یادداشت؛

شب قدر، شب دعا و نیایش

مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  اصل وجود شبی بابرکت و پر از رمز و راز به نام شب قدر که در آن قرآن نازل شده‌است و ملائک فوج فوج از آسمان به زمین می‌آیند و دعا در آن شب مستجاب می‌شود و خداوند به بندگانش نظر رحمت دارد و توبه بندگان را می‌پذیرد و تقدیر و سرنوشت انسان‌ها در آن شب رقم میخورد، در تعدادی از آیات قرآن آمده است.

معروف‌ترین آن، سوره قدر است و همچنین آیات ابتدایی سوره مبارکه دخان، که می‌توان به وضوح وجود شب قدر را اثبات کرد.

 

شب قدر کدام شب سال است؟

 

حقیقت ماجرا این است که ما انسان‌ها بسیار عجول و راحت طلب هستیم، لذا اولین سوالی که درباره شب قدر برای همه ما پیش می‌آید این است که ما که نمی‌توانیم همه شب‌های سال را بیدار باشیم و به دعا و مناجات بپردازیم  لذا می‌خواهیم بدانیم، کدام شب، شب قدر است...

 

در اینجاست که باید دست به دامان مفسرین حقیقی قرآن دراز کنیم و از حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام که معدن علم الهی هستند، سوال کنیم.

در این خصوص روایت شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان و بعضی روایات شب نیمه شعبان و شب‌ ۲۷ ماه رمضان و شب عید فطر را به عنوان شب قدر معرفی فرموده‌اند...

به گفته علامه مجلسی در کتاب مرآت العقول، شب قدر از نظر علمای امامیه منحصر در یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان است و روایات نیز در این باره فراوان است.

از نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، روایات اهل بیت (ع) اتفاق دارند که شب قدر یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ رمضان است.

شیخ صدوق در کتاب خصال گفته است که اساتید ما اتفاق نظر دارند که شب قدر، شب ۲۳ رمضان است به گفته ملافتح الله کاشانی در کتاب منهج الصادقین، از نظر بیشتر علمای امامیه، شب قدر، شب ۲۳ رمضان است. در کتاب من لایحضره الفقیه احادیث متعددی نیز در تعیین شب ۲۳ به عنوان شب قدر نقل شده است.

شب قدر در روایات

 

حضرت امام صادق علیه‌السلام در این خصوص میفرمایند: التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ؛

مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا می شود. اصول کافی

همانطور که گفته شد از مجموعه روایات و همچنین نظرات علما اعلام شیعه بر‌می‌آید که شب ۲۳ ماه مبارک رمضان، شب قدر باشد.

امام صادق علیه‌السلام به فردی که اصرار داشت شب قدر را برای او مشخص کند، فرمودند: مگر چه می‌شود که برای درک شبی به این فضیلت که از هزار شب بهتر است، چند شب را به احیا و عبادت بگذرانی.

حجت الاسلام محمد صادق ناطقی استاد حوزه و دانشگاه



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48340
اخبار مرتبط

نظرات شما