به بهانه روز جهانی بهداشت؛

ارتقا روز به روز وضعیت سلامت و بهداشت ایران

آمار نشان می‌دهد، وضعیت سلامت و بهداشت در جمهوری اسلامی ایران روز به روز رشد کمی و کیفی داشته و وضعیت رفاهی، سلامت و بهداشت مردم بهبود یافته است تا جایی که امروز صادر کننده واکسن کرونا و اقلام بهداشتی دیگر هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سلامت چیزی نیست که بتوان به آن اهمیت نداد. هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید به سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد. این موضوع آنقدر بااهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال یک هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته و شعاری هم برای آن برمی‌گزیند. رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان در ارتباط با بحث سلامت و بهداشت است.
ازجمله ویژگی‌های فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل به نظافت می‌باشد و انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتی به سلامتی و تامین تندرستی خود علاقه‌مند است. بهداشت درواقع زیربنای فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می‌باشد و یک جامعه سالم و تندرست است که می‌تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند.
به همین بهانه در این گزارش می خواهیم به پیشرفت های پزشکی و بهداشتی ایران در سال های گذشته مخصوصا در این سال هایی که کرونا در دنیا شیوع پیدا کرده است اشاره کنیم.
براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شد که نسبت به دوران حاکمیت رژیم پهلوی از رشد کمی و کیفی فراوانی برخوردار بود. بهبود وضعیت سلامت عمومی شهروندان، افزایش محصولات درمانی و پزشکی در نقاط مختلف کشور، افزایش سطح امید به زندگی و کاهش مرگ و میر از جمله مواردی است که نشان دهنده رشد و پیشرفت در حوزه سلامت است.

شاخص امید به زندگی
گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد، امید به زندگی مردم ایران از ابتدای انقلاب تاکنون 22 سال افزایش یافته است. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد در سال 1355 مردم ایران به طور متوسط تنها 55 سال عمر می‌کردند که در سال 1396 به 2/ 76سال افزایش یافته است.

 افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
در اواخر رژیم پهلوی حدود 558 مؤسسه درمانی با 57927 تخت در سطح کشور وجود داشت که براساس جمعیت کشور آمار نامناسبی محسوب می‌شد.  این در حالی است که در دهه چهارم انقلاب اسلامی، مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) با ارتقای پوشش 100 % جمعیت شهری و بیش از 94 % جمعیت روستایی کشور همراه بوده است. در عین حال، ایجاد نظام شبکه بهداشتی- درمانی به عنوان یک الگوی جهانی با بیش از 18هزار خانه بهداشت و 5 هزار مرکز بهداشتی- درمانی به وقوع پیوسته است. این مراقبت‌ها از طریق ارتقاء تعداد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به وجود آمده است و در همین راستا می‌توان توزیع بیمارستان در استان‌های مختلف و رعایت عدالت بهداشتی در تمامی نقاط کشور را مشاهده کرد.
در حالی که در سال ۱۳۵۷، تنها ۳۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان بودند، این رقم هم اکنون به بیش از 94 درصد رسیده است. هم اکنون تعداد بیمارستان‌های فعال کشور و تخت بیمارستانی ثابت به ترتیب ۹۱۰ و 148 هزار می‌باشد. در حالی که در سال ۱۳۵۷ این ارقام 556 و 56 هزار بوده است.

رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت
کشور ایران در سال 56 با 33 میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی از سایر کشورها بوده است، اما هم اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر و به تبع آن با نیازی بیشتر به پزشک، با رشد تعداد پزشکان در کشور مواجه است. همچنین در زمینه پزشک متخصص نیز از جمعیت 7000 نفر در سال 57 به جمعیت 72.792 پزشک متخصص در حال حاضر رسیده‌ایم و همچنین باید گفت که مردم بسیاری از کشورها به منظور درمان به کشورمان سفر می‌کنند تا تحت نظر پزشکان ایرانی به درمان خود بپردازند

کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیردار
با پیشرفت پزشکی و نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران، علل مرگ و میر کمتر شده و فوت ناشی از بیماری های واگیردار و مشکلات بارداری و زایمان در ایران کاهش یافته است. افزایش خدمــات بهــداشتی در جمهوری اسلامی ایران، موجب تغییر در ترکــیب مــرگ و میـــر و دگــرگونی در ترکیب بروز بیماری‌ها شده است .شاخص مرگ‌ومیر خام در کشور ایران بر اساس آمارها از 13 نفر به ازای هر 1000 تولد زنده در سال‌های 1354-1349 به رقم 5 نفر در سال‌های 89-1384 کاهش یافته است.  
گسترش شبکه بهداشت عمومی منجر به کاهش فراوان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال هم شده است که نسبت به دوران قبل از انقلاب، رشد چشمگیری داشته است. براساس گزارش بانک جهانی، در دوران رژیم پهلوی سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نوزاد جان خود را از دست می‌دادند که این رقم در سالیان اخیر به زیر ۲۰ هزار نوزاد کاهش یافته است.

ارتقا روز به روز وضعیت سلامت و بهداشت  ایران
چنان که آمار نشان می‌دهد، وضعیت سلامت و بهداشت در جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم پهلوی رشد کمی و کیفی داشته و وضعیت رفاهی، سلامت و بهداشت مردم بهبود یافته است. در حوزه خدمات درمانی، افزایش سطح کیفی پزشکان، افزایش تعداد پزشکان و پرستاران در مناطق مختلف کشور، تامین داروهای مورد نیاز جامعه، توسعه سلول‌های بنیادی، گسترش تامین اجتماعی و پروژه‌های حمایتی، کاهش دادن هزینه‌های درمانی، کاهش مرگ و میر، افزایش سطح امید به زندگی و... در ایران پس از پیروزی انقلاب دستاوردهای فراوانی قابل لمس و رویت است.
البته با گذری کوتاه به تاریخ اثبات می‌کند که دستگاه بهداشت و درمان با سرعت خوبی پس از انقلاب در حال حرکت بوده و کمتر زمانی است که درجا زده باشد.

صادرات واکسن ایرانی کرونا
و اما امروز که دنیا درگیر بیماری کرونا است ایران از وارد کننده برخی محصولات پزشکی مرتبط با این بیماری و مخصوصا واکسن کرونا تبدیل به صادر کننده ماسک و از همه مهمتر واکسن کرونا در دنیا شده است.
از همین رو بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند در ماه حداقل ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا تولید کنند اظهار داشت: تعدادی از تولیدکنندگان مشتریانی در خارج از کشور دارند و حدود ۴ میلیون دُز واکسن کرونای داخلی هم به خارج از کشور صادر شده است. ان شاء الله در آینده نزدیک تاییده مصرف واکسن‌های MRNA داخلی هم دریافت خواهد شد.
وی افزود: واکسن کوو ایران برکت مراحل نهایی تاییده سازمان بهداشت جهانی را طی می‌کند. چند دوره مذاکرات انجام و مستندات آن ارائه شده است. علیرغم محدودیت‌های سازمان بهداشت جهانی تولیدات ایرانی در نوبت بررسی قرار گرفته‌اند و برکت از همه آنها جلوتر است.

در هر حال امید است در کشور ما با توصیه‌های حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی در «بیانیه گام دوم انقلاب» به منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» و در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین؛ بیش از پیش در مسیر پاسداشت سلامت مردم و ارتقای شاخص‌های سلامت محور با اجرای برنامه‌های زیربنایی بهداشتی - درمانی از جمله  اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور موفق تر از قبل عمل کنیم و ان شاالله پایان همه گیری کووید ۱۹ را در کشور عزیزمان جشن بگیریم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/32617
اخبار مرتبط

نظرات شما