معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم در گفتگو با قم فردا:

بازتوانی اقتصادی خانواده ها، هدف اصلی معاونت امور اجتماعی بهزیستی است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم با اشاره به بازتوانی اقتصادی هدف اصلی این معاونت است، گفت: توانمندسازی برنامه اصلی این دفتر است و هدف ما این است که خانواده‌هایی که تحت پوشش هستند به درجه‌ای از توانمندی برسند تا بتوانند معاش خانوار خود را تأمین کنند.

علیرضا محمدی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،با اشاره به  وظایف معاونت امور اجتماعی بهزیستی اظهار داشت: یکی از معاونت‌های سازمان بهزیستی معاونت امور اجتماعی است که وظایف آن در قالب سه دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، دفتر نگهداری و ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و دفتر رسیدگی امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در حال انجام است.
وی با اشاره به فعالیت‌های دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بیان داشت: وظیفه این دفتر رسیدگی به امور زنان سرپرست خانواری است که به هر دلیلی یا خودسرپرست خانوار هستند و یا سرپرست آنها قادر به فعالیت نمی‌باشد که در حال حاضر حدود ۱۳۶۰ پرونده، بالغ بر ۴۸۰۰ نفر تحت پوشش خدمات این دفتر هستند.
محمدی با اشاره به خدمات دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار افزود: خدمات این دفتر شامل دریافت مستمری، کمک‌هزینه تأمین مسکن، کمک‌هزینه درمان و البته کمک‌هزینه اشتغال است.
وی با اشاره به برنامه اصلی دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خاطرنشان کرد: توانمندسازی برنامه اصلی این دفتر است و هدف ما این است که خانواده‌هایی که تحت پوشش هستند به درجه‌ای از توانمندی برسند تا بتوانند معاش خانوار خود را تأمین کنند.
 معاون امور اجتماعی بهزیستی قم گفت: در راستای این برنامه پرداخت سرمایه کار و یا وام اشتغال که از برنامه‌های جدی دولت است در دستور کار این معاونت می‌باشد و امیدواریم بتوانیم با اعطای سرمایه کار به این خانواده‌ها آنها را به بازتوانی برسانیم.
وی با اشاره به رسیدگی به امور خانواده‌ای دارای فرزند دوقلو و بالاتر تأکید کرد: در حال حاضر در مجموع حدود ۱۲۶ خانواده دوقلو، سه‌قلو، چهارقلو و پنج‌قلو تحت پوشش خدمات دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار هستند و از خدمات مستمری ماهانه، خدمات ودیعه مسکن و خدمات دیگری که در دستور کار مقرر شده بهره‌مند شوند.
محمدی با اشاره به وظیفه دفتر امور کودکان و نوجوانان بیان داشت: وظیفه این دفتر ساماندهی کودکان و شیرخوارانی است که به هر دلیل شرایط نگهداری توسط خانواده برای آنها فراهم نمی‌باشد و به‌نوعی دارای والدین بدسرپرست هستند؛ تعداد افرادی که مجهول‌الهویه هستند کم هستند؛ در خانواده‌های این کودکان عمدتاً یا پدر صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارد، یا مادر این صلاحیت را ندارد و یا هر دو آنها.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۱ کودک در مراکز تحت پوشش سازمان در غالب ۱ مرکز دولتی و ۴ مرکز غیردولتی از رده سنی نوزاد تا ۱۸ سال در حال نگهداری هستند که خدمات متنوعی دریافت می‌کنند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی قم با اشاره به هدف دفتر نگهداری و ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تأکید کرد: هدف اصلی این معاونت کوچک‌سازی مراکز است و اعتقاد داریم که باید این کودکان را به خانواده‌های دارای صلاحیت بسپاریم که این خانواده‌های یا خانواده‌های زیستی اعم از پدر و مادر، اقوام و بستگان و یا خانواده‌های که به دنبال فرزند برای دریافت سرپرستی هستند بنا بر دستورالعمل سازمان و بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان اقدام خواهیم کرد.
وی افزود: در طی سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۸ مورد فرزندخواندگی که در ۸ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۱ به ۲۲ مورد فرزندخواندگی افزایش‌یافته است.
محمدی با اشاره به وظایف خط اورژانس اجتماعی در دفتر رسیدگی امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اظهار داشت: خط اورژانس اجتماعی یا ۱۲۳، اورژانسی است که با فعالیت شبانه‌روزی به شهروندان دارای مشکلات خانوادگی، افراد بدون مکان، کودکان کار، کودکان خیابانی، دختران فراری، خشونت، همسرآزاری، کودک‌آزاری خودکشی و موارد دیگر که در حیطه فعالیت این اورژانس است خدمات‌رسانی می‌کند؛ همکاران ما در قالب تیم‌هایی شامل مددکار و روان‌شناس در مقابله با این‌گونه موارد وارد عمل شده و تاکنون بالغ بر ۱۷۰۰۰ تماس تلفنی بوده که مداخلات مرتبط با این اورژانس ۴۵۰۰ مورد بوده است.
وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های دفتر رسیدگی امور آسیب‌دیدگان اجتماعی عنوان کرد: مرکز رسیدگی به کودکان کار و خیابان با وظیفه رسیدگی به امور کودکانی است که به هر دلیلی مجبور به کار هستند، کودک در سن ۱۸ سال واجب‌التعلیم است و باید به مدرسه برود؛ ولی بعضی از این کودکان به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی خانواده مجبور به کارکردن هستند و این دفتر در کنار اینکه به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل این کودکان است، سعی در تبیین برنامه در جهت توانمندسازی خانواده‌ها است تا این کودکان مجبور به کار در خیابان نباشند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی قم با اشاره فعالیت مرکز مداخله در بحران این دفتر ادامه داد: خانواده‌هایی که در زندگی دچار بحران‌هایی می‌شوند در این مرکز خدماتی اعم از پرداخت سرمایه کار، ودیعه مسکن دریافت خواهند کرد.
وی گفت: از دیگر فعالیت‌های دفتر رسیدگی امور آسیب‌دیدگان اجتماعی می‌توان به مرکز بازپروری خاصه زنانی که دچار آسیب شدند و مرکز خانه امن برای زنانی که در معرض خشونت توسط همسر و یا دیگران هستند اشاره کرد.
محمدی با اشاره به هدف اصلی معاونت امور اجتماعی بهزیستی قم خاطرنشان کرد: نکته مهم در تمام این فعالیت‌ها بحث بازتوانی است و هدف اصلی ما بازتوانی خانواده‌ها در مسائل اقتصادی است تا با ایجاد فرصت برای خانواده‌ها بتوان شاهد یک زندگی آرام برای این خانواده به‌دوراز وجود آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی بود.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/150



http://qomefarda.ir/38931
اخبار مرتبط

نظرات شما