گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی رونمایی شد

گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی با ۲۵ اثر تاریخی، هنری و متبرک از عتبات عالیات به نمایش گذاشته شده که متعلق به عتبه علوی، عتبه حسینی، عتبه عباسیه، حرم کاظمین و حرم سامراست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، در آستانه نیمه شعبان با حضور حجت‌الاسلام مهدی احمدی معاون فرهنگی و حجت‌الاسلام علی اشرف عبدی مدیر حرم طی مراسمی از «گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات» در تالار عترت موزه فاطمی رونمایی شد.

معاون فرهنگی آستان مقدس فاطمی در این مراسم با قدردانی از رویکرد محتوامحور و معرفت افزای موزه فاطمی، بر نشر معارف قرآن و عترت بر بستر موزه و با بهره گیری از آثار تاریخی و فرهنگی تاکید کرد و ایجاد گنجواره مرتبط با ائمه معصومین(ع) در تالار عترت موزه را کاملا شایسته، هدفمند و اثرگذار توصیف کرد.

حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی در مراسم رونمایی از این گنجواره در گفت‌وگویی اظهار کرد: در راستای تکمیل چیدمان جدید موزه فاطمی که در سال گذشته با الگوی «محتواگرای توحیدمحور» صورت گرفت، ایجاد «گنجواره آثار مترک عتبات عالیات» ایده پردازی و طرح ریزی شد و به لطف بانوی کرامت توفیق ایجاد و جانمایی آن در ایام شعبانیه حاصل و در آستانه نیمه شعبان رونمایی شد.

وی با بیان اینکه موزه فاطمی از جذب و اهدای آثار  تاریخی و متبرک مربوط به اماکن متبرکه و آستان های مقدس ایران، عراق، سوریه و دیگر ممالک اسلامی استقبال می کند، افزود: آثار اهدایی به موزه به نام اهدا کننده ثبت و نگهداری و پس از طی مراحلی به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس اداره موزه فاطمی با اشاره به اهمیت و ضرورت نمایش آثار تاریخی و متبرک، گفت: در روایات، شهر مقدس قم آشیانه و حرم اهل بیت (ع) عنوان شده و امروزه کانون تشیع و شیعیان است بنابراین بایسته بود که در روند چیدمان موزه فاطمی، با نمایش  آثار تاریخی، هنری و متبرک مرتبط با آستان های مقدس جهان تشیع، زمینه آشنایی و تقویت معنویت گرایی و معرفت افزایی نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) را با چهار عنصر موزه، هنر، تاریخ و فرهنگ که امروزه زبان مشترک همه انسان ها است فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه سالانه هزاران نفر از شیعیان، مسلمانان دیگر فرق اسلامی و غیر مسلمانان از موزه آستان مقدس فاطمی که تنها موزه تاریخی هنری قم است، بازدید می کنند، گفت: این فرصت بسیار مغتنمی برای بازگویی آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی بر پایه آثار موزه ای است.

مشکاتی افزود: در گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات ۲۵ اثر تاریخی، هنری و متبرک از عتبات عالیات به نمایش گذاشته شده که این آثار متعلق به عتبه علوی، عتبه حسینی، عتبه عباسیه، حرم کاظمین و حرم سامراست.

وی ادامه داد: ۲۰ اثر متبرک از این تعداد اهدایی سیدجابر مقدم نژاد خادم افتخاری حرم مطهر فاطمی و عتبات عالیات عراق است که ظرف چند سال گذشته و نیز امسال در روز تولد حضرت ابوالفضل العباس (ع)  اهدا شده و مابقی از گنجینه متبرکات موزه فاطمی اثرگزینی شده است.

رئیس اداره موزه فاطمی افزود: قدمت عمده اشیاء و آثار تاریخی گنجواره آثار اماکن متبرکه متعلق به دوره های صفوی و قاجاری است و دیرینگی برخی از این آثار ارزشمند به دوره ایلخانی برمی گردد و البته برخی نیز مربوط به دوره معاصر است.

وی اضافه کرد: آثار چوبی مربوط به ضریح های امامان معصوم(ع)، خشت‌های متبرک، کاشی های قدیمی و متبرک، برخی آثار متبرک‌ سنگی مزین به نام مبارک ائمه اطهار(ع)، پرچم های برافراشته و متبرک عتبات عالیات و همچنین چند اثر هنری مرتبط با ائمه بقیع(ع) و امام زمان(عج)، بخشی از آثار نمایش یافته در این مجموعه است که حس و حال معنوی خاصی به موزه فاطمی بخشیده است.

مشکاتی گفت: این گنجواره در طبقه اول موزه، ابتدای گنجینه وقف و واقفانِ تالار عترت ایجاد شده که با مشاهده این آثار متبرک، یک انس و عرض ارادتی نسبت به ساحت ائمه معصومین(ع) در انسان به وجود می آید که امیدواریم بازدیدکنندگان ایرانی و غیرایرانی از معنویت ویژه این مجموعه نفیس بهره ببرند.

گفتنی است در مراسم رونمایی از این گنجواره از سیدجابر مقدم‌نژاد، اهداگر نمونه موزه فاطمی توسط معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تقدیر و تجلیل شد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/32324
اخبار مرتبط

نظرات شما