اهمیت توافق‌ اقتصادی ایران و سوریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،
 

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی عالی رتبه به دمشق سفر و روز گذشته با مسئولان سوری از جمله بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین سوری و ایرانی یازده تفاهنامه و برنامه اجرایی برای افزایش همکاری در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، زیرساختی، خدمت، سرمایه‌گذاری و مسکن و همچنین توافق اقتصادی بلندمدت راهبردی امضا کردند.

«عدنان محمود» سفیر سوریه در تهران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العهد» لبنان گفت که این سفر از لحاظ راهبردی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد و نشانگر اراده دو کشور برای تحکیم روابط اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، مالی و بانکی است.

محمود با بیان اینکه هدف از این روابط این است که دمشق و تهران بتوانند در برابر تحریمهای اقتصادی ظالمانه ایستادگی کنند، تأکید کرد: «این جنگ اقتصادی روزافزون که دو کشور و ملت را هدف قرار داده است، پس از شکست طرح غربی و آمریکایی در عرصه میدانی و نظامی و در جبهه تروریستی صورت گرفت».

وی بر این باور است که سفر جهانگیری به سوریه، سرآغاز مرحله جدیدی از تکامل اقتصادی و روابط اقتصادی راهبردی است؛ به ویژه امضای معاهده همکاری اقتصادی راهبردی بلند مدت که در نوع خود و در سطح روابط دو کشور برای نخستین بار رخ داده است.

سفیر دمشق در تهران درباره اهمیت راهبردی این سفر تأکید کرد که این اهمیت مربوط به پیوند شبکه انتقال نفت، گاز، برق و اینترنت از عراق به سوریه و در نتیجه تغییر نقشه اقتصادی در روابط بین دو کشور بوده و این مسئله در راستای تکامل اقتصادی بین سوریه و ایران و کشورهای منطقه است.

وی درباره نقش عراق در تکامل راهبردی روابط بین دمشق و تهران نیز گفت: «این طرح‌های راهبردی در زمینه نفت، گاز و برق از عراق عبور می‌کند و در نتیجه بهره اقتصای آن بین همه این کشورها است، بندرگاه‌ها بین دو کشور و دریای خزر نیز به دریای مدیترانه و بندرگاه‌های جنوب ایران به دریا مدیترانه وصل و مسیرهای انتقال دریایی ایجاد می‌شود و ارتباط ریلی نیز بین دو کشور از طریق عراق انجام خواهد شد».

محمود با اشاره به مشارکت گسترده شرکتهای دولتی و خصوصی ایران در بازسازی سوریه و ساخت بخشهای تولیدی، اظهار داشت که این تفاهمنامه‌ها به سود دو کشور و دو ملت برادر از دریچه اقتصاد است.

این مسئول سوری در پایان درباره معاهدات مربوط به همکاری اقتصادی بین ایران و سوریه نیز اعلام کرد که در جریان این دور از مذاکرات تفاهمنامه همکاری اقتصادی راهبردی بلند مدت امضا شده و در خصوص همکاری در زمینه حواله‌های بانکی، معامله با ارزهای محلی، ایجاد شعبه‌های بانکی در دو کشور و ایجاد بانکهای مشترک در ایران و سوریه توافقاتی صورت گرفته است.


انتهای پیام/
منبع:فارس
http://qomefarda.ir/3402
اخبار مرتبط

نظرات شما