استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با قم فردا:

جهاد و تلاش در انجام تکلیف مهم‌ترین توصیه امام صادق (ع) به مسئولان است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بهترین درس برای جامعه نخبگان و حوزه‌های علمیه، الگوپذیری از تفکر تحولی که در آن توسعه در مباحث و کارکردهای دین نهفته باشد، است، گفت: مهم‌ترین توصیه امام صادق (ع) جهاد و تلاش در انجام تکلیف به مسئولین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به خصوصیات اخلاقی و فضائل امام صادق (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امام صادق (ع) مصداق بارز انسان کامل است که جامعیت صفات حسنه و عمل بر اساس تکلیف و رضایت پروردگار در تمام عمر با برکتشان معلوم است.
وی ادامه داد: امام صادق (ع) همچون اجداد طاهرینشان در نهایت بندگی و اطاعت از خداوند در دوران سخت و ایام جهاد علمی بودند و خشنودی پروردگار معیار فعالیتشان بود.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: عبودیت و بندگی خدا نه امری شعاری و ادعایی است و نه امری صرفاً ظاهری و تظاهری بلکه حقیقت بندگی خدا در قلب، روح و کردار انسان‌ها نهفته است و خود را دائم در محضر خداوند می‌بینند؛ اگر حقیقت عبودیت در وجود انسان جای گرفت، تمام صفات حسنه در افکار، گفتار و رفتار او هویداست و صفات رذیله از او دور می‌شود، در واقع حقیقت عبودیت مبنای رسیدن انسان به کمالات است. امام صادق (ع) که خود اسوهٔ این ویژگی بودند، شاگردان خود و افراد جامعه را به این مبنا و اصل دعوت و هدایت می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه  مسئولان تقوای عملی پیشه کنند، افزود: امام صادق (ع) در بیانی نورانی می‌‌فرماید: مردم درباره قدرت بر سه دسته‌اند: کسی که معتقد است کار به او واگذار شده و او خدا را در سلطنتش سست شمرده که چنین شخصی هلاک است و کسی که معتقد است خدابندگان را بر گناهان مجبور کرده و تکلیف فوق طاقتشان به آن‌ها نموده، چنین شخصی به خدا در حکمش ستم روا داشته و هلاک است و کسی که معتقد است که خداوند به بندگانش به‌اندازه طاقت تکلیف کرده و هرگاه عمل نیکی انجام دهد خدا را سپاس می‌گوید و هرگاه کار بدی انجام دهد از خدا آمرزش طلبد، این چنین شخصی مسلمان واقعی است/تحف‌العقول - ۳۹۱
حجت‌الاسلام بنیادی خاطرنشان کرد: این فرمایش حضرت تفکر انسان‌ها درباره قدرت را بیان می‌‌کند، ‌ در حقیقت اندیشه غلط درباره مسئولیت‌ها، قدرت‌طلبی ایجاد می‌کند که منشأ مفاسد بسیاری می‌شود، درصورتی‌که اندیشه صحیح درباره مسئولان باید اندیشه خدمت باشد که از آن به‌عنوان ”تقوای عملی مسئولان” نام می‌بریم.
وی با اشاره به اینکه جهاد و تلاش در انجام تکلیف توصیه معصومین (ع) به مسئولین است، ابراز داشت: مهم‌ترین توصیه حضرات معصومین علیهم‌السلام جهاد و تلاش در انجام تکلیف است، انجام‌ندادن وظیفه برای تمام اقشار مذموم و از طرف مسئولین مذموم‌تر و قبیح‌تر است. مسئولان در یک جامعه سوء عملکردشان نه باید تقصیری باشد و نه قصوری، در حقیقت وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری یک اصل در قبول مناصب از نگاه مدیریت اسلامی و تکالیف اجتماعی است که اساس آن تقوای عملی است.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به عصر امام صادق (ع)، گفت: تلاش بی‌وقفه امام علیه‌السلام در توسعه علوم، ‌ استحکام بخشیدن به اصول و فروع مذهب، تربیت شاگردان و تأثیرگذاری اجتماعی در عصر خود بسیار بود.
وی در خاتمه با اشاره به بهترین درس برای جامعه امروز از دوران امام صادق (ع)، تصریح کرد: بهترین درس برای جامعه نخبگان و حوزه‌های علمیه، الگوپذیری از تفکر تحولی که در آن توسعه در مباحث و کارکردهای دین نهفته باشد، است. شناخت از موضوعات جدید و مستحدثات و اهتمام به مهارت‌ها، اموری است که در تبلیغ معارف در عصر جدید بسیار مؤثر  و بلکه از الزامات حرکت تعالی‌بخش حوزه‌های علمیه است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/42202
اخبار مرتبط

نظرات شما