عضو ستاد همایش آیت‌الله سید عبدالله شیرازی:

بیش از ۵۰ مقاله به همایش مرجع مجاهد آیت‌الله سید عبدالله شیرازی رسید

عضو ستاد همایش مرجع مجاهد آیت‌الله سید عبدالله شیرازی از برگزاری این همایش در شهرهای قم، تهران، شیراز، مشهد و نجف اشرف خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ مقاله به همایش اصلی که قرار است مهرماه امسال در مشهد مقدس ترتیب یابد، رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالله شیرازی افزود: آیین پیش همایش و بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله شیرازی عصر امروز از ساعت ۱۷ در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در این آیین پیام‌های جداگانه حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی از مراجع تقلید و علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قرائت خواهد شد و همچنین آیات سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین و محمدمهدی شب‌زنده‌دار و نجم‌الدین طوسی سخنرانی می‌کنند.
مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین (ع) در ادامه با بیان این که تکریم و تجلیل از علمایی که در زمان حیات بابرکت خود منشأ آثار و برکات زیادی بودند وظیفه همه ما است تصریح کرد: این بزرگان خدمات گسترده‌ای به جهان اسلام، مکتب تشیع، پیروان اهل‌بیت و دیگر مذاهب اسلامی ارائه نموده‌اند و وظیفه نسل‌های بعد است شخصیت و آثار و برکات این علما را معرفی و تبیین کنند.
شیرازی با بیان این که از همان ابتدای ارتحال آیت‌الله شیرازی به‌عنوان یک شخصیت بزرگ دینی و مبارز، آیین‌های بزرگداشت مختلفی در شهرهای مشهد، قم، تهران، شیراز، اهواز و کشورهای پاکستان، لبنان و هندوستان برگزار شد گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال ایشان، آیین‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به این که برای برگزاری همایش اصلی، فراخوان عمومی داده نشد؛ اما در مجموع بیش از ۵۰ مقاله به این همایش رسید افزود: مجموعه مقالات، مصاحبه‌ها، اسناد، مکاتبات و تصاویر در مجموعه‌ای با عنوان «مرجع مجاهد» چاپ و منتشر خواهد شد.
وی اضافه کرد: پیش همایش اول نکوداشت آیت‌الله شیرازی عصر امروز در قم برگزار می‌شود، پیش همایش‌های دوم و سوم به ترتیب در ماه‌های مرداد و شهریور در شهرهای شیراز و تهران ترتیب می‌یابد، همایش اصلی مهرماه امسال در مشهد مقدس و همایش پنجم در نجف اشرف برگزار خواهد شد.
ثبت و ضبط ۴۰ هزار ساعت مصاحبه با موضوع شخصیت‌های علمی قم
مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی استان قم نیز در این نشست خبری گفت: این مرکز کار خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرده که یکی از مهم‌ترین کارهای مرکز، مربوط به حوزه روحانیت است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین فروغی افزود: حدود ۴۰ هزار ساعت مصاحبه با موضوع شخصیت‌های علمی و فرهنگی و سیاسی قم در مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است که تمرکز آن بر تاریخ شفاهی حوزه علمیه است.
وی با بیان این که از سال گذشته، بزرگداشت علمای تاریخ معاصر در دستور کار مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم قرار گرفت ادامه داد: کاری دیگر در خصوص تاریخ شفاهی هنر قم شامل عکس، نقاشی و گرافیک در این مرکز شروع شده است.
آیت‌الله سید عبدالله شیرازی در شب سیزده شعبان سال ۱۳۰۹ قمری برابر با سیزده اسفند سال ۱۲۷۱ شمسی در یکی از محله‌های شیراز که بیشترشان سادات موسوی بودند، دیده به جهان گشود.
آیت‌الله شیرازی از نخستین علمایی بود که در نجف اشرف از نهضت مرحوم امام خمینی حمایت نمود. این مرجع عالی‌قدر در طول عمر بابرکت خود، خدمات اجتماعی، عمرانی و فرهنگی متعددی انجام داد.
این مرجع مجاهد در سن ۹۶ سالگی، در سحرگاه اول محرم سال ۱۴۰۵ قمری برابر با پنجم مهر سال ۱۳۶۳ شمسی دار فانی را وداع گفت و بدن مطهرش پس از تشییع باشکوهی با حضور علما، مسئولان و عموم مردم عزادار مشهد، در جوار مرقد مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/43804
اخبار مرتبط

نظرات شما