مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

قم متولی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی روستاهای کشور است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، این استان را متولی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی در سه رشته عکاسی، خوشنویسی و نقاشی در روستاهای سطح کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید موسی حسینی کاشانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی روستا و عشایر کشور که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: سیاست اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری بحث برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی هنری ادبی، در سطح روستاهای کشور است و شعار اصلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر این مبنا که ایران، تهران نیست، باعث نگاه ویژه ای به برنامه‌های استان‌ها در این حوزه شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس برنامه‌های مختلفی با توجه به ظرفیت استان‌ها، به میزبانی آنها در سطح کشور تقسیم شده است. در راستای این سیاست کلان برنامه ریزی جدی در بحث فرهنگی هنری ادبی در روستاهای کشور، با محوریت کانون‌های هنری ادبی مساجد صورت گرفته است.

حسینی کاشانی، استان قم را متولی جشنواره هنرهای تجسمی در سه رشته نقاشی، عکاسی و خوشنویسی، در روستاهای سطح کشور خواند و گفت: با توجه به ظرفیت استان‌ها جشنواره‌های مختلف بین استان‌ها به صورت ملی توزیع شد، در قم این کار بر عهده ستاد کانون‌های هنری مساجد گذاشته شد.

وی افزود: خرسندی ما از این است که فرصت برای بروز استعدادهای روستاییان فراهم آمده است، یکی از محاسن فناوری اطلاعات نیز کم شدن فواصل و پیدا کردن استعدادهای مختلف بین روستاییان است.

دریافت ۱۷۴۴ اثر در جشنواره هنرهای تجسمی روستا و عشایر کشور
همچنینحجت‌الاسلام سعید روحانی در این نشست با اشاره به جزییات جشنواره هنرهای تجسمی روستا و عشایر کشور به میزبانی استان قم، اظهار کرد: در ابتدای واگذاری این جشنواره به دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مجموعه ما با انجمن‌های مختلف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد جلساتی شد، طی این جلسات، آیین‌نامه‌هایی مخصوص شرکت روستاییان در جشنواره و پوسترهایی در باب این موضوع برای روستاییان، تنظیم و ارسال شد.

وی اذعان کرد: سپس با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، طی نامه نگاری با مدیرکل امور روستایی و فرمانداری قم و دبیرخانه عشایر و روستاییان موفق به کسب آثار هنرمندانه‌ای از روستاهای سطح کشور شدیم.

روحانی اختتامیه این جشنواره را عصر روز پنجشنبه، ۱۶ اسفندماه و روز ورود شرکت‌کنندگان را، چهارشنبه ۱۵ اسفندماه دانست در خصوص ویژگی این جشنواره تصریح کرد: سعی نکردیم صرفاً به برگزاری نمایشگاه و آزمون از شرکت‌کنندگان بپردازیم؛ بلکه دو کلاس آموزشی به صورت تخصصی برای هر کدام از رشته‌ها در روز چهارشنبه تهیه دیده‌ایم، تا حداقل با یک گام جلوتر در آزمون حضوری شرکت کنند. اساتید مربوطه نیز هنگام آزمون درکنار شرکت‌کنندگان خواهند بود. همچنین از آثار فرستاده شده در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نمایشگاهی برگزار خواهیم‌کرد.

وی در خصوص آمار شرکت‌ کنندگان و آثار افزود: ۳۵۰ نفر از روستاییان در این جشنواره شرکت کرده‌اند و در کل هزار و 744 اثر برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. تعداد شرکت کنندگان خوشنویسی ۳۳ نفر با ۸۹ اثر، شرکت‌کنندگان نقاشی ۲۲۴ نفر با ۵۴۰ اثر و شرکت‌کنندگان عکاسی ۹۳ نفر با هزار و 115 اثر بوده است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم گفت: نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی، پس از داوری ۲۱ نفر در رشته نقاشی، ۲۰ نفر در رشته عکاسی و ۱۳ نفر در رشته خوشنویسی هستند که در مجموع ۵۴ نفر به آزمون حضوری راه‌یافته‌اند؛ اما به دلیل اضافه شدن شرکت کنندگان قمی به مرحله نهایی، می‌توان گفت حدود ۶۰ الی ۷۰ نفر به آزمون حضوری راه خواهند یافت.

وی در خصوص تعداد استان‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: در رشته عکاسی ۲۵ استان، رشته خوشنویسی ۱۰ استان و رشته نقاشی ۱۵ استان در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

حجت الاسلام روحانی جایزه نفر اول را یک میلیون تومان، نفر دوم ۸۰۰ هزار تومان و نفر سوم را ۶۰۰ هزار تومان دانست و همچنین به اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی به شایستگان تقدیر این جشنواره اشاره کرد.



انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/4674
اخبار مرتبط

نظرات شما