معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی قم:

دخل و تصرف‌ها در طبیعت باعث بروز مشکلات و مسائل زیست محیطی می‌شود

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی گفت: این دخل و تصرف‌ها به دنبال خود معضلاتی از جمله فعال‌شدن کانون‌های تولید ریزگرد را در سطح استان قم به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شاهپور ابراهیمی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد،‌ با بیان اینکه خشکسالی و سیل به‌عنوان دو معضل بزرگ خسارات زیادی را به جوامع روستایی و تولیدات کشاورزی وارد می‌کند، عنوان کرد: مدیریت حوزه آبخیز با اشتغال و بالارفتن تولیدات کشاورزی و دامی و افزایش درآمدهای روستاییان به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط داشته و این حیث از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اضافه کرد: در عملیات‌های آبخیزداری روان‌آب‌هایی که به صورت تبخیر از دسترس خارج می‌شود را با عملیات‌های مختلف به سفره‌های زیرزمینی منتقل کرده تا بتوانیم در سال‌های آینده از این ظرفیت استفاده کنیم.
دبیر صندوق پروژه‌های توسعه ملی در استان قم خاطرنشان کرد: استان قم امسال تاکنون نزدیک به 12 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی ابلاغ اعتبار داشته است که این اعتبار در قالب پروژه‌های مختلف آبخیزداری در خدیجه خاتون، علی‌آباد نیزار، نیزار، چاله‌گنبد، کبار، محمودآباد، وشنوه و منطقه شرق قم هزینه می‌شود تا با اجرای انوع بندهای گابیونی، سنگ و ملات و خاکی عملیات کنترل و پخش سیلاب و احیای پوشش گیاهی بتوانیم به اهداف مهم در حوزه آب و خاک برسیم.
وی با اشاره به پیشرفت 60 درصدی پروژه‌های صندوق توسعه ملی در استان قم گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری به مراحل پایانی اجرای این پروژه‌ها برسیم.
ابراهیمی تاکید کرد: با انجام عملیات‌های آبخیزداری 227 چشمه و 20 رشته قنات تقویت و نیز تولیدات باغی و زارعی در هزار و 266 هکتار از اراضی کشاورزی پایدار و در مقابل سیل و خشکسالی حفاظت می گردد.
وی با تاکید بر اینکه دخل و تصرف‌هایی که در طبیعت انجام‌شده موجب بروز مشکلات و مسائل زیست محیطی می‌شود، گفت: این دخل و تصرف‌ها به دنبال خود معضلاتی از جمله فعال‌شدن کانون‌های تولید ریزگرد را در سطح استان قم به دنبال خواهد داشت.
معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد:‌ رودخانه شور آوردمناسبی برای استان قم دارد به همین علت پروژه پخش سیلاب این رودخانه در دستور مطالعه و اجرا قرار گرفته که مراحل مطالعاتی آن تمام شده و بعد از تایید و تصویب مطالعات، تا اواخر امسال 70 هزار هکتار عملیات پخش سیلاب در این حوزه دنبال می‌شود و در این صورت می‌توانیم به کنترل ریزگردها، افزایش پوشش گیاهی و تولیدات مرتعی و دامی برسیم.
وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که تخریب و فرسایش ناشی از اقدامات انسان در طبیعت کاهش یابد درحالی‌که طی یک دهه اخیر دخل و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی بیشتر شده و باید رویکرد متفاوتی در قالب مدیریت جامع آبخیر با همت دستگاه‌های مختلف دنبال شود تا همگان در حفظ منابع طبیعی به عنوان میراثی مهم برای جامعه بشری اهتمام داشته باشیم.
ابراهیمی با اشاره به اجرای 26 هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری در حوزه‌های خدیجه خاتون، علی‌آباد نیزار، نیزار، چاله‌گنبد، کبار، محمودآباد و وشنوه مطرح کرد: نزدیک به 167 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری نیز در منطقه شرق قم و رودخانه‌شور در مجموع با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان دنبال می‌شود که اجرای این حجم از عملیات آبخیزداری نسبت به سال گذشته قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/3547
اخبار مرتبط

نظرات شما