یادداشت؛

عزت نفس و سلامت روان در نوجوانان

مشکلات بسیاری از نوجوانان ارتباط مستقیمی با احساس خود ارزشمندی پائین و ضعف اعتماد به نفس دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در بررسی­هایی که بر روی افراد دارای عزت نفس پائین صورت گرفته، علائمی چون شکایات جسمانی و افسردگی، اضطراب، کاهش سلامت عمومی بدن و بی­تفاوتی و احساس تنهایی، عدم رضایت شغلی و کاهش عملکرد، عدم موفقیت آموزشی و داشتن مشکلات بین فردی گزارش شده است (کلدبرگ و همکاران).

بالبی (1973) عزت نفس را قسمتی از شخصیت می­داند و اهمیت کسب امنیت در دوران کودکی را نیز به عنوان اصل کلی و پای ه­ای برای درونی کردن اعتماد به خود متذکر می­شود.

همچنین داشتن احساسات مثبت دربارۀ خود عامل مهمی در رشد سالم فرد به حساب می­آید. روان درمانگران اعتقاد دارند ه احساس خودارزشمندی و اعتماد به نفس بالا موجب آسایش و ثبات و سازگاری اجتماعی و رفتاری و پیشرفت تحصیلی و نیز مانع بروز اختلال و پریشانی روانی می­شود.

مشکلات بسیاری از نوجوانان ارتباط مستقیمی با احساس خودارزشمندی پائین و ضعف اعتماد به نفس دارد و یک حلقۀ معیوب را به وجود خواهد آورد. با توجه به مطالب فوق­الذکر اهمیت و ضرورت توجه بیش از پیش به مقولۀ سلامت روان نوجوانان و بهره گیری از خدمات مشاوره و راهنمائی و پیشگیری از آسیب­های احتمالی دو چندان به نظر می­رسد.

در جلسات مشاوره پس از ارزیابی دقیق و تشخیص و فرمول بندی مشکلات و بر اساس نیاز نوجوان اقدام به آموزش­های ضروری و هدف گزینی در مسیر مشخص و نهایتاً تنظیم طرح درمان متناسب با نیاز نوجوان آماده سازی می­شود و اقدامات لازم صورت می­پذیرد.

محمدرضا سعیدفیروز کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/41194
اخبار مرتبط

نظرات شما