رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرسازی و معماری شهرداری قم:

معماران و شهرسازان نسبت به سیما و منظر شهری مسئولیت دارند

رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: معماران تنها مسئول طراحی ساختمانی که به آنها سپرده شده است نیستند بلکه می‌بایست در قبال سیما و منظر شهر و نیز تأثیر آن بر روان دیگر شهروندان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فرهاد یامولا در گفت‌وگویی با بیان اینکه معماری و طراحی شهری باید هماهنگ با بافت شهر باشد، اظهار کرد: امروزه شاهد هستیم که هر پلاک، بدون درنظرگرفتن مجاورین خود طراحی شده و الزامات رعایت منظر شهری مانند اصالت، فرهنگ و اقلیم در اکثر طراحی‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

 وی گفت: انواع گونه‌های نماسازی مانند نماهای کلاسیک، رومی، مدرن و... بدون رعایت الزامات و معیارهای فوق‌الذکر در شهر وجود دارد که این امر موجب یکه‌تازی سلایق شخصی برخی افراد که صرفاً منافع اقتصادی برایشان اولویت دارد شده است که نتیجه آن داشتن سیما و منظر شهری نامطلوب شده است.

 وی تأکید کرد: معماران و طراحان شهری در طراحی‌های خود هماهنگی با بافت و پلاک‌های مجاور را مدنظر قرار دهند.
 دبیر کمیته‌های نمای شهرداری و عضو شورای سیما و منظر استان قم گفت: درگذشته کنترل نمای ساختمان‌ها در مرحله طراحی و قبل از اجرا با حساسیت کمتری انجام می‌شد و شاهد نماهای نامناسبی بودیم که با جایگاه و هویت شهر قم همخوانی نداشت؛ لذا اهداف و ضوابط سیما و منظر شهری قم در سال ۹۳ در کمیسیون ماده پنج استان قم تصویب شد.

 یامولا گفت: پس از آن دستورالعمل کمیته‌های نمای در مناطق هشت‌گانه و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم باهدف حفظ و تقویت هویت معماری و شهرسازی قم و همخوانی نماها با جایگاه شهر قم تهیه و ابلاغ شد.
 وی ادامه داد: این کمیته‌ها ملزم شده‌اند در هشت منطقه شهرداری قم بر طراحی معماری نمای ساختمان‌ها با رعایت اصول طراحی شهری نظارت داشته باشند تا ضوابط طرح تفصیلی، دستورالعمل‌ها و مباحث مقررات ملی ساختمان و مصوبات و الزامات کمیسیون ماده پنج استان در عمل اجرا شود.

 دبیر کمیته‌های نما و منظر شهری قم با اشاره به در دستور کار بودن تدوین آیین‌نامه طراحی نماها با شرایط بومی در قم اظهارکرد: جای بسی نگرانی است که بسیاری از معماران و مهندسان دفترچه دستورالعمل و ضوابط طراحی نما را مطالعه نکرده و از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

 وی گفت: تمام ضوابط عام و خاص طراحی نما مانند: نوع مصالح جزئیات، فرم پنجره‌ها در دستورالعمل آمده، اما زمانی که با طرح نماهای مطرح شده در کمیته نمای شهرداری مخالفت می‌شود؛ اکثریت طراحان و مالکین از وجود آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

 یامولا با اشاره به اینکه رعایت تعادل و تقارن در مسئله طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است خاطرنشان کرد: در دستورالعمل و ضوابط فوق‌الذکر مقرر شده است تا برای نماهای غیرمتعارف در شهر قم پایان کار صادر نشود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45815
اخبار مرتبط

نظرات شما