حجت الاسلام بنیادی در گفتگو با قم فردا:

پاسخگوی حق الله و حق الناس، خط مشی و رفتار مسئولان از نظر معصومین است /تلاش بی‌وقفه امام صادق(ع) در توسعه علوم

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش بی‌وقفه امام صادق(ع) در توسعه علوم، گفت: پاسخگوی حق الله و حق الناس، خط مشی و رفتار مسئولان از نظر معصومین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  صبح روز جمعه 17 ربیع الاول سال 83 ه . ق، مدینه، چشم انتظار طلوع خورشیدی دیگر از سلاله پاک رسول اللّه صلی الله علیه و آله بود، تا با تجلی جمال آن مولود مبارک وضوی نور گرفته و چهره خویش را بار دیگر منور سازد. سرانجام خانه امامت و ولایت با میلاد فرخنده ششمین امام معصوم علیه السلام ، غرق شادی و سرور شد. ملائک مشتاقانه به استقبال و خوش آمدگویی از آن نوگل تازه شکفته به زمین آمدند و نرگس چشمان خود را میزبان قدوم مبارک آن عزیز بزرگوار کردند. ما نیز این میلاد بزرگ و فرخنده را به تمام دوستداران اهل بیت علیه السلام تبریک و تهنیت گفته و امیدواریم که با بهره گیری کافی ازمکتب سازنده آن ستارگان درخشان در راستای پاک سازی جسم و جان خود ازلوث پلیدی ها و گناهان گام، برداریم.
عصر امام صادق علیه السلام در قرن دوم. ه ، عصر شکوفایی دانش، فقه، کلام، مناظره، حدیث و روایت و در آن سوی، عصر بدعت ها، گمراهی ها و گسترش مذهب های مختلف بود؛ بنابراین آن حضرت با توجه به نیاز جامعه آن روز و در پرتو شرایط آماده و آرامش به وجود آمده برای بنی هاشم به واسطه درگیری حکومت های بنی امیه و بنی عباس با تأسیس مجالس درس و مراکز علمی به تربیت شاگردان بسیار پرداخت. آن حضرت با شرکت در مناظرات ومباحثات علمی و مذهبی علاوه بر آشکار ساختن چهره راستین اسلام و فقه آل محمّد، شبهات دروغ سازان و نیرنگ بازان اموی و عباسی را نیز پاسخ می گفت و توطئه های آنان را باطل می کرد.
از همین رو به مناسبت ولادت امام جعفر صادق(ع)  حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به فضائل اخلاقی این امام ، اظهار داشت: امام صادق(ع) مصداق بارز انسان کامل است که جامعیت صفات حسنه و عمل بر اساس تکلیف و رضایت پروردگار در تمام عمر با برکتشان معلوم است.
وی ادامه داد: بندگی خدا و اهتمام به آنچه تکلیف الهی است و در نظر گرفتن رضایت پروردگار در تمام شئون زندگی، عامل رسیدن به مقامات عالیه معنوی است، امام صادق(ع) همچون اجداد طاهرینشان در نهایت بندگی و اطاعت از خداوند در دوران سخت و ایام جهاد علمی بودند و خشنودی پروردگار معیار فعالیتشان بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مهمترین ویژگی مسئولان از دیدگاه امام صادق(ع)، ابراز داشت: برخی از فقها با تمسک به آیه شریفه ” إِنَّ اللّه  یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُودُّوا اْلأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا ” اهلیت در انفاذ مسئولیت را یکی از ارکان مهم مسئولیت دادن به دیگران می‌دانند و مفهوم آیه که اعطای مسئولیت به نااهلان است را در دایره مسئولیت نپذیرند.
وی اضافه کرد: در حقیقت اندیشه غلط درباره مسؤلیت‌ها، قدرت طلبی ایجاد می‌کند که منشاء مفاسد بسیاری می‌شود، در صورتی‌که اندیشه صحیح درباره مسئولان باید اندیشه خدمت باشد که از آن به عنوان ”تقوای عملی مسئولان” نام می‌بریم.
حجت الاسلام بنیادی در ادامه افزود: مهم‌ترین توصیه حضرات معصومین علیهم‌السلام جهاد و تلاش در انجام تکلیف است، انجام ندادن وظیفه برای تمام اقشار مذموم و از طرف مسئولین مذموم‌تر و قبیح‌تر است. مسئولان در یک جامعه سوء عملکردشان نه باید تقصیری باشد و نه قصوری، در حقیقت وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری یک اصل در قبول مناصب از نگاه مدیریت اسلامی و تکالیف اجتماعی است که اساس آن تقوای عملی است.
وی ادامه داد: دستورات اسلامی در بخش کارگزاران و مسئولان که نمونه آن در نامه امیرالمؤمنین امام علی(ع) خط مشی و رفتار مسئولان را ترسیم نموده. مسئولان باید پاسخگوی اعمال خود نزد پروردگار و نزد مردم باشند. عدالت محوری، ساده‌زیستی، تلاش مضاعف، همراهی با صالحان، حافظ اموال و اسرا مردم، شجاعت در کار و مدیریت تحولی و تعالی  بخشیدن به جامعه از اصول رفتاری کارگزاران در نظام اسلامی است.
این کارشناس دینی با اشاره به شناخت و مدیریت مجاهدانه امام صادق(ع) در انتقال و استحکام مبانی و مفاهیم معارف دینی در تمام علوم، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در توسعه علوم و تربیت شاگردان تلاش های بسیاری را در دوران خود انجام دادند.


حسین حیدری
انتهای پیام/160



http://qomefarda.ir/37096
اخبار مرتبط

نظرات شما