حکایت تبلیغات گسترده خرید قسطی کالاهای لوکس؛

قسطی اسراف کنید!

تبلیغات خرید قسطی تا سقف نیم میلیارد تومان نقطه مقابل زندگی ایرانی و اسلامی قرار دارد که این روزها در سطح شهر و صداوسیما به‌صورت گسترده تبلیغ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مدت‌ها است تبلیغات تجاری محیطی در شهر مقدس قم به‌شدت افزایش‌یافته و معابر و خیابان‌های اصلی شهر پر شده از تبلیغات بازرگانی که چهره شهر را تحت و شعاع قرار داده است.
اسراف همواره مورد نقد در همه ادیان آسمانی و جوامع انسانی بوده است در دین مبین اسلام اسراف همیشه مورد نکوهش بوده است قرآن کریم اسراف‌کاران را برادران شیطان خوانده است؛ برادران شیطان که همان اسراف‌کاران‌اند، رفتارهای متعددی دارند و در هر موقعیتی به گونه‌های مختلف بروز می­‌کنند، کسانی که با آگاهی و ازروی‌عمد به اسراف می‌پردازند، با شیطان همراه‌اند. 
شاید تصور شود افراد متمول و ثروتمند مورد نقد می‌باشند؛ زیرا آنها هستند که به دلیل داشتن ثروت اسراف می‌کنند، این موضوع شاید در گذشته صدق می‌کرد؛ اما این روزها با تبلیغات گسترده صاحبان کالاهای تجملی، اسراف به بدنه قشر متوسط و حتی فقیر جامعه نیز رسوخ‌کرده است‌.
این روزها در سطح شهر قم مشاهده می‌کنیم که یک سرای بزرگ فروش کالاها به‌صورت گسترده اقدام به تبلیغ و تشویق مردم به خرید کالاهای لوکس و بعضاً غیرضروری می‌کند خرید مبلمان، فرش، تلویزیون چند اینچ، لباس‌شویی، ظرف‌شویی و انواع و اقسام کالاهای آشپزخانه که بعضاً ضرورتی ندارد شاید اگر افراد پول‌دار جامعه اقدام به خرید و یا تعویض هر ساله لوازم خانه خود کنند با وجود اینکه اسراف است چندان مورد نقد نباشند؛ اما خانواده‌هایی که با درآمد متوسط و کم هستند مورد هدف این تبلیغات قسطی قرار دارند.
تبلیغات خرید قسطی تا سقف نیم میلیارد تومان نقطه مقابل زندگی ایرانی و اسلامی قرار دارد البته ناگفته نماند این خرید قسطی منتی بر سر خریدار نیست؛ زیرا سود کلانی عاید فروشنده می‌کند و هدف هم فقط سود اقتصادی است حتی به قیمت اختلاف بین خانواده‌ها و ازدست‌رفتن آرامش روانی خانواده‌های کم‌درآمد جامعه که یا خرید کرده و زیر با قسط‌های سنگین که سال‌های سال باید آن را پرداخت کنند و یا توان خرید قسطی هم نداشته و با حسرت به آنچه تبلیغ می‌شود عمر را سپری می‌کنند.
 این نوع آگهی‌ها جز دعوت مردم به تجمل‌گرایی آن هم از نوع افراطی چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟  دیدن این آگهی برای چند خانواده ایجاد اختلاف می‌کند؟ چرا باید اعضای یک‌خانه تصمیم بگیرند که قبول کنند که ۵۰۰ میلیون تومان کالای اقساطی خرید کنند تا دکوراسیون  منزل خود را جدید و تازه کنند و سال‌های متمادی عمرشان را روز و شب‌کار کنند تا بتوانند این اقساط را تسویه کنند بگذرانند؛ حال‌آنکه هر مبل و میز و دکوری بعد از مدت و چند سال کوتاهی جذابیت و زیبایی‌اش را از دست می‌دهد.
باید هدف فروشگاه‌ها و شرکت‌های تولید کالاهای لوکس افراد ثروتمند جامعه باشد؛ اما قشر متمول جامعه آماری گسترده‌ای ندارند به همین منظور فروش قسطی کالاهای لوکس این روزها افزایش پیدا کرده تا اقشار متوسط و پایین جامعه را نیز در گرداب تجمل‌گرایی اسیر کند، نکته مهم اینجا است که صداوسیما و محیط شهری و رسانه‌های جمعی نباید خودشان را در اختیار این سرمایه‌داران قرار دهند.
طبق مصوبه سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب جلسه ۱۹۸  سال ۱۳۸۸ شورای معین شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ شورای فرهنگ عمومی، شورای معین شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در جلسه ۱۹۸ مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۸۸ بر اساس تفویض جلسه ۶۳۸ شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، مصوبه سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی  در فضاهای تبلیغاتی نباید تبلیغات بازرگانی بر تبلیغات فرهنگی غالب باشد، بخشی از فضاهای تبلیغات شهری و برون‌شهری باید به تبلیغات تأثیرگذار فرهنگی اختصاص یابد.
صداوسیما هم که درآمدهای نجومی و میلیاردی از تبلیغات بازرگانی به دست می‌آورد اگر به این مهم توجه نکند که این تبلیغات تجاری چه آثار مخربی در جامعه خواهد داشت کیلومترها از وظیفه و رسالت اصلی خود فاصله گرفته است.
شبکه‌های اجتماعی افسار گریخته هم به دست کسانی به اسم بلاگر افتاده است که هدفی جز پول و کسب ثروت برای خود حتی به قیمت قربانی‌کردن فرهنگ، اقتصاد و همه هستی یک خانواده ندارند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/44696
اخبار مرتبط

نظرات شما