مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قم:

جای موزه اشیای تاریخی در قم خالی است

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قم با اشاره به اینکه اکثر استان‌های کشور موزه نمایش آثار تاریخی دارند گفت: با توجه به پیشینه تاریخی پررنگ این استان جای موزه اشیای تاریخی درقم خالی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا ارجمندی اظهار داشت: هم اکنون میراث‌فرهنگی قم آثار تاریخی فراوانی را نگهداری می‌کند که با داشتن موزه می‌توانیم آنها را در معرض دید گردشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی بگذاریم.
وی مهم‌ترین مشکل در راستای ایجاد موزه در قم را زمین ذکر کرد و افزود: اگر نهادهایی مانند شهرداری ، استانداری و اوقاف و امور خیریه مشارکت کنند آمادگی داریم ساخت اولین موزه تاریخی استان قم را آغاز کنیم.
وی میزان زمین موردنیاز برای احداث موزه تاریخی در قم را حدود سه هزار مترمربع ذکر کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم افزود: ۶ هزار شیء تاریخی اکنون آماده نمایش به عموم مردم است که بسیاری از آنها از تپه‌های تاریخی قلی درویش، منطقه‌های کهک و صرم قم کشف شده است.
محوطه قلی درویش در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای بزرگراه قم به جمکران در کیلومتر نخست جاده قدیم قم به کاشان واقع شده است.
وسعت محوطه بیش از ۱۰۰ هکتار بوده که امروزه حدود ۳۰ هکتار آن، به شکل مسطح برجای‌مانده است. ارتفاع محوطه در ابتدا حدود ۲۰ متر در ضلع جنوبی و ۱۰ متر در ضلع شمالی بوده که اکنون فقط پنج‌متر از ضخامت لایه‌های فرهنگی، در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین‌های اطراف برجای‌مانده است.
کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه تاریخی قلی درویش نشانگر نشیمنگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است.
تاکنون هفت فصل کاوش در محوطه قلی درویش صورت‌گرفته و در این کاوش‌ها از متخصصان علوم مختلف چون استخوان شناس، گیاه‌شناس، زمین‌شناس و نقشه‌بردار استفاده شده است.
ارجمندی ادامه داد: بسیاری از اشیای تاریخی دیگر نیز از دست متخلفان حفاری‌های غیرمجاز و قاچاقچیان مصادره شده است.
وی تأکید کرد: اگر دستگاهی زمین را در اختیار میراث‌فرهنگی قرار دهد ما متعهد به ساخت می‌شویم و درآمدها در این صورت به‌صورت مشارکتی خواهد بود.
ارجمندی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان برای دور بعدی سفر رئیس‌جمهور به قم برای احداث موزه ردیف بودجه درخواست کرد یا خیر؟ گفت: به‌منظور تملک برای ما ردیف نمی‌آید اما می‌توان مصوبه برای ساخت موزه را گرفت.
موزه آستان حضرت معصومه (س) و موزه مردم‌شناسی در خانه تاریخی زند از جمله موزه‌های فعال در استان قم هستند.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/45061
اخبار مرتبط

نظرات شما