خسروی: ملاک ما قوانین داوری است نه داور اسپانیایی

بازی های لیگ برتر هر هفته حساس تر می شود و همزمان با بالا رفتن هیجان مسابقات فشار روی داوران و نحوه قضاوت به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی برگزار شد که تقریبا اکثر بازی ها یک موضوع مشترک داشتند و آن اعتراض به داوری بود. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در پایان نیم فصل اول اعلام کرد که با توجه به اعتراض بسیار زیاد تیم ها به نحوه قضاوت ها ، سیستم داوری ویدئویی یا همان var را از ابتدای نیم فصل دوم در مسابقات استفاده می کند اتفاقی که هنوز و بعد از گذشته سه هفته رخ نداده است. با این وصف بازی های هفته هجدهم درمیان  بیانیه های تند باشگاه ها و سخنان معترضانه مربیان و بازیکنانشان علیه داوری برگزار شد و نتیجه اش بازی هایی جنجال برانگیز از نظر قضاوت بود. علی خسروی داور سابق و کارشناس داوری فوتبال ایران این باره گفت:« اینروزها هجمه به داوری ها هم کنار زمین و هم داخل زمین زیاد شده است و انگار ما بازی برابر ژاپن را فراموش کرده ایم و نمی خواهیم از این موضوع درس بگیریم.»


او درباره قضاوت های این هفته گفت:« نمی توانم درباره تک تک بازی ها قضاوت کنم. مثلا تنها دقایقی از بازی  پارس جم و نساجی را دیدم و می توانم اما در آن زمین واقعا فوتبال بازی کردن و قضاوت کار سختی است. اما داور بازی استقلال و تراکتورسازی به نظرم این بازی بسیار دشوار را عالی قضاوت کرد.»


خسروی درباره صحنه های مورد بحث این بازی هم گفت:« ابتدا درباره صحنه خطای دژاگه و ضربه او به نورافکن باید بگویم که این حرکت تنها یک کارت زرد داشت. اشکان ضربه ای به بازیکن حریف زد و جریمه اش یک اخطار بود. درباره صحنه گل هم باید بگویم ملاک ما برای قضاوت قوانین فوتبال است نه داور اسپانیایی...دژاگه خوشحالی اش را به زیباترین شکل با هواداران تراکتورسازی تقسیم کرد و اصلا این صحنه نشان داد که چقدر در ورزشگاه امنیت وجود دارد.»


داور قدیمی فوتبال ایران اضافه کرد:« اگر یک داور به روی کاستا به خاطر این حرکت اخطار داده است اشتباه کرده است. اگر یادمان باشد در بازی ایران و عراق در جام ملت های 2015 مرتضی پورعلی گنجی بعد از گلی که زد به سمت تماشاگران رفت و شادی اش را با تماشاگران تقسیم کرد حتی رنگ صورت برخی تماشاگران روی لباس او بود اما بنجامین ویلیامز به مدافع ما کارت نداد.»


خسروی در ادامه با اشاره به سطح داوری های فوتبال ایران گفت:« من قبول دارم که داوران ما در دادن اخطار کوتاهی می کنند و گاهی صحنه ها را در محوطه جریمه خطا می گیرند یا نه؟! اما شاید مشکل دیگر هم این باشد که برخی از مربیان و حتی بازیکنان نسبت به عواقب اعتراضاتی که می کنند مصونیت پیدا کرده اند. از طرفی ما باید داورانمان را به درستی آنالیز کنیم و ناظران قوی برای مسابقات بگذاریم.» او در پاسخ به این سوال که گفته می شود کمیته داوران در چیدمان داوری ها استقلال ندارد و اتفاق افتاده که داوران مسابقات به واسطه فشارها و سفارش های خارج از کمیته تعیین شده یا تغییر می کنند گفت:« مسئولیت چیدمان داوری با کمیته داوران است اما خب در بازی پرسپولیس و سپاهان قضاوت را از آقای زاهدی فر گرفتند و به آقای فغانی دادند. به نظرم شاید بتوان برای مسابقه ای مثل دربی مشورت گرفت اما اینکه از بیرون بگویند ایکس را بگذارید یا ایگرگ را نگذارید اتفاق خوبی نیست.» او همچنین درباره استفاده از سیستم var که گفته می شد در نیم فصل دوم مورد استفاده قرار می گیرد گفت:« من فکر می کنم ما توانایی اجرای سیستم ویدئویی را داریم اگر با شرکتی که مورد تایید فیفا است و با تجهیزاتی که آن ها دارند که مورد تایید وزارت ورزش باشد... به نظر من ابتدا باید چند ماه به صورت آفلاین از آن استفاده کنیم.»




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/4024
اخبار مرتبط

نظرات شما