سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تبیین کرد:

ویژگی‌های حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در روایات

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که حدود ۳۰ آیه قرآن کریم به حضرت حمزه سیدالشهدا تطبیق داده شده است، گفت: حضرت حمزه محبوب و موردتوجه پیامبر (ص) بود و در روایتی فرمودند حمزه، شیرخدا، شیر رسول خدا و سیّد شهیدان است و در جای دیگر فرمودند حمزه اجازه نمی‌دهد در روز قیامت محبانش وارد جهنم شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا (ع) و بزرگداشت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، ماه شوال را سالروز جنگ احد در مدینه دانست و اظهار داشت: جنگ احد در سال سوم هجری و به‌نوعی انتقام شکست مشرکین از مسلمین در جنگ بدر بود. این جنگ که در آغاز با پیروزی مسلمین همراه بود؛ اما در نهایت به‌خاطر تخلف برخی، مسلمانان شکست خوردند و ۷۰ نفر شهید شدند که حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) یکی از این شهدای والامقام است.
وی تبیینی از جنگ احد ارائه کرد و با بیان این که روزها در گردش است و یاری خدا در گرو استقامت در تلاش و همت است، «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» اظهار داشت: در جنگ احد وقتی شایع شد که پیامبر (ص) از دنیا رفتند، برخی فرار کردند؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ … ؛ آیا اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود به سنت پیشینیان خود بازمی‌گردید؟»؛ و نشان می‌دهد که اسلام شخصیت‌محور و وابسته به فرد نیست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ایثارها و رشادت مسلمین در جنگ احد، با بیان این که حضرت حمزه (ع) محکم پای دفاع از پیامبر ایستاد، اظهار داشت: بازشناسی و معرفی حضرت حمزه را می‌توان از چهار طریق قرآن، احادیث پیامبر، کلمات ائمه اطهار علیهم‌السلام درباره حمزه و خود زندگی ایشان دنبال نمود.
وی گزارشی از همایش بین‌المللی حضرت حمزه و تدوین کتاب هشت‌جلدی درباره این شخصیت ولای جهان اسلام ارائه نمود و خاطرنشان کرد: در ذیل حدود ۳۰ آیه قرآن کریم به حضرت حمزه اشاره نموده، مفسرین و روایات آن را بر حضرت حمزه تطبیق داده‌اند که از جمله آن می‌توان به آیه ۲۳ سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» اشاره نمود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان این که در جنگ بدر که در ۱۷ رمضان روی داد هزار نفر از مشرکین در مقابل ۳۱۳ نفر از مسلمین شکست خوردند؛ به سلحشوری‌های امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، حضرت حمزه و عبیده در این جنگ اشاره نمود و یادآور شد: آیه ۲۸ سوره ص و آیه ۱۹ سوره حج را می‌توان تبیینی از این رویداد مهم تاریخ اسلام دانست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به کلمات پیامبر (ص) راجع به حضرت حمزه اشاره و با بیان این که حمزه محبوب و موردتوجه پیامبر (ص) بود، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ کسی که به مدینه بیاید و به زیارت حمزه نرود به من جفا کرده است.
وی بر اهمیت پاسداشت سالروز شهادت حضرت حمزه تأکید نمود و ابراز داشت: پیامبر خدا فرمودند: «علی قائم العَرشِ مَکتوبٌ؛ حَمزةُ أسَدُ اللّه ِ و أسَدُ رسولِهِ و سَیّدُ الشُّهَداءِ»، بر ستون عرش نوشته شده است؛ حمزه، شیرخدا و شیر رسول خدا و سیّد شهیدان است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایت نبوی «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَییَ عَلِییُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ أَحَبُّ أَعْمَامِی إِلَییَ حَمْزَةُ» اشاره و حضرت حمزه را محبوب‌ترین عموی پیامبر دانست و خاطرنشان کرد: پیامبر خدا در روایتی می‌فرمایند؛ حضرت حمزه اجازه نمی‌دهد، در روز قیامت محبینش وارد جهنم شوند؛ یعنی حضرت حمزه حق شفاعت دارد.
وی روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام دررابطه‌با حضرت حمزه را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: بر اساس شواهد تاریخی بعد از سقیفه وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از پله‌های مسجد پیامبر بیرون آمدند، در جمله‌ای نسبت به ناملایماتی که بر ایشان گذشت؛ فرمودند، «واحمزتا واجعفرا»؛ اگر حمزه و جعفر بود این جسارت‌ها صورت نمی‌گرفت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به فرازهایی از نامه ۲۸ نهج‌البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این نامه به معاویه می‌نویسد، ما مسلمانان افتخاراتی داریم که نخستین آن رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است؛ افتخار دیگر ما حسن و حسین سید شباب اهل الجنه، فاطمه زهرا خیر نساء العالمین و حمزه سیدالشهداست؛ حضرت در این نامه به حضرت حمزه افتخار می‌کنند.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48510
اخبار مرتبط

نظرات شما