رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س):

باید تاثیرگذاری پژوهش در جامعه ملموس باشد/باید مرزهای علوم اسلامی و انسانی در حوزه زن و خانواده گسترش پیدا کند

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) گفت: با وجود اینکه حوزه پژوهش یک امر صرفا نظری به نظر می‌رسد، باید تأثیرگذاری آن ملموس باشد. آنچه که وظیفه ما است باید به امر تحقیق، پژوهش و جابجایی و گسترش مرزهای علوم اسلامی و انسانی بپردازد، به ویژه در حوزه زن و خانواده که رسالت اصلی ما است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم زاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به هفته پژوهش، اظهار داشت: برنامه اختصاصی پژوهشگاه مطالعات اسلامی رویداد پژوهشی است که  از ۲۶ آذر تا اول دی به مدت یک هفته برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: موضوع رویداد پژوهشی پژوهشگاه، «جنسیت و علوم اسلامی» است که پیش رویداد آن در آبان برگزار شد و نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی متعددی برای این رویداد در نظر گرفته شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) بیان کرد: امروز برخی مباحث علوم انسانی مربوط به مبحث جنسیت است و به همین دلیل در این رویداد، ارتباط جنسیت با علوم اسلامی مانند فلسفه و کلام، تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، اخلاق اسلامی، اصول فقه و غیره مورد بررسی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد:  در پیش رویداد که از ۳۰ مهر تا ۵ آبان در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، اکثر بحث‌ها توسط اساتید، نخبگان و پژوهشگران مجموعه برگزار شد، اما به خاطر تأثیرگذاری و اطلاع رسانی که انجام شد، مورد استقبال دیگر مراکز علمی قرار گرفت و اساتید و صاحب نظرانی از مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی مانند دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، الزهرا، قم و پژوهشگاه‌های علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، حکمت و فلسفه ایران و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده زن و خانواده در رویداد پژوهشی حضور دارند.
برگزاری رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی در قالب گفتگوهای علمی شبه‌مناظره
حجت الاسلام ابوالقاسم زاده بیان داشت: در رویداد پژوهشی پژوهشگاه، بحث‌ها به صورت ویژه‌تر و تخصصی‌تر در قالب گفتگو‌های علمی شبه مناظره و کنفرانس‌های ایده پژوهی برگزار می‌شود که دو نظریه پرداز و صاحب نظر که دیدگاه‌های غیرهمسو دارند، در این گفتگوها حضور دارند.
وی به عناوین گفتگوهای علمی و کنفرانس‌های ایده پژوهی رویداد پژوهشی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در نخستین روز رویداد که در تاریخ ۲۶ آذر برگزار می‌شود، موضوع «جنسیت و استنباط فقهی» برگزار می‌شود، در روزهای بعدی به ترتیب، گفتگوهای علمی «زبان شناسی جنسیت در قرآن»، «جنسیت و معرفت شناسی»، «جنسیت و سوژه اخلاقی» و «علوم حدیث و جنسیت» برگزار خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) افزود: علاوه بر این گفتگوهای علمی، پنل‌های ویژه با موضوعات «آشنایی با مراکز مهم و تأثیرگذار مطالعات زنان و جنسیت در جهان عرب» به زبان عربی و «آشنایی با مراکز مهم و تأثیرگذار مطالعات زنان و جنسیت در جهان غرب» و همچنین پنل «معرفی پژوهش‌های جدید منتشره در مورد جنسیت در جهان غرب» به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.
وی گفت: اختتامیه رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی و تقدیر از ایده‌های برتر روز پنجشنبه اول دی برگزار می‌شود.
فعالیت پژوهشگاه مطالعات اسلامی با سه پژوهشکده و ۱۰ گروه علمی
حجت‌الاسلام ابوالقاسم زاده در ادامه به تاریخچه تأسیس و فعالیت پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و گفت: این پژوهشگاه در سال ۱۳۹۴ در قالب پژوهشکده حضرت معصومه علیهاالسلام، فعالیت خود را با ۴ گروه علمی پژوهشی آغاز کرد، در سال ۹۶ دو گروه فقه و تاریخ به آن اضافه شد و در سال ۱۳۹۹ به دلیل گسترش فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی و تربیت پژوهشگران به عنوان پژوهشگاه مطالعات اسلامی، فعالیت خود را ادامه داد.
وی بیان کرد: این پژوهشگاه با دریافت مجوز از سوی شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در قالب سه پژوهشکده با ۱۰ گروه علمی فعالیت می‌کند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: هم اکنون پژوهشکده فلسفه و کلام با سه گروه علمی فلسفه، کلام و امامت؛ پژوهشکده فقه و مبانی حقوق با فعالیت سه گروه فقه زن و خانواده، فقه و حقوق و موضوع شناسی فقه با محوریت زنان و پژوهشکده علوم و معارف اسلامی با چهار گروه علمی مطالعات زنان، تاریخ اسلام، تعلیم و تربیت و تفسیرو علوم قرآن و حدیث در این پژوهشگاه مشغول به فعالیت هستند.
فعالیت دانشنامه زن مسلمان در پژوهشگاه مطالعات اسلامی
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این پژوهشکده ها، دو مرکز پژوهشی تدوین علوم درسی و دانشنامه زن مسلمان در این پژوهشگاه فعالند، مرکز تدوین علوم درسی وظیفه تألیف و تدوین متون درسی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه را به عهده دارد، دانشنامه زن مسلمان نیز که مجوز فعالیت خود را دریافت کرده است در گروه‌های علوم اسلامی و انسانی مشغول به فعالیت است و تا کنون حدود دو هزار مدخل به تصویب رسیده است.
رسالت اصلی و فعالیت پژوهشگاه در حوزه زن و خانواده است
حجت الاسلام قاسم زاده با اشاره به خروجی فعالیت های پژوهشگاه، عنوان کرد: با وجود اینکه حوزه پژوهش یک امر صرفا نظری به نظر می‌رسد، باید تأثیرگذاری آن ملموس باشد. آنچه که وظیفه ما است و از عنوان پژوهش و پژوهشگاه پیدا است، باید به امر تحقیق، پژوهش و جابجایی و گسترش مرزهای علوم اسلامی و انسانی بپردازد، به ویژه در حوزه زن و خانواده که رسالت اصلی ما است.
وی ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با مراکز مختلف علمی و کاربردی، موضوعات پژوهشی را با توجه به نیاز جامعه و موضوعاتی که این مراکز در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و غیره ارائه می‌کنند، انتخاب کرده و پژوهشگران ما به امر تحقیق و پژوهش در موضوع مورد نظر می‌پردازند و بحث‌های علمی، فقهی، اجتماعی، کابردی و غیره انجام می‌شود، در ادامه، عملیات اجرایی و پیاده سازی آن به عهده مجریان امر است.



حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/38630
اخبار مرتبط

نظرات شما