مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم:

قم ۲۹۵ هزار مترمربع کمبود سرانه آموزشی دارد

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم با بیان اینکه به‌ازای هر دانش‌آموز یک مترمربع در عقب‌ماندگی و محرومیت هستیم، گفت: رشد جمعیت و مهاجرپذیری به همراه عدم توسعه فضاهای آموزشی طی سال‌های اخیر سبب شده تا این استان با ۲۹۵ هزار مترمربع کمبود فضاهای آموزشی روبرو شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، احمدرضا گفت: ۷۰۰ فضای آموزشی با در برداشتن ۶ هزار و ۳۰۰ کلاس درس در قم فعال است که برای حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز مشغول خدمات‌رسانی است.
وی گفت: سرانه دانش‌آموزی قم ۴.۲ مترمربع به‌ازای هر دانش‌آموز است که با سرانه آموزشی کشور که ۸.۴ مترمربع است، فاصله زیادی دارد.
وی اضافه کرد: برای جبران عقب‌ماندگی‌های کنونی و رسیدن به نقطه ثبات بدون درنظرگرفتن نیازهای آینده، استان قم هم اکنون به یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس در قالب ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسی جدید نیاز دارد تا عقب‌ماندگی یک مترمربعی جبران و به سرانه متوسط کشور نزدیک شود.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم اظهار داشت: طی ۱۰ سال گذشته به‌صورت متوسط هر سال ۱۰ هزار دانش‌آموز به جمعیتی دانش‌آموزی استان قم افزوده شده که نیازهای جدیدی را با خود به همراه داشته‌اند.
اجتهادی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته ۲۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی کلاس اول ابتدایی وارد و فقط ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از دوره متوسط دوم خارج شدند، گفت: این رقم نشان می‌دهد که فقط در سال تحصیلی گذشته ۱۵ هزار دانش‌آموز جدید به مدارس استان قم افزوده شده است.
وی خاطرنشان کرد: قم از نظر تراکم دانش‌آموزی در رتبه سوم و از نظر سرانه‌های آموزشی در جایگاه بیست و هفتم قرار دارد که همه اینها نشان از وضعیت نامطلوب سرانه‌هاست.
۲۹۵ هزار و ۷۲ دانش‌آموز سال گذشته در یک هزار و ۵۴۸ مدارس این استان تحصیل می‌کردند که از این تعداد، ۲۵۸ هزار و ۴۸۴ نفر معادل ۸۸ درصد در مدارس دولتی و ۳۶ هزار و ۵۸۸ نفر معادل ۱۲ درصد در مدارس غیردولتی بودند.
۵۶ درصد دانش‌آموزان استان قم در مقطع ابتدایی، ۲۲درصد متوسطه اول، ۱۱ درصد متوسطه دوم، سه درصد فنی حرفه‌ای، چهار درصد کاردانش، چهار درصد پیش‌دبستانی و یک درصد در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند.
۹۵ درصد دانش‌آموزان این استان در شهر و پنج درصد در روستا تحصیل می‌کنند. ۵۰.۴ درصد دانش‌آموزان پسر و ۴۹.۶ نیز دختر هستند تعداد معلمان دوره ابتدایی در این استان ۶ هزار و ۳۷۸ نفر و تعداد معلمان دوره متوسطه اول و دوم نیز سه هزار و ۴۲۹ نفر می‌باشد.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/44553
اخبار مرتبط

نظرات شما