توصیه فوق‌تخصص ریه:

همچنان از ماسک استفاده کنید

فوق‌تخصص ریه با اشاره به افزایش ابتلا آنفولانزا در یک ماه گذشته، گفت: توصیه ما به مردم این است که حتماً مراقبت بهداشت تنفسی رو داشته باشند سعی کنند مجدد از ماسک  به‌خصوص در مکان‌های که تراکم جمعیت بالا است استفاده کنند.

جواد نظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: متأسفانه از اواخر شهریورماه و مهرماه بخصوص با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بیماری‌های ویروسی مجدداً زیاد شده است و در حال حاضر هم موارد بستری خیلی بیشتر از قبل است و هم موارد سرپایی مراجعه به کلینیک‌ها، مطب‌ها، بیمارستان و اورژانس بیمارستان زیاد شده است.
فوق‌تخصص ریه ادامه داد: متأسفانه مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها هم زیاده است که فقط محدود به افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هم نیست در جوانان نیز درگیری‌های وسیع ریه را شاهد هستیم.
وی گفت: بیماری‌هایی که در حال حاضر شاهد افزایش آن هستیم آنفولانزا و کرونا است به همین منظور توصیه ما به مردم این است که حتماً مراقبت بهداشت تنفسی رو داشته باشند سعی کنند مجدد از ماسک  به‌خصوص در مکان‌های که تراکم جمعیت بالا است استفاده کنند.
نظری افزود: استفاده از ماسک داخل ماشین‌ها، اتوبوس‌ها، ناوگان حمل‌ونقل عمومی مخصوصاً اتوبوس، تاکسی، قطار، هواپیما و مترو و مکان‌هایی که تراکم جمعیت زیاد است؛ مانند مراکز خرید، مراسم‌ها و مهمانی‌ها انجام شده و مراقبت‌های لازم انجام شود.
 فوق‌تخصص ریه تصریح کرد: بهداشت دست مثل شستن دست مکرراً با آب و صابون به‌شدت توصیه می‌شود، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از جمله بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی حتماً واکسن آنفلوانزا تزریق کنند همچنین افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند و حتی اگر هیچ بیماری زمینه‌ای هم ندارند توصیه می‌شود که واکسن تزریق کنند.
 وی اضافه کرد: برای کودکان از ۶ ماهگی تا ۶ سالگی توصیه‌شده که واکسن آنفولانزا تزریق شود؛ بنابراین والدین با خیال راحت می‌توانند از واکسن‌های موجود استفاده کنند، افرادی که بیماری‌های مزمن در خانواده‌ دارند؛ مثلاً یکی از افراد خانواده خدای‌نکرده بیماری کنسر یا بیماری‌های مزمن تنفسی دارند بقیه خانواده هم حتی اگر سالم هستند واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.
نظری تأکید کرد: مهم‌ترین راه درمان بیماری‌هایی شایع در این فصل استراحت، مصرف مایعات زیاد و مصرف داروهای معمولی است اگر کسی بیماری زمینه‌ای دارد اصطلاحاً از افراد پرخطر است و باید سریع مصرف داروی ضد آنفولانزا برای وی شروع شود؛ زیرا شروع این دارو در لحظات اولیه علایم می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.
فوق‌تخصص ریه بیان داشت: اگر کسی دچار بیماری شد و علایم تنفسی، تنگی تنفس، درد قفسه سینه، احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه و تپش پیدا کرد قبل حتماً به پزشک مراجعه کند تا درمان مناسب دریافت کند.

تزریق واکسن آنفولانزا برای زنان باردار 

وی افزود: یک نکته دررابطه‌با خانم‌های باردار که ۳ماهه دوم و سوم بارداری‌ آن‌ها در فصل پاییز و زمستان  قرار دارد این است که حتماً باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند و نگران نباشند؛ زیرا نفعی که از این واکسن می‌برند خیلی زیاد است، زنان باردار اگر دچار آنفولانزا شوند می‌تواند عوارض بدی برای آنها داشته باشد.
 نظری خاطرنشان کرد: کسی که واکسن تزریق می‌کند حدود ۲ هفته طول می‌کشد ایمنی در بدنش ایجاد شود؛ بنابراین کسایی که واکسن تزریق می‌کنند تا ۲ هفته مراقبت‌های تنفسی را حتماً داشته باشند و از محیط‌های عمومی و شلوغ دوری کرده و حتماً از ماسک استفاده کنند.
نظری گفت: در این شرایط سلامت عمومی بدن باید حتماً حفظ شود، تغذیه مناسب و ورزش حتماً مدنظر باشد مخصوصاً که در ماه‌های آینده به علت وارونگی هوا، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها زیاد خواهد شد.
 وی اضافه کرد: اگر بچه‌ها به آنفولانزا یا سرماخوردگی دچار شدند از رفتن به مدرسه پرهیز کنند؛ زیرا علاوه بر ابتلای دیگر دانش‌آموزان باعث می‌شود روند درمانی آنها طولانی‌تر شده و بیماری تشدید شود، بهترین کار نگه‌داشتن کودکان مبتلا در منزل است.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/45762
اخبار مرتبط

نظرات شما