در همایش مهدویت در اندیشه آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی مطرح شد؛

مهدویت محور اصلی پژوهش های آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی

علما و برزگان در همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی محور اصلی پژوهش های آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی را مهدویت عنوان کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بعد از گذشت بیش از یک سال از رحلت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی همایشی با عنوان مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های دارالشفای قم برگزار شد.
در حوزه مهدویت ایشان یک شاهکار خلق کردند
آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به تألیفات این مرجع عظیم الشأن در زمینه مهدویت اظهار داشت: کتاب منتخب الاثر ایشان کتاب موج‌آفرینی شد و جایگاه ممتازی در فکر و فرهنگ ایران و عالم تشیع پیدا کرد.
وی ادامه داد: در گذر از یک‌صدسالگی باز تأسیس حوزه علمیه قم در مقام نقد و آسیب‌شناسی می‌توانیم به مواردی اشاره کنیم؛ اما درخشندگی حوزه علمیه قم بسیار پرفروغ و درخشان بوده است.
آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: حوزه علمیه قم در ابعاد مختلف پر فروغ بود در حوزه حدیثی و کلامی یکی از آثار ممتاز کتاب منتخب الاثر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی است.
وی با بیان اینکه نگاه کلامی و رویکرد حدیثی در منتخب الاثر بی‌نظیر است، تصریح کرد: اولین نکته در این اثر پدیدآورنده این اثر است، ایشان از جایگاه ممتاز فقهی و علمی برخوردار است که بر اثر سایه افکنده است.
راز داشت: نظم‌بخشی و چینش درست احادیث قواعد اجتهادی دارد که این مهم در آثار ایشان مشهود است.
وی بیان داشت: در حوزه مهدویت ایشان یک شاهکاری را خلق کردند و احادیث مهدویت را در قالب خوبی تهیه کردند.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: مهدویت در اندیشه اهل‌بیت یک عنصر مشترک با حوزه فکری انسانی، ادیانی، ادیان الهی و توحیدی و اسلام در اندیشه و فِرَق دیگر دارد؛ اما اندیشه مهدویت در متون روایی اهل‌بیت (ع) مهدویت متشخص دارای نقشه راه و حاوی تفاسیری از رستاخیزی است که در عالم به وقوع خواهد پیوست.
وی با بیان این که مهدویت شیعی یک مهدویت جامع، دقیق و دارای نقشه راه است، تصریح کرد: به گمانم یکی از بهترین آثار مهدوی "منتخب الاثر" است که نقشه راه مهدویت را ترسیم کرده است ایشان باملاحظه آثار مختلف یک چینش دقیقی را به وجود آورده است.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: این کتاب در خور این است که در رشته‌های تخصصی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
وی افزود: نکته دیگر، منهج اجتهادی است در میان مناهج و روش‌های تحقیقی داری یک روش و منهج تاریخی در حوزه شیعه هستیم که در منتخب الاثر آن را به‌خوبی مشاهده می‌کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از نقاط مثبت این کتاب، توجهات رجالی این کتاب است علاوه بر این نگاه ایشان در آن سال‌ها و دهه‌ها یک نگاه تمدنی به اسلام است.
وی خاطر نشان کرد: ایشان اسلام را یک تمدنی می‌داند که امروز هم می‌تواند حیات داشته و هم با تمدن غربی مواجهه داشته باشد.
ایشان خدمت به مردم را همواره به مسئولان توصیه می‌کردند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: درباره شخصیتی این مجلس برگزار شده که می‌توان گفت شخصیت مهدوی و محدث بزرگ زمان خودشان بودند.

وی ادامه داد: پدر بزرگوار ایشان مرحوم ملامحمد جواد صافی گلپایگانی از مجتهدین بزرگ بودند و ایشان در دامان چنین پدری پرورش‌یافته و بزرگ شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صافی گلپایگانی تأکید کرد: همه بزرگان ایشان را به‌عنوان یک فقیه و محدث بزرگ می‌شناسند؛ اما امتیاز مهمی که ایشان دارند همان مسئله اظهار علاقه و ارادت ایشان به ساحت مقدس امام‌زمان (عج) است که ایشان را به‌عنوان یک مرجع مهدوی معرفی می‌کند.

وی افزود: ایشان از همان دوران نوجوانی خودشان در این مسیر قدم برمی‌داشتند و کتاب‌هایی که در آن زمان منتشر می‌شد را مورد نقد و بررسی قرار می‌دادند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ایشان خدمت به مردم را همواره به مسئولان توصیه می‌کردند و بیان می‌فرمودند که خدمت و راضی‌کردن مردم موجب شادی دل امام‌زمان می‌شود.

وی ابراز داشت: ایشان می‌فرمودند که برای کتاب منتخب الاثر سال‌ها زحمت کشیدند و امروز می‌بینیم که مرجع علمی بسیاری از پژوهش‌ها شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صافی گلپایگانی خاطر نشان کرد: امروز ما وظیفه داریم که منتخب الاثر را در حوزه به طلاب ارائه بدهیم البته درس‌نامه‌های این اثر فاخر نیز آماده شده و می‌توانیم در اختیار دست‌اندرکاران و بزرگان قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تبلیغ ولایت امام‌زمان (عج) وظیفه اصلی و رسالت حوزه است و جدایی از امام‌زمان جهل، تاریکی و گمراهی است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42108
اخبار مرتبط

نظرات شما