مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری نور:

نرم‌افزار جامع احادیث مانند یک کتابخانه به پژوهشگران خدمات می‌دهد

مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: نرم‌افزار جامع احادیث به‌مانند یک کتابخانه به پژوهشگران خدمات می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام حجت باشتنی عصر روز پنج‌شنبه در آیین رونمایی از نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل‌سنت که در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم برگزار شد، اظهار داشت: نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل‌سنت دارای قابلیت‌های فراوانی است که کار را برای پژوهشگران و کاربران راحت‌تر کرده است.

وی ادامه داد: در این نرم‌افزار منابع بر اساس نوع و موضوع نگارش شامل حدیث، تفسیر، کلام، تاریخ، علوم حدیث و علوم قرآن دسته‌بندی شده است.

حجت‌الاسلام باشتنی تصریح کرد: این نرم‌افزار به‌مانند یک کتابخانه به پژوهشگران خدمات می‌دهد و علاوه بر این در قالب جدید سه‌زبانه رابط کاربری به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی است که کار را راحت‌تر کرده است.

وی افزود: نسخه اول کتابخانه جامع احادیث سال ۱۳۹۶ با ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد ارائه شده بود که کارپوشه کتابخانه در نسخه دوم شامل ۳۳۰ عنوان در ۹۰۴ جلد کتاب و رساله از منابع شیعه از فرق‌های امامیه، زیدیه، اسماعیلیه و اهل‌سنت است که تا قرن پنجم را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام حجت باشتنی در ادامه نرم‌افزار فرقین را مورد توجه قرار داد و گفت: نسخه اول این نرم‌افزار در سال ۹۵ رونمایی شد که به‌عنوان نخستین کتابخانه دارای ۲۰ عنوان در ۱۳۷ جلد کتاب بود که اهم احادیث امامیه شامل کتب اربعه از منابع اهل‌سنت را شامل می‌شد.

وی تأکید کرد: در کارپوشه حدیث‌پژوهی که از ویژگی‌های نسخه جدید است تمامی روایات موجود در منابع کتابخانه در بستر واحد ارائه و ۶۷۲ هزار حدیث در این کارپوشه فهرست شده است که از طریق کتابخانه و یا مستقیم از طریق کارپوشه حدیث می‌توان به این احادیث دسترسی پیدا کرد.

مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام نور خاطرنشان کرد: در نرم‌افزار جامع احادیث دو می‌توان احادیث را به احادیثی که درباره پیامبر(ص) و هر یک از اهل‌بیت (ع) است را محدود کرد و علاوه بر این احادیث را بر اساس کتاب، قرن و مذهب خاص محدود کرد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40365
اخبار مرتبط

نظرات شما