معاون وزیر کار:

تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در دستور کار دولت است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: تقویت فعالیت‌های مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در دستور کار دولت است و این موضوع در جریان همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش‌وپرورش، دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمود کریمی بیرانوند روز پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاحیه طرح مهارت‌آموزی مدارس متوسطه استان قم در هنرستان دخترانه زینب کبری (س) ‌ با تأکید بر این که توسعه مهارت موجب رشد تولید است، بیان داشت: هرچقدر فعالیت‌های مهارت‌آموزی در سطح کشور گسترش پیدا کند، ‌ بازار کار رونق بیشتری می‌یابد و این کار خوبی است که توسط آموزش‌وپرورش دنبال می‌شود.
وی با اشاره به تعامل گسترده وزارت تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی با وزارت آموزش‌وپرورش برای توسعه مهارت‌آموزی در کشور، افزود: در حال حاضر دو طرح تابستانه مهارت و باشگاه کارآفرینان نوجوان میان این دو وزارتخانه در حال اجراست که نتایج مؤثری در موضوع ارتقا مهارت‌آموزی و به دنبال آن رشد تولید در سطح کشور خواهد داشت.
وی با بیان این که فرهنگ مهارت‌آموزی کاربری، موضوعی است که بازار کار به آن نیاز جدی دارد و توسعه این فرهنگ در محیط‌های آموزشی موجب خلق فرصت‌های جدید اشتغال‌زایی در کشور می‌شود، گفت: امروز در برخی از استان‌های کشور، کمبود نیروی کار ماهر یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه اشتغال است و انجام طرح‌های مهارت‌آموزی در سطح مدارس و مراکز آموزشی می‌تواند تا حد زیادی برطرف‌کننده این مشکل باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش نیز در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: یکی از بحث‌های مهم در وزارت آموزش‌وپرورش، شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های متناسب با آن استعداد است تا ایشان بتوانند در آینده علاوه بر انتخاب رشته صحیح، در مسیر موفقیت گام بردارند.
محمدمهدی کاظمی افزود: در همین رابطه اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی و برگزاری نمایشگاه‌ از تولیدات دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشی، راهکار مناسبی برای عرضه و شناسایی استعدادهای ایشان است که طی سال‌های اخیر با جدیت موردتوجه وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: در جریان برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با تولیدات دانش‌آموزان، آثار ارزشمندی از محصولات دانش‌بنیان گرفته تا سایر محصولات موردنیاز کشور عرضه می‌شود که نشان‌دهنده خلاقیت و نوآوری نوجوانان آینده‌ساز کشور ما در رشته‌های مختلف است.
وی ادامه داد: در آموزش‌وپرورش، موضوع مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان در ابعاد مختلف بسیار جدی دنبال می‌شود و ما در این بخش به ظرفیت‌های روز توجه داریم، به‌طوری که هم‌اکنون مباحث مرتبط باهوش مصنوعی و ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.
کاظمی با اشاره به این که آموزش‌وپرورش بسترهای لازم برای به نمایش گذاشته شدن توانمندی‌های دانش‌آموزان کشور را با برگزاری انواع جشنواره‌ها و رویدادها همچون رویداد «ساخت ایران» فراهم می‌کند، گفت: امیدواریم با انجام این‌گونه اقدام‌ها بتوانیم زمینه‌ساز نهضت حمایت از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کشور باشیم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش قم نیز در این آیین گفت: تابستان امسال هم در استان قم ظرفیتی فراهم شده است که دانش‌آموزان رشته‌های نظری بتوانند مهارت‌های خود را در زمینه‌های متنوع فنی و حرفه‌ای ارتقا دهند که این موضوع نقش مهمی در شناخت استعدادها و تقویت آن‌ها و همچنین ترویج روحیه خودباوری در دانش‌آموزان خواهد داشت.
علیرضا رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که شیوه‌های تدریس در زمان حاضر با گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است، افزود: اکنون استفاده از روش‌های اکتشافی و مباحثه‌ای به‌منظور مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند تدریس دروس اهمیت بسزایی دارد و ما این موضوع را در سطح استان در قالب طرح «درس پژوهشی» دنبال می‌کنیم.
گفتنی است در جریان طرح مهارت‌آموزی تابستانه ۵۳ هنرستان در استان قم برای ارائه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان رشته‌های نظری فعالیت می‌کنند.





انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/43769
اخبار مرتبط

نظرات شما