معاون اداره‌ کل آموزش‌وپرورش قم خبر داد:

افتتاح رسمی اتاق وضعیت اداره کل آموزش‌وپرورش قم

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به افتتاح رسمی اتاق وضعیت در این اداره کل گفت: اتاق وضعیت، به‌نوعی وضعیت‌شناسی آسیب‌های دانش‌آموزی است که متولی تسهیلگری و اجرای فرایندها توسط اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمد امینیان در حاشیه افتتاحیه رصدخانه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: اتاق وضعیت اداره کل آموزش‌وپرورش قم از یکم تیرماه ۱۴۰۲ در حوزه پژوهش راه‌اندازی شد و امروز با حضور مدیرکل و معاونین و مدیران برخی از دستگاه‌های مرتبط به‌صورت رسمی افتتاح و آغاز به کارکرد.
وی افزود: چنین اتاق وضعیتی در سطح کشور کم‌نظیر است و تمامی مدارس استان را نسبت به ۱۶ مقوله پرآسیب مورد رصد قرار داده است، بنابراین اتاق وضعیت، یک پژوهشکده و رصدخانه آسیب‌های مدرسه‌ای و دانش‌آموزی است.
وی هدف از راه‌اندازی این رصدخانه را ضرورت پژوهش، هدفمندی سرمایه‌ها و نیروهای انسانی و کاهش هزینه‌های مالی دانست و خاطرنشان کرد: اثربخشی بیشتر جهت فعالیت‌های پرورشی و نقطه‌زنی برنامه‌ها و کارگاه‌های دانش‌آموزی و خانواده‌ها، ازجمله آرمان‌های چنین رویدادی است‌.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش استان قم افزود: احصا و کشف آسیب‌های اجتماعی، از طریق شبکه‌سازی کارشناسان نواحی، برخی اساتید دانشگاه و حوزه انجام می‌شود و البته کادر مدارس نسبت به مقولات ۱۶ گانه، ثبت اثر کردند که آن آثار در اتاق وضعیت به‌نمایش‌درآمده است.
امینیان دستاورد ایجاد این اتاق را رصد دقیق فعالیت‌های مدارس دانست و بیان کرد: در چنین پژوهشگاهی، میزان و سطح اثرپذیری مدارس بررسی و به ۱۶ مقوله‌ای که دانش‌آموزان به آن دچار می‌شوند، پرداخته می‌شود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم در ادامه گفت: هزار و ۱۲۶ مدرسه از مدارس استان، وضعیت‌های خود را تعیین کرده‌اند که ما را به اطلاعات ارزشمندی رساندند و نتایجی ازجمله برنامه‌ریزی، راهبردها و نیز سیاست‌گذاری‌ها کاربردی و تعیین‌کننده دارد.
‌امینیان راهکارهای مرتفع کردن آسیب‌ها را توزیع عادلانه بودجه و امکانات بر اساس مدارس پرآسیب‌تر دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارها سامان‌دهی نیروهای رسمی و غیررسمی بر اساس تخصص در آموزش‌وپرورش هست.
این کارشناس فرهنگی ‌آموزشی با اشاره به اینکه شکوفایی استعدادها و جوشش‌های درونی دانش‌آموزان همواره مطلبی مهم است، افزود: هسته‌سازی‌ها و جوشش‌های درونی، باید در بستر مدارس اتفاق بیفتد، بنابراین دانش‌آموزانی که در مدرسه دچار آسیب می‌شوند، باید به آنان توجه بیشتری بشود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم با تأکید بر رسالت اتاق وضعیت‌شناسی مدارس، گفت: اتاق وضعیت، به‌نوعی وضعیت‌شناسی آسیب‌های دانش‌آموزی است که می‌توان نام آن را «پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی» اداره کل معرفی کرد که به همت و دبیری حجت‌الاسلام سهیل توانایی راه‌اندازی شد و متولی تسهیلگری و اجرای فرایندها توسط اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل خواهد بود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47119
اخبار مرتبط

نظرات شما