آمارها نشان می‌دهد؛

فضاهای آموزشی قم کمتر از میانگین کشوری است

سرانه فعلی فضای آموزشی در استان قم عدد ۴.۲۰ مترمربع را نشان می دهد که با توجه به تراکم جمعیت در این استان و همچنین موضوع مهاجرت به آن، نگاه ویژه ای را برای رفع کمبودهای فعلی می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم بیانگر آن است که برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری آموزشی در راستای تحقق مفاد اسناد بالادستی به‌ویژه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به دو بخش «برنامه بهبود شرایط اضطراری» و «برنامه میان‌مدت» تقسیم شده است.
 براین‌اساس برای بهبود شرایط اضطراری در این عرصه، ارتقای سرانه فضای آموزشی در مناطق کم‌برخوردار و واجد اولویت در کنار ایمن‌سازی فضاهای آموزشی موجود با تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی مدارس فرسوده در دستور کار است.
 و اما آمار این حوزه نشان می‌دهد سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور مطابق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، معادل ۸.۳۹ مترمربع برای هر دانش‌آموز است، درحالی‌که این عدد در حال حاضر در سطح کشور و باتوجه‌به فعال‌بودن تنها ۵۴۰ هزار کلاس درس، ۵.۲۲ مترمربع است.
 باید توجه داشت که سرانه فعلی فضای آموزشی در استان قم از میانگین ۵.۲۲ مترمربع هم کمتر است و عدد ۴.۲۰ مترمربع را نشان می‌دهد که باتوجه‌به تراکم جمعیت در این استان و همچنین موضوع مهاجرت به آن، نگاه ویژه‌ای را برای رفع کمبودهای فعلی می‌طلبد.
 آمار دیگر در این عرصه درباره استان‌ها و شهرستان‌هایی است که میزان دسترسی به فضاهای آموزشی در آن‌ها کمتر از میانگین کشوری است.
 در این میان قم، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، گلستان، خراسان رضوی، البرز و تهران، هشت استانی هستند که میانگین سرانه فضای آموزشی در آن‌ها کمتر از میانگین کشوری است، ضمن آن که ۳۴ درصد شهرستان‌های کشور و از جمله قم و دیگر شهرستان‌های این استان یعنی کهک و جعفرآباد نیز سرانه فضای آموزشی کمتر از میانگین کشوری دارند.
لذا باید اذعان کرد برنامه‌ریزی جدی در عرصه احداث و توسعه فضاهای آموزشی استان قم امری اجتناب‌ناپذیر است که در این زمینه، ساخت حداقل ۱۵۰۰ کلاس درس برای جبران کمبودهای گذشته و ساخت حداقل ۳۰۰ کلاس درس برای پوشش افزایش ده‌هزارنفری جمعیت دانش‌آموزی در هر سال تحصیلی باید در دستور کار قرار گیرد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43190
اخبار مرتبط

نظرات شما