به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س)؛

کتاب «تحلیل ساختار نامه‌های دوازده‌امام (ع)» تدوین شد

کتاب بررسی و تحلیل ساختار نامه‌های دوازده‌امام (ع) تألیف جمعی از پژوهشگران جامعه الزهرا (س) است که می‌توان از اسناد آن برای ترسیم سیمای عصر هر یک از ائمه (ع) و روند گسترش مذهب شیعه استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کتاب «بررسی و تحلیل ساختار نامه‌های دوازده‌امام (ع)» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س) تدوین شده است.
کتاب مذکور نتیجه تلاش پژوهشگران گروه علمی‌پژوهشی معاونت پژوهش با مدیریت فرزانه حکیم‌زاده، مدیرگروه علمی‌پژوهشی تاریخ تدوین شده است.
این کتاب دارای ۴۹۶ صفحه رقعی است که در ۱۲ فصل تدوین شده و در هر فصل به بررسی و تحلیل ساختار نامه‌های هر یک از امامان معصوم (ع) پرداخته است.
جایگاه والای نامه‌نگاری در صدر اسلام بدان جهت بود که پیام‌های مهم و ضروری از طریق نامه انتقال می‌یافت و نامه‌نگاری نقشی اساسی در ارتباطات ایفا می‌کرد.
ائمه اطهار (ع) نیز باتوجه‌به حضور طرف‌دارانشان در نقاط مختلف عالم، از این ابزار در تعاملات خویش بهره می‌بردند و نامه‌های فراوان و مهمی از ایشان برجای‌مانده است که محتوایی بسیار غنی و پربار دارند.
این نامه‌ها که می‌توان آن‌ها را از مهم‌ترین اسناد برجای‌مانده از دوران ائمه معصومین (ع) دانست، تاکنون در مطالعه منظم و منسجمی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.
ضرورت این پژوهش از آن روست که می‌توان از این اسناد برای ترسیم سیمای عصر هر یک از ائمه علیهم‌السلام، روند گسترش مذهب شیعه و مشکلات و معضلات و دغدغه‌های فکری و فرهنگی ائمه بهره برد و به نتایج قابل‌اطمینان‌تری دست‌یافت. از دیگر اهداف این پژوهش، بازیابی سیره فرهنگی ائمه علیهم‌السلام از خلال بررسی نامه‌هاست.
علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی جامعه الزهرا در قم مراجعه و برای خرید کتاب به‌صورت مجازی با ۳۰ درصد تخفیف به سامانه فروشگاه کتاب در سایت جامعه الزهرا به نشانی https://eshop.jz.ac.ir مراجعه کنند.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/45120
اخبار مرتبط

نظرات شما