مدیر موزه حرم بانوی کرامت:

فعالیت موزه حرم حضرت معصومه (س) در قالب 10 گنجینه تخصصی و موضوعی

مدیر موزه حرم بانوی کرامت با اشاره به دوره فعالیت جدید این موزه از 3 سال پیش تا امروز، گفت: آثار تاریخی و هنری دوره اسلامی موجود بر اساس اهداف و دستاوردهای سفرهای تاریخی و تمدن‌ساز کریمه اهل‌بیت (س) از مدینه به دیار قم چیدمان شده و در ۱۰ گنجینه تخصصی و موضوعی در قالب «تالار عترت» سامان‌یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی مدیر موزه آستان حضرت فاطمه معصومه (س) به مناسبت «روز جهانی موزه»، با اشاره به قدمت، اهداف و کارکردهای موزه حرم بانوی کرامت، گفت: موزه آستانه قم که امروزه با نام «موزه فاطمی» از آن یاد می‌شود در آبان‌ماه ۱۳۱۴ بر اساس نقشه آندره گدار فرانسوی (طراح موزه ایران باستان) به سرپرستی ابوالقاسم معمار ۲ سال قبل از تأسیس موزه ایران باستان، در داخل حرم مطهر فاطمی ایجاد شده است.
وی افزود: موزه فاطمی درگذشته در محل کنونی رواق شهید مطهری و کتابخانه داخلی کنونی حرم مطهر دایر شده بود که بعدها و از حدود ۴۰ سال قبل به دلیل توسعه و نیاز به فضای بزرگ‌تر به مکان فعلی در میدان آستانه روبه‌روی درب یک حرم مطهر فاطمی منتقل شده است.
مشکاتی افزود: موزه فاطمی که تنها موزه تاریخی و هنری قم محسوب می‌شود بیش از ۴۰ گونه اثر موزه‌ای را در خود جای‌داده است که شامل قرآن‌های خطی، کاشی‌ها، آثار فلزی، چوبی، سکه‌ها، تمبرها و اسکناس‌ها، منسوجات، فرش، انواع آثار نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و شمایل‌نگاری به همراه آثار و متعلقات باقی‌مانده از بزرگان دینی و علمی و شاهان دوره‌های مختلف تاریخی تنوع کم‌نظیری به موزه فاطمی داده است؛ موزه فاطمی نخستین موزه عمومی ایران، اولین موزه وقفی و بارگاهی جهان اسلام و تنها موزه تاریخی هنری استان قم است.
مدیر موزه آستان فاطمی در راستای اهداف فعالیت این موزه گفت: اهداف موزه فاطمی بعد از تغییروتحول در گفتمان و چیدمان آثار موزه‌ای آن، علاوه بر دیگر اهدافی که دیگر موزه‌های ایران اسلامی دارند؛ تبیین و ترویج آموزه‌های دینی و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی با بهره‌گیری از آثار موزه‌ای به شیوه روایتگری است.
وی در ادامه گفت: دوره فعالیت جدید این موزه از 3 سال پیش آغاز شد؛ آثار تاریخی و هنری دوره اسلامی موجود بر اساس اهداف و دستاوردهای سفرهای تاریخی و تمدن‌ساز کریمه اهل‌بیت (س) از مدینه به دیار قم چیدمان شده و در ۱۰ گنجینه تخصصی و موضوعی در قالب «تالار عترت» سامان‌یافته است.
مشکاتی تقویت هویت ملی و دینی در نسل جوان، معرفی فرهنگ اصیل اسلامی وایرانی، عترت‌شناسی و آشنایی با معارف دینی و آموزه‌های مذهبی و عبرت‌آموزی از گذشته و گذشتگان را از اهداف و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی موزه آستان فاطمی برشمرد و افزود: این موزه نقشی جدی در بازشناسی و بازآفرینی فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌ها و آیین‌ها و مراسم دینی و ملی ایفا می‌کند تا در راستای گام دوم انقلاب و احیای تمدن نوین ایرانی و اسلامی تأثیرگذار و نقش‌آفرین باشد.
 مدیر موزه آستان فاطمی بیان کرد: این موزه تنها موزه متعلق به یک بانوی تأثیرگذار و بافضیلت یعنی حضرت فاطمه معصومه (س) از خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) است و تنها موزه‌ای است که منتسب به یک بانوی قدیسه در جهان اسلام است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای اسلامی موزه فاطمی معرفی جامع و کامل از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه (س) است. تاکنون درباره ابعاد شخصیت معنوی و فردی بانوی کرامت بسیار گفته شده؛ ولی از بعد اجتماعی و فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی بانوی کرامت غفلت شده و یا کمتر پرداخته شده است. ما امروزه این بانوی طاهره را با عنوان بانوی تمدن‌ساز و تأثیرگذار در ایران و اسلام یاد می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با زبان موزه و آثار موزه‌ای بعد تمدن‌ساز حضرت معرفی گردد.



انتهای پیام/


منبع:فارس
http://qomefarda.ir/42317
اخبار مرتبط

نظرات شما