یادداشت؛

توان پزشکی ایران بعد از انقلاب

امروز ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی از واردات پزشک به توریسم‌درمانی و گردشگری سلامت رسیده و در بسیاری از حوزه‌های پزشکی در بین چند کشور اول دنیا قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» امسال چهل و پنج‌سالگی انقلاب را جشن می‌گیریم؛ انقلابی که با خود عزت، استقلال، اقتدار، ایستادگی، پیشرفت، موفقیت و سربلندی را به همراه داشت. بعد از انقلاب سال‌به‌سال پیشرفت‌های کشور رشد کرد و زمینه‌های مختلف ایران به پیشرفت‌های چشمگیری دست‌یافت.
پیشرفت‌های ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در تمام زمینه‌ها به‌وضوح مشخص است؛ اما یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب، شاهد تحولی شگرف بود، حوزه بهداشت و سلامت و درمان مردم است.
قبل از انقلاب برای یک عمل پزشکی ساده از خارج از کشور پزشک می‌آوردیم، انقلاب که شد تا مدتی این اوضاع برقرار بود؛ اما انقلاب آماده بود تا با شکوفا ساختن استعدادهای جوانان ایرانی طعم عزت و استقلال را به ملت ایران بچشاند، عزم‌ها جزم و این معادله معکوس شد.
هم اکنون بخش قابل‌توجهی از سرطان‌ها در کشور کاملاً قابل‌درمان است. بیش از ۹۰ درصد داروهای موردنیاز کشور در داخل تولید می‌شود. همان‌طور که گفته شد روزی برای ساده‌ترین جراحی‌ها باید از خارج کشور پزشک می‌آمد؛ اما امروز سخت‌ترین جراحی در داخل کشور توسط پزشکان بومی انجام می‌شود.
امروز ایران اسلامی توسط متخصصین بومی خود از طریق پیوندهای مختلف از جمله پیوند جفت، پیوند خون، پیوند مغز استخوان و... بیش از ۷۰ بیماری را درمان می‌کند.
امروز ایران جز ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی است و این فناوری کاربردی توسط جوانان و نخبگان همین مرزوبوم به‌دست‌آمده است درحالی‌که بسیاری از کشورها هنوز در مرحله تحقیقات قرار دارند؛ اما در کشورمان از سلول‌های بنیادی در پیوندهای مختلف قرنیه، قلب، پوست و... استفاده می‌شود.
امروز ایرانی‌اسلامی به برکت انقلاب در عرصه بیوتکنولوژی جزو سه کشور تولیدکننده محصولات این فناوری در دنیاست و محصولات واکسن هپاتیت B، اریتروپوئتین، استر پتوکیناز و... در کشور  تولید می‌شود.
و البته امروز بازهم جوانان و متخصصان جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی توانسته‌اند در جدیدترین تکنولوژی و فناوری درمان به پیشرفت‌های جدیدی همچون ژن‌درمانی دست یابند تا در عرصه درمان سرطان هم در بین چند کشور اول دنیا قرار بگیرند.
جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و تلاش‌های متخصصان در این سال‌ها توانسته است به ده‌ها افتخار و توانمندی دیگر در حوزه دستاوردهای علوم پزشکی برسد که ذکر تمامی آنها خارج از حوصله است؛ اما همه این موارد باعث شده است که امروز شاهد کاهش مرگ‌ومیر مادران و کودکان، گسترش شبکه‌ها و زیرساخت‌های پزشکی، افزایش دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرسنل درمان و افزایش امید به زندگی در کشور باشیم.
البته باید به این مسئله هم اشاره کنیم که ما باید در این عرصه به دستاوردهای بیشتر و بهتری برای سلامت مردم برسیم و می‌توانیم جایگاه سلامت و درمان در کشور را روزبه‌روز با تلاش‌های متخصصین و دانشمندان این عرصه ارتقا دهیم؛ اما همه این پیشرفت‌ها بسیار چشمگیر است و قابل‌مقایسه با قبل از انقلاب نیست چرا که بزرگ‌ترهای ما خوب یادشان است که پزشکان بنگلادشی، هندی و پاکستانی به دلیل کمبود پزشکان ایرانی در کشور طبابت می‌کردند؛ پزشکانی که به‌زحمت زبان فارسی بلد بودند و همین موضوع هم مشکلی برای بیماران و تشخیص بیماری به‌حساب می‌آمد.
اما امروز ایران اسلامی از مرحله واردات پزشک به مرحله صادرات پزشک و همچنین جذب بیمار از کشورهای عربی، اروپایی و... در قالب توریسم‌درمانی و یا گردشگری سلامت برای ارائه خدمات پزشکی است و دلیل این انتخاب از سوی بیمارانی که از کشورهای دیگر وارد کشور می‌شوند کیفیت خدمات پزشکی است.
پس امروز نباید پیشرفت‌های کشور  را که به برکت انقلاب اسلامی به‌دست‌آمده است را نادیده بگیریم و از سوی دیگر هم بیان پیشرفت‌ها به معنای نادیده‌گرفتن کاستی‌ها نیست و از سوی دیگر همه باید برای پیشرفت کشور دست در دست هم تلاش کنیم.


حجت الاسلام غروی امام جمعه سلفچگان
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47588
اخبار مرتبط

نظرات شما