هنری اصیل و تعالی‌بخش است

مدرس دوره عالی فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی، با اشاره به دیدگاه رهبر انقلاب نسبت‌به موسیقی، گفت: اگرچه وضعیت فعلی موسیقی اصلاً مطلوب نیست، ولی نباید غفلت کرد که هم‌چنان در منظر فقهی و اجتماعی ایشان، موسیقی هنری تعالی‌بخش، اصیل، فی‌نفسه مجاز و در تعامل با مذهب و حکومت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،چهارمین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت‌الاسلام مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام فلاحتی‌ در ابتدای این نشست با اشاره به آرای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب درباره موسیقی، اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که از بررسی مبانی اجتهادی رهبر معظم انقلاب در امر موسیقی و غنا و همچنین بررسی آرای اجتماعی ایشان در این ساحت بر می‌آید این‌ است که ایشان اصل هنر موسیقی را امری مجاز و بلکه در برخی صورت‌ها دارای رجحان می‌دانند. از باب نمونه در کتاب غنا با ۵ قرینه اثبات می‌فرمایند که موسیقی در روایات شیعه دارای نوع حلال غیر قابل انکار است یا در سخنرانی‌شان خطاب به صداوسیما می‌فرمایند: «نمی‌شود درب موسیقی را به‌کلی بست، مردم بالأخره به موسیقی نیاز دارند و من با موسیقی شاد اما غیر رقص‌آور موافقم.» 

وی تصریح کرد: سخن این‌ است که گرچه دیدگاه ایشان در باب موسیقی به دلیل کم‌توجهی مسئولان امر موسیقی در کشور، آن‌گونه که ایشان در نظر داشته‌اند، پیش نرفته است و وضعیت فعلی موسیقی اصلاً مطلوب نیست، ولی نباید غفلت کرد که هم‌چنان در منظر فقهی و اجتماعی ایشان، موسیقی هنری تعالی‌بخش، اصیل، فی‌نفسه مجاز و در تعامل با مذهب و حکومت است.

فلاحتی در ادامه افزود: طبیعتاً در شرایط غالباً لهوی فعلی موسیقی، برای جمع بین محاسن ذاتی این هنر و آسیب‌های فعلی‌اش، باید بر مدیریت صحیح موسیقی تأکید ورزید نه بر حذف اصل و مذموم جلوه دادن ذات این هنر.

سلسله جلسات دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» به همت واحد پژوهش حوزه هنری قم به صورت هفتگی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند عصر دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ در این جلسات حضور یابند.




انتهای پیام/


منبع: روابط عمومی حوزه هنری قم
http://qomefarda.ir/31613
اخبار مرتبط

نظرات شما