مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

شهردار باید فرمانده اصلی معماری در شهر باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: شهردار باید فرمانده اصلی معماری در شهر باشد و در این مسیر باید شهرداری، دانشگاه‌ها را پای‌کار آورده و با استفاده از ظرفیت هیئت‌های اندیشه‌ورز به دنبال ایجاد الگوهای جدید باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار با علیرضا زاکانی شهردار تهران، اظهار کرد: تهران جایگاه برجسته و ممتازی دارد که باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به اینکه تهران قابلیت الهام‌بخشی به تمام کشور و جهان دارد، مطرح کرد: میزان تأثیر عمل در ارزش عمل بسیار مؤثر است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید به الگوی معماری و شهرسازی توجه ویژه‌ای شود، عنوان کرد: این موضوع جزو اولویت‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری نیز است.
وی با اشاره به اینکه درگذشته این کشور معماری‌های خوبی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: معمارهای برجسته‌ای همچون شیخ بهایی توانسته بودند آثار ارزشمندی را خلق کنند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه متأسفانه هنوز به مکتب معماری متناسب با اسلام و به‌روز دست پیدا نکرده‌ایم، تصریح کرد: علت اصلی این خلأ نیز جدایی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به اینکه شهرسازی، معماری و هنر هدایتگر روح جامعه هستند، یادآور شد: باید گام‌های جدیدی در حوزه معماری و شهرسازی برداشته شود تا با ورود به شهرها حس معنوی و متناسب با سنت‌ها وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: باید حوزه و دانشگاه با جدیت بیش‌تری پای‌کار شهرداری‌ها بیایند تا الگوهای جدیدی خلق شود.
آیت‌الله اعرافی اهتمام بر محوریت مساجد را مدنظر قرارداد و افزود: در شهر تهران باید حدود ۱۰ هزار مسجد با ۲۰ شاخصه اصلی داشته باشیم که جوانان و نوجوانان در آن حضور داشته باشند.
وی با اشاره به مباحث هنری شهر تهران، اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور مباحث فرهنگی از طریق هنر به شهروندان منتقل می‌شود که باید این موضوع نیز در دستور کار قرار بگیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی در هنر تحولاتی ایجاد کرده است، مطرح کرد: ۲۰ هنر جذاب و اسلامی داریم که می‌تواند جامعه را متحول کند که باید برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.
وی با اشاره به اینکه در این مسیر نیازمند تولید فکر مستمر هستیم، عنوان کرد: آموزش‌وپرورش نیز از نظر منابع و نیروی انسانی با محدودیت‌هایی مواجه است که باید به آن‌ها کمک شود.
آیت‌الله اعرافی از امضای تفاهم‌نامه همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش در موضوعات مختلف ازجمله طرح امین یادکرد و گفت: شهرداری می‌تواند از این ظرفیت برای فرهنگ‌سازی و... نیز استفاده کند.
وی با بیان اینکه مدارس علمیه باید فعالیت‌های بیشتری در جامعه داشته باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه طرح‌های مختلفی داریم که می‌تواند با شهرداری همکاری داشته و در جامعه پیاده‌سازی شود.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه فقه معاصر برای فعال‌کردن فقه سنتی حوزه برای مسائل جدید است، تصریح کرد: فقه معاصر مورد استقبال و تأکید مقام معظم رهبری نیز است.
وی افزود: در این بخش نیز آمادگی لازم وجود دارد که حوزه نیازهای فکری و عملی شهرداری را پاسخ دهد.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه باید به نخبگان و استعدادهای کشور توجه ویژه‌ای شود، یادآور شد: متأسفانه فرار این استعدادها از کشور زیاد است؛ ولی این افراد ضدانقلاب نیستند؛ بلکه در انتخاب شغل مناسب در کشور با مشکلاتی مواجه هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: توزیع عادلانه خدمات در سطح شهر نیز یک موضوع مهم است که باید موردتوجه قرار بگیرد.
حوزه، تکیه‌گاه اصلی شهرداری تهران است
همچنین در این دیدار علیرضا زاکانی نیز ضمن تبریک اعیاد گذشته و روز مباهله، اظهار کرد: در زمان ورود به شهرداری تهران با یک ایده‌آل در ذهن و آن هم تبدیل شهرداری تهران به یک نهاد انقلابی روبرو بودیم.
وی با اشاره به اینکه در این مسیر به دنبال ایجاد یک سبک زندگی درست در میان شهروندان نیز بودیم، مطرح کرد: همچنین حرکت به سمت شهر هوشمند و الگو نیز در دستور کار قرار داشت.
شهردار تهران با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری شهر تهران بی‌هویت بود، عنوان کرد: همچنین موارد مختلفی ازجمله عدم توزیع عادلانه خدمات، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و... نیز در این شهر وجود داشت.
وی ادامه داد: این شرایط موجب شده بود تا شهروندان رضایت و شهر مطلوب خود را در مکان‌های دیگری ببینند.
زاکانی با اشاره به اینکه در شهرداری تهران بیش از ۱۰۰ هزار نفر خدمت‌رسانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدایی مدیریت شهری برای پرداخت حقوق کارکنان نیز با مشکلاتی مواجه بوده است.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز مشکلات بسیاری وجود داشتیم، تصریح کرد: این اتفاقات موجب شده بود تا پروژه‌های شهری تماماً با رکود مواجه باشد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه وجود واقعیت‌ها و آرمان‌های مذهبی به تحول شهرداری تهران منجر شد، یادآور شد: این تحول در منظر اول رشد شهرداری تهران برای تبدیل به یک نهاد اجتماعی را به همراه داشت.
وی افزود: در این مسیر تحولات بهبود وضعیت‌های مالی، استفاده از افراد کارآمدتر به‌عنوان مدیران، رشد فناوری و... گلوگاه‌های اصلی بودند.
زاکانی با بیان اینکه خوشبختانه چگالی دانش‌ها در تهران بالا است، ابراز کرد: در این راستا نیز اقدامات بسیاری انجام شده است تا به شهر تهران هویت فناورانه بدهیم که در آینده منجر به عدم خروج فعالین این عرصه از کشور خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با این تحولات تمام پروژه‌های شهری مجدد فعال شدند، بیان کرد: یک آزادراه، دو بزرگراه، اصلاح تقاطع‌ها، خط مترو، ایستگاه مترو، توسعه حمل‌ونقل عمومی و... ازجمله این پروژه‌ها هستند که غالباً از محل مولدسازی انجام خواهند شد.
شهردار تهران با بیان اینکه گره‌های شهری تهران در حال باز شدن هستند، اظهار داشت: در مجموعه شهرداری تهران به کالبد شهر نیز توجه ویژه‌ای داریم.
وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما روح شهری است، مطرح کرد: تمام تمرکز خود را بر این قرار داده‌ایم که روح حاکم در شهر با محوریت مساجد مناسبت باشد.
زاکانی اضافه کرد: در این عرصه اقدامات مختلفی ازجمله ساماندهی معتادان، کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست و... انجام شده است.
وی با بیان اینکه در مسیر روح بخشیدن به شهر تکیه‌گاه اصلی شهرداری، حوزه است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا بتوانیم بهترین بهره‌مندی را از ظرفیت حوزه‌های علمیه داشته باشیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه مردم برای تغییر مستعد هستند، خاطرنشان کرد: عمق اعتقادات در مردم وجود دارد؛ ولی متأسفانه سبک‌های نادرست زندگی مشکلاتی را به وجود آورده است.




انتهای پیام/


منبع:حوزه
http://qomefarda.ir/43770
اخبار مرتبط

نظرات شما