مدیرکل ثبت‌احوال قم بیان کرد:

«حاجی میرزا حسین‌خان سعیدی»، نخستین شناسنامه‌دار قم

مدیرکل ثبت‌احوال استان قم گفت: نخستین ولادت ثبت شده در کشور مربوط به سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به نام فاطمه ایرانی و در قم در سال ۱۳۰۴ به نام حاجی میرزا حسین‌خان سعیدی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، منوچهر تیموری روز یکشنبه به مناسبت سوم دی‌ماه روز ملی ثبت‌احوال با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا قم گفت: ثبت‌احوال قم در سال ۱۳۰۴ تأسیس و نخستین ولادت در تاریخ ۱۹ دی‌ماه همان سال ثبت شد.
علی و فاطمه در صدر نام‌های انتخاب شده برای نوزادان قمی وی در ادامه به فراوانی نام‌ها در استان قم از ابتدای امسال تا پایان آذرماه اشاره کرد و گفت: نام‌های علی، امیرعلی، محمدحسین، حسین، امیرحسین، محمد، محمدحسن، محمدعلی، محمدمهدی و محمدرضا بیشترین فراوانی را در میان پسران تازه‌متولدشده قمی دارند.
تیموری همچنین، به ترتیب فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه، معصومه، حلما و نورا را از جمله اسامی دخترانه دارای بالاترین فراوانی در استان قم برشمرد.
وی گفت: هم اکنون ۹۵ درصد درخواست‌ها برای تغییر نام افراد در اداره ثبت انجام و نهایی می‌شود که به طور عمده مربوط به درخواست تغییر نام‌های نامناسب و یا تغییر نام‌های غیرمذهبی به مذهبی است و بقیه موارد از طریق دادسرا پیگیری و انجام می‌شود.
وی با اشاره به روند الکترونیکی شدن ثبت‌احوال و ایجاد زیرساخت‌های لازم گفت: تاکنون بیش از یک میلیون سند از قم در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده و مردم برای دریافت خدمات سجلی، نیاز به حضور در اداره ثبت و محل تولد خود ندارند.
تیموری افزود: ۹۹ درصد وقایع حیاتی در قم (تولد، مرگ، ازدواج و طلاق) در زمان قانونی انجام می‌شود.
صدور و تعویض ۶۰ هزار جلد شناسنامه در سال
مدیرکل ثبت‌احوال قم اضافه کرد: صدور شناسنامه در قم روند پایگاه محور دارد و سالانه حدود ۶۰ هزار جلد شناسنامه صادر یا تعویض می‌شود.
وی گفت: در ۹ماهه امسال، ۵۱ هزار و یک صد جلد شناسنامه صادر شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون ۵۰ نوع خدمت سجلی به مردم ارائه می‌شود که ۱۷ خدمت آن به‌صورت برون‌سپاری و از طریق ۲۰ دفتر پیشخوان در سطح استان قم صورت می‌گیرد.
تیموری افزود: برای رفاه حال بیشتر شهروندان، به‌تازگی مجوز برون‌سپاری خدمات به ۱۷ دفتر پیشخان جدید صادر شده است.
وی گفت: در شهرستان‌ها و بخش‌های تابع استان قم نیز به دلیل عدم تصویب و تشکیل ساختار اداری مربوطه، خدمات سجلی به‌صورت اعزام نیرو و بدون مراجعه شهروندان به قم برای دریافت خدمات معمول، انجام می‌شود.
تیموری افزود: در جعفرآباد دفتر پیشخوان فعال است و ۱۷ خدمت سجلی را ارائه می‌دهد، دفتر پیشخوان در شهرستان کهک نیز به‌زودی افتتاح می‌شود و برای خلجستان و سلفچگان نیز پیگیر ایجاد دفتر خدمات هستیم.
ثبت ۱۳ هزار و ۸۴۵ واقعه ولادت در قم
وی با اشاره به وقایع حیاتی در ۹ ماه سال جاری گفت: ۱۳ هزار و ۸۴۵ ولادت در این مدت ثبت شده است که هفت هزار و ۱۲۱ نفر پسر و ۶ هزار و ۷۲۴ دختر هستند که یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
به گفته تیموری؛ طی این مدت همچنین چهارهزار و ۹۰۰ واقعه وفات ثبت شده است که تغییر چندانی با مدت مشابه سال قبل ندارد.
وی از ثبت پنج هزار و ۳۰۲ مورد ازدواج در ۹ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نشان نمی‌دهد.
تیموری در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اعلام کرد: نرخ خام ولادت در استان قم در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۴.۷ بوده و این در حالی است که نرخ خام کشوری ولادت ۱۲.۹ است.
تیموری اظهار داشت: نرخ خام وفات در قم ۵.۲ و در کشور ۵ است.
وی افزود: رتبه قم در نرخ خام ولادت در کشور ۹ و وفات ۱۱ است.
مدیرکل ثبت‌احوال قم همچنین افزود: نرخ ازدواج در قم در سال ۱۴۰۱ ۵.۸ می‌باشد، این در حالی است که نرخ کشوری ۶.۳ است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46733
اخبار مرتبط

نظرات شما