شنبه گردش؛ رسمی کهن برای دوستی با طبیعت

"شنبه گردش" رسمی دیرینه در اکثر نقاط استان چهار محال و بختیاری است که خانواده ها با ورود به طبیعت بکر دوستی خود را با طبیعت تداوم می بخشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از  جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری به واسطه داشتن   اقلیم‌، آب و هوای مطلوب و آداب و رسوم فراوان پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.
 
سنت دیرینه و کهن شنبه گردش یا به تعبیری شنبه به در، که به عنوان نمونه مشابه و کوچک تری از سیزده به در بوده و از روزگاران پیشین در میان مردمان استان و به ویژه اهالی شهرکرد مرسوم بوده است.



 شنبه گردش روز گشت و گذار و یکی از ماندگار ترین آداب و روسوم استان چهارمحال و بختیاری  است ، چرا که مردم این استان اهمیت ویژه ای به شنبه گردش در اول سال دارند و برای این روز از روز های قبل برنامه ریزی دارند.

یکی از آئین‌هایی که از دیرباز رواج داشته و گرد فراموشی بر آن ننشسته است به شنبه گردش معروف است. طبق این رسم قدیمی که خوشبختانه تا بدین روز پابرجا مانده است مردم نخستین شنبه سال جدید را به گردش اختصاص می‌دهند و با رفتن به دامان طبیعت شکوفه‌های تازه رسته بهاری را تماشا می‌کنند.



در این روز مردم بار سفری یک روزه به دامان طبیعت سر سبز رفته و وعده نهار یا شام خود را در دشت باغات و مکان های گردشگری این سپری می‌کنند و در برخی از شهرستان‌ها رایج است که در این روز آش دوغ محلی طبخ کرده و در کنار اقوام و در دل طبیعت میل شود.

طبق این رسم بهتر است در اولین شنبه سال جدید از دید و بازدید و رفتن به منازل اقوام و آشنایان پرهیز کرد چرا که عقیده دارند ممکن است بدیُمن باشد.

گفتنی است؛ با توجه به چهره طبیعی، موقعیت جغرافیایی، کوه‌ها و دشت‌هایی سرسبز و زیبا و جاذبه های گردشگری دارای چهار اقلیم آب ‌و ‌هوایی است و فصل بهار و رویش گیاهان بهاری جلوه‌ای بسیار زیبا و تماشایی می‌یابد.

در استان چهارمحارمحال و بختیاری شنبه گردش رسمی است که اولین شنبه اول سال همه از منزل خارج شده و در باغ و صحرا به گردش می روند ودر برخی از شهرهای این استان  بیشتر خانم ها، دختران، تازه عروس ها و تازه داماد ها به بیرون می روند و به نوعی داماد ها نامزد های خود را میهمان می کنند، در این روز انواع آش از جمله، آش رشته، آش کشک و... پخته می شود.

در حقیقت شنبه گردش بهانه‌ای برای استفاده از آب و هوای بهاری و نفس کشیدن در دامان امن طبیعت است.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/32476
اخبار مرتبط

نظرات شما