دبیر همایش کتاب سال حوزه :

بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود/ توجه به جنبه کیفی آثار رسیده شاخص اصلی داوری‌ها بود

دبیر همایش کتاب سال حوزه از برگزاری بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه خبر داد و گفت: مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی، پنج‌شنبه 5 اسفندماه 1400 در قم برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری پیش از ظهر امروز در نشست خبری کتاب سال حوزه، اظهار داشت: این همایش اختصاص دارد به آثار حوزویان داخلی و خارجی برادر و خواهر که به صورت کتاب، مقاله و رساله به آن اثر ارسال کرده اند.
وی ادامه داد: بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه به منظور معرفی و تقدیر از صاحبان برترین کتاب‌ها، پایان‌نامه‌های سطح چهار و مقالات علمی حوزویان داخل و خارج کشور، ساعت 9 صبح پنج‌شنبه، 5 اسفندماه 1400 برگزار خواهد شد.
دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: هم‌زمان در این مراسم، برگزیدگان پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی شده و از نویسندگان آن‌ها تجلیل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در این مراسم، از مقام علمی یکی از شخصیت‌های پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آل‌محمد(ص) تجلیل به عمل می آید همچنین به پاس نشر کتاب های پر ارج دینی، ناشران و مراکز پژوهشی برتر معرفی شده و از آن ها تقدیر می شود.
حجت‌الاسلام جزایری با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره گفت: تعمیق مباحث پژوهشی در حوزه و جهت دهی به فعالیت های پژوهشی است.
وی بااشاره به اینکه 10درصد آثار مربوط به طلاب خارجی است، اضافه کرد: در این دوره 92 کتاب، 15 پایان نامه و 8مقاله از سوی طلاب خارجی که  از ملیت های عراقی، افغانستانی، پاکستانی، هندوستانی، کلمبیایی، ترکیه ای، لبنان و سوریه ای هستند ارسال شده است.
دبیر همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: 8درصد آثار دریافتی مربوط به خواهران طلبه است. 61کتاب، 16پایان نامه و 12 مقاله محصول تلاش و فعالیت های خواهران طلبه می باشد که به دبیرخانه کتاب سال حوزه ارسال شده است. از این تعداد 5مورد به مراحل پایانی ارزیابی راه یافته اند.
وی در ادامه با اشاره به اولین دوره کتاب سال حوزه، گفت: با توجه به آغاز این جشنواره از سال ۷۸ تاکنون ۱۹ هزار و ۶۳۴ اثر رسیده که طول این ۲۳ سال ۲۰۸ اثر برگزیده، ۲۸۵ اثر شایسته تقدیر و ۴۴۶ اثر شایسته تحسین انتخاب شده است.
حجت الاسلام والمسلمین جزایری به فراوانی آثار رسیده بر اساس جنسیت نویسندگان (طی ۲۳ دوره) اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ اثر توسط طلاب برادر و ۱۰۰۹ اثر توسط خواهران طلبه به دبیرخانه جشنواره طی این ۲۳ دوره ارسال شده است.
دبیر جشنواره کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات سال ۱۴۰۰ حوزه‌های علمیه به بُعد بین‌المللی این جشنواره اشاره کرد و افزود: تعداد کل آثار رسیده خارجی ۱۳۰۷ اثر بوده که ۵۸ اثر آن به عنوان اثر برتر و برگزیده از سوی هیئت داوران انتخاب شده‌اند.
وی بیان داشت: تاکنون ۱۳۳۶ عنوان اثر به دبیرخانه ارسال شده است و در بررسی اولیه ۱۰۰۲ اثر حائز شرایط بررسی قرار گرفت که نسبت به سال گذشته با یک رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این دوره ۷۸۸ کتاب و ۲۱۴ پایان نامه به دبیرخانه رسیده است که به ترتیب با یک رشد ۱۸ درصدی و ۵۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ همراه بوده است بطوری که در سال گذشته ۶۶۶ کتاب و ۱۳۸ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود.
وی به آثار گروه‌های علمی اشاره کرد و افزود: در فقه و اصول ۱۵۳ اثر، کلام ۱۲۳ اثر، علوم اجتماعی ۹۲ اثر، اخلاق و عرفان ۷۹ اثر، تاریخ، سیره و تراجم ۸۷ اثر، ادبیات و هنر ۴۳ و اثر و… بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین جزایری تصریح کرد: بیشتر آثار رسیده به دبیرخانه فقه و اصول با ۱۵۳ اثر، کلام ۱۲۳ اثر، علوم اجتماعی ۹۲ اثر و تاریخ، سیره و تراجم با ۸۷ اثر بوده است.
وی به جنبه بین‌المللی جشنواره اشاره کرد و گفت: آثار رسیده به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیولی و از کشورهای ایران، عراق، افغانستان، سنگال، مصر، پاکستان، لبنان، بحرین، بنگلادش، کلمبیا و … بوده است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/31706
اخبار مرتبط

نظرات شما