گوشت موردنیاز ۶ ماه استان تهران در گمرک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،
 

مهرداد ارونقی معاون فنی گمرک ایران صبح امروز ضمن اشاره به انجام تشریفات قانونی ترخیص ۲.۵ هزار تن گوشت، از عدم اظهار بیش از ۱۷ هزار تن انواع گوشت در گمرک شهید رجایی بندر عباس خبر داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر تعداد ۶۱۹ کانتینر گوشت در منطقۀ ویژه اقتصادی شهید رجائی دپو شده است. این میزان کانتینر گوشت حاوی حدود ۱۷ هزار تن گوشت است.

برای اینکه واقعیت تکان‌دهنده این حجم از گوشت‌های دپو شده در کانیتنر‌های گمرک شهید رجایی را بیشتر درک کنیم کافی است بدانیم طبق گزارش‌های اعلامی، مصرف روزانه گوشت در استان تهران (پرمصرف‌ترین استان کشور) ۱۰۰ تن است و اگر سهم گوشت قرمز تولید داخل را کنار بگذاریم، این میزان گوشت دپو شده فقط در گمرک شهید رجایی می‌تواند جوابگوی نیاز ۶ ماهه استان تهران به گوشت قرمز را برآورده کند.

این در حالی است که با وجود اعلام جزئیات درباره این محموله‌های گوشت، از جمله تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها، به جای اینکه مسئولان گمرک یا بندر شهید رجایی به سرعت هم واردکنندگان را برای ترخیص محموله و توزیع در بازار تحت فشار بگذارند یا از نهاد‌های نظارتی درخواست ورود و پیگیری ماجرا را داشته باشند، خبر می‌رسد که تمام یخچال‌های این کانتینر‌ها به برق وصل هستند و این یعنی خیال راحت وارکنندگان از سلامت گوشت‌هایی که معلوم نیست چه زمانی قرار است به دست مصرف‌کننده برسد. گوشت‌هایی که هرچند با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند، اما تجربه گشت‌های دادستانی و تعزیرات در یک ماه اخیر نشان داده که برخی از توزیع‌کنندگان و واردکنندگان بدشان نمی‌آید این کالای اساسی و موردنیاز مردم را خارج از شبکه‌ای که دولت تعیین کرده، عرضه کنند.

پیگیری خبرنگار تسنیم از سازمان تعزیرات حکومتی نیز حاکی از این است که تا امروز هیچ گزارشی از سوی گمرک یا بندر شهید رجایی درخصوص دپوی ۱۷ هزار تن گوشت در این منطقه ویژه اقتصادی به این مرجع ارسال نشده است.

در حالی لازم است نهاد‌های نظارتی با ورود به این موضوع شفاف سازی لازم رابرای افکار عمومی انجام دهند که بر اساس اعلام معاون فنی گمرک، قسمت اعظم محموله‌های گوشت (موجود در مناطق ویژه اقتصادی) هنوز به گمرک اظهار نشده است و دلیل این اقدام (عدم اظهار کالا به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و خروج کالا) در دست بررسی است.


انتهای پیام/
منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/3777
اخبار مرتبط

نظرات شما