گزارش قم فردا از توصیه های تغذیه ای برای ماه رمضان؛

مصرف میوه و سبزیجات اولویت اول برای روزه داران

تغذیه نامناسب و نبود فعالیت بدنی کافی به دلیل ترس از تشنگی و گرسنگی باعث ایجاد برخی از بیماری های گوارشی مانند یبوست در بین روزه داران می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  رمضان، ماه عبادت و بندگی و راز و نیاز با معبود جهانیان است ، ماه مهمانی خدا و بهار قرآن ،ماهی که در آن به آرامش می‌رسیم. در روایات اسلامی بر نماز خواند،قران خوانی،دعا خوانی و...در ماه مبارک رمضان تاکیدات بسیاری شده است.

سید ابن طاووس (ره) نقل می‌فرماید که وقتی ماه مبارک رمضان فرا می‌رسید، رنگ چهره پیامبر اکرم(ص) عوض می‌شد و زیاد به نماز و دعا می‌پرداخت، تغییر حالت آن حضرت در دهه آخر ماه مبارک رمضان رنگ مضاعفی به خود می‌گرفت، به گونه‌ای که تمام شب‌ها را به شب زنده داری و عبادت سپری می‌کرد. درباره حضرت امام زین العابدین (ع) نقل شده است که ایشان در این ماه کاملا غرق در دعا و تسبیح و استغفار و ذکر تکبیر می‌گشت.
بله همانطور که گفته شد و کارشناسان مذهبی اعلام می کنند در این ماه باید بسیار با قرآن و ادعیه و نماز انس گرفت چرا که این ماه بهترین ماه برای از بین بردن گناه و جمع آوری توشه برای آخرت است چرا که در این ماه حتی خوابیدن هم برای مومن روزه دار جزء حسنه حساب می شود البته باید برای عبادت خالص انرژی کافی داشته باشیم که این امر مستلزم داشتن تغذیه مناسب و  صحیح است.
تغذیه در ماه رمضان باید به گونه ای باشد که بتواند مواد لازم بدن  همچون کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی را در زمان روزه داری تامین کند. یعنی به جای افزایش میزان حجم غذا خوردن بهتر است غذاهای مقوی که مواد لازم بدن را تامین میکنند را به اندازه کافی میل کنیم.

روزه را با مایعات گرم باز کنید
این در حالی است که  دکتر مجید کاراندیش با اشاره به نوشیدن مایعات گرم و پرهیز از نوشیدن آب سرد و نوشابه هنگام افطار، می گوید: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به این ترتیب اشتها کنترل میشود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌ روغن و یا شله ‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود. نان، پنیر و سبزی و به همراه  مغز گردو برای افطار غذای مناسبی است. مصرف سوپهای ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: برای تامین آب از دست رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود. وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود با فاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شوند تا وعده سحری را با آرامش مصرف کنند.

شایع ترین مشکل گوارشی در روزه داران ابتلا به یبوست است
البته تمام این توصیه های تغذیه ای از سوی کارشناسان امر از رسانه های مختلف اعلام می شود اما بازهم این مسائل به دلایل مختلف از سوی برخی از افراد رعایت نمی شود و همین موضوع باعث ایجاد مشکل در روزه داری برای آنها می شود.
اما همین تغذیه نامناسب و در کنار آن عدم تحرک به دلیل ترس از تشنگی و گرسنگی باعث ایجاد یبوست که یکی از بیماری های شایع در ماه رمضان در بین روزه داران است می شود.
از همین رو دکتر حیدری با اشاره به راه های جلوگیری از این بیماری گفت:باید مصرف سبزی در وعده افطار قرار بگیرد و همچنین استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب و همچنین فعالیت بدنی، بهترین روش برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.
مصرف میوه و سبزی و فعالیت بدنی بهترین روش برای پیشگیری از یبوست
از طرفی هم میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه در این خصوص افزود: شایع ترین مشکل گوارشی در روزه داران ابتلا به یبوست است که با رژیم غذایی مناسب می توان از این مشکل پیش گیری کرد.
وی افزود: براین اساس خوردن میوه جات، هم چون خیسانده ی برگ آلو، انجیر، هندوانه و مصرف روغن زیتون به همراه غذا در پیش گیری از یبوست بسیار مؤثرست.

یکی از موارد دیگر که در این ماه می تواند مشکلات بیشتری برای مومنین روزه دارد ایجاد کند مصرف نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه است.  مصرف نوشابههای گازدار در ماه رمضان موجب تحریک معده به خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده (گاستریت) می‌شود.
از طرفی باید در این ایام از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد تشنگی می شود جلوگیری کرد. برخی از غذا ها مانند کله پاچه و سیرابی باعث تشنگی فراوان در طول روز می شود که نباید این غذاها در ماه رمضان میل شود اما اگر کسی تمایل بخوردن این غذاهای پرچرب را دارد باید بصورت کم‌ آب، کم ‌نمک و در وعده افطار مصرف شود.
همچنین برای جلوگیری از تشنگی شدید در ماه رمضان همواره باید از نوشیدنی‌های ولرم و شربت‌هایی هم‌چون آبلیمو، سکنجبین و سرکه شیره و خاکشیر استفاده شود و از نوشیدن آب یخ خودداری کرد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32691
اخبار مرتبط

نظرات شما