دشمن به دنبال رساندن کشور به بن‌بست است/ پیشرفت‌ها باید خوب رسانه‌ای شوند

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشستی با رؤسای دانشگاه‌های تبریز، با اشاره به اهمیت فعالیت در عرصه دانشگاهی گفت: عرصه‌ای که ما در آن خدمت می‌کنیم عرصه بی‌نهایت و بی‌نظیری است و بچه‌های فرهیخته و نسل جوان و با آتیه و باهوش جامعه در اختیار ما هستند.

وی در ادامه به یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و گفت: حضرت آقا فرمودند: «اگر مسئولیت رهبری را نداشتم، سعی می‌کردم مسئولیت فضای مجازی را به‌عهده بگیریم.» اما قبلش فرموده بودند: «اگر قرار بود من جایی را انتخاب کنم و در حوزه نبودم، سعی می‌کردم در دانشگاه فعال باشم، علی‌رغم تفاوت‌هایی که در محیط‌های نخبگی وجود دارد.» این واقعیتی است و این تفاوت آرا و آزادی اندیشه و محدود نشدن به مسیرهای طی شده و پیدا کردن راه‌های جدید، ویژگی محیط نخبگی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: با افتخار باید عرض کنیم نهاد فاخر است. خدمت حضرت آقا که برای دومین بار بعد از گرفتن حکم مشرف شدم مقام معظم رهبری فرمودند: «نهاد موفق بوده در دوره‌های قبل و باید موفق‌تر باشد و تراز خوبی را کسب کرده و باید تراز بالاتری را کسب کند.»

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستمی گفت: رهبری اهل تعارف نیستند و بنده به‌عینه در جلسات مختلف این را دیده‌ام و با این وجود ایشان از فضای دانشگاه اظهار رضایت کردند، کما اینکه از عملکرد مدیران هم در فضای دانشگاه بیشترین دفاع را دارند.

وی افزود: علوم پزشکی عرصه‌ای است که ترکیبی است از خدماتی که در نظام انجام می‌شود، هم در بخش دانش و توسعه علمی که اتفاق می‌افتد که اتفاقا جزء مجموعه‌های پیشرو نظام ما است و هم در بخش خدماتی که به جامعه داده می‌شود. این عرصه با یک گستره کشور شمول با تمام بخش‌ها از روستاها گرفته تا مراکز استان‌ها، به نوعی مواجه است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها در تراز خوبی هستند. عزیزانی که مسئولیت را در این دانشگاه‌ها می‌پذیرند، چهره‌های ممتازی هستند که مجموعه همکاران و استادان خوب در گروه‌های معارف و بخش‌های دیگری به‌شمار می‌روند. هم دانشجوی خوب هم همکار خوب و مدیران خوب وجود دارد. باید سعی کنید همدلی به پیش بروید و دنبال پیشبرد اهداف عالی نظام باشید.

وی ادامه داد: الآن در چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم و چهلمین سالگرد را بناست جشن بگیریم. دشمن هم برای اینکه ما به این عرصه نرسیم توطئه‌های فراوانی انجام داده است که اگر تلاش کنیم قطعا پیروزی‌های ده‌ها برابری خواهیم داشت. قطعا عنایت خداوند تا به حال شامل حال ما بوده است.

* علی‌رغم همه فشارها و  تحریم‌ها عملکرد علمی قابل تقدیر است

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رستمی ادامه داد: علی‌رغم همه سختی‌ها و فشارها و  تحریم‌ها این عملکرد قابل تقدیر است. اگر فقط همین حوزه علمی و پزشکی را در نظر بگیریم به‌هیچ‌وجه قابل قیاس نیست، نه با دوران قبل از انقلاب اسلامی و نه با میانگینی که در دنیا اتفاق افتاده است، همچنین سن امید به زندگی بالاترین جهش را در این کشور داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علی‌رغم سختی‌ها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دانشمندان مواجه هستند، تاثیر به‌سزایی در تولید علم در دنیا داشته‌اند و این‌ها اتفاقات بسیار بزرگی است و در بعضی حوزه ها شگفتی آور است. مقاله‌ای را می‌خواندم که مربوط به یکی از مجموعه‌های علمی آمریکایی بود و گفته ایران در کنار کره جنوبی، آمریکا، چین و هند در بحث نانو جزء 5 کشور برتر در دنیاست و ایران را کشوری شگفتی‌آور در حوزه تکنولوژی و نانو معرفی کرده بود. علی‌رغم محرومیت‌ها این توفقیات وجود دارد.

* دشمن به دنبال رساندن کشور به بن‌بست است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها مشکلاتی داریم و دشمن هم به دنبال رساندن کشور به بن‌بست است. جمهوری اسلامی آمد تئوری جدیدی در نظام فکری و اجتماعی محیط‌ها در دنیا ارایه داد. غرب چاره‌ای جز جنگ با جمهوری اسلامی و به بن‌بست کشاندن این نظام ندارد.

رستمی تصریح کرد: دعوا دعوای هویتی است و سرمایه‌گذاری هم می کنند و از هر روشی هم بتوانند هیچ ابای ندارند و استفاده می‌کنند. به تعبیری مرزهای وقاحت جابه جا شده و همان عربستانی که رئیس کمیسیون حقوق بشر در سازمان ملل متحد می‌شود، همان عربستانی است که  تکنولوژی قطعه قطعه کردن آدم‌ها را با اره برقی ارایه می‌دهد.

* پیشرفت‌ها باید خوب رسانه‌ای شوند تا دانشجویان و جامعه از آن آگاه شوند

وی گفت: اینها دشمن شما هستند، دشمن جوانان شما هستند، برنامه ریزی‌هایی دارند برای اینکه بی‌اعتمادی و ناامیدی را حاکم کنند و دست آوردها را نادیده بگیرند. در جلسه‌ای گفتم خیلی از این پیشرفت‌ها باید خوب رسانه‌ای شوند تا دانشجویان و جامعه از آن آگاه شوند، چراکه خیلی از جوان‌های ما نمی‌دانند که پزشک‌های هندی و بنگلادشی می‌آمدند در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور و طبابت را در دست گرفته بودند ولی الآن دوستان و فارغ‌التحصیلان ما به علت زیاد بودن نخبگان پزشکی دغدغه دارند که نکند بیکار باشند!

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی ادامه داد: من به دانشگاهی در خراسان جنوبی  رفته بودم به نام دانشگاه بزرگمهر قائنات. گلایه این دانشگاه این بود که رئیس دانشگاه می‌گوید ما دنبال جذب دانشجوی خارجی هستیم زمینه را هم داریم ولی قوانین اجازه نمی‌دهد. دانشگاه قائنات که بعضی از اساتید و مسئولین اسم دانشگاه را هم اصلا نشنیده‌اند و اینقدر گمنام است، می‌گوید می‌خواهم بین‌المللی شوم و زمینه پذیرش دانشجوی خارجی را دارم ولی قوانین اجازه نمی‌دهد!

وی همچنین خطاب به حضار خاطرنشان کرد: در تمامی دروس حاضر باشید و دسترسی به خوابگاه‌های دانشجویی داشته باشید. این امکانات نیست که توفیق می‌آورد بلکه خداوند است که به واسطه اخلاص توفیقی به انسان اعطا می‌کند. 54 سال پیش آبان‌ماه امام(ره) را به عنوان یک روحانی به ترکیه بردند با این فکر که کسی از وی حمایت نمی‌کند و اتفاقی هم در حوزه نمی‌افتد، اما چه کسی می‌آید آن امام را از تبعید ترکیه و نجف و پاریس به عزت در این کشور می‌رساند؟

* همه خائنین و جریانات نظامی دنیا بسیج‌اند 

وی اشاره‌ای به ماجرای طوفان طبس کرده و گفت: دشمن کاملا مجهز است. از داخل و خارج مجهز است. همه خائنین و جریانات نظامی دنیا بسیج‌اند تا آمریکا کارش را انجام دهد. امام تعبیرش درباره ماجرای طبس این است: ما خواب بودیم و شن‌ها مامور خدا بودند. باور ما باید این باشد که خدا هست و خدا یاری خواهد کرد یاران خودش را و وعده‌های خدا راست است و خلف وعده‌ای از سوی خدا رخ نخواهد داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی ادامه داد: شما در کف میدان هستید. عنصر موفق و پیش‌برنده شما اینها نیست، آن نیت و اخلاص شما به کارتان برکت می‌دهد. آن چیزی که پیش‌برنده است برای جریان مؤمن، نیروی انسانی و مهم‌ترین داشته اخلاص و نیت است که آن را حرکت می‌دهد.

وی ادامه داد: شما با دانش و خلق و خو و با مناسبات مختلف و عوامل انسانی می‌توانید تاثیرگذار باشید. ارتباطاتی که شما با رؤسا و مدیران دانشگاه‌ها از همه جریانات می‌توانید داشته باشید، می‌تواند خیلی مؤثر واقع شود. ابتدا ارتباط دوستانه است و بعد وارد فضای بعدی می‌شوید و جریان دیگری رخ می‌دهد. عرضم این است که ما مهم‌ترین نقطه قوتمان عامل انسانی و ارتباطات است. هم مساجد و گروه‌های معارف و کلاس‌های درس خوابگاه‌های دانشجویی در اختیار شماست و هم نقشی داریم که کسی دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: رهبر انقلاب درباره ضرورت حضور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها فرمودند که همه بچه‌های دانشجو به روحانی نیاز دارند. حتی کسی که روحانی را پس می‌زند به روحانی نیاز دارد.

*  ازدواج دانشجویان اتفاق مهمی است که پرچم برگزاری آن در دست نهاد است

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه به اهمیت بحث ازدواج اشاره کرد و گفت: ازدواج دانشجویان اتفاق مهمی است که پرچم برگزاری آن در دست نهاد است و اتفاق مبارک و مهمی در دانشگاه‌ها است.

وی افزود: مسئول نهاد باید ارتباط خوبی با دانشجویان داشته باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار و پیش‌برنده در دانشگاه‌ها ارتباط چهره به چهره است و یکی از مسائل ارتباط با رؤسای دانشگاه‌ها است.

* در دروس معارف قطعا باید تحولات زیادی صورت گیرد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در دروس معارف قطعا باید تحولات زیادی صورت گیرد. هم در تدوین محتوا و هم در محصول نهایی که کتاب است و هم توسعه و تاسیس گروه معارف در جاهایی که ندارد. در تمام این بخش‌ها باید تحول داشته باشیم.

* مسئولان نهاد با تشکل‌های دانشجویی ارتباط داشته باشند

وی به حضار خاطرنشان کرد: ارتباط با تشکل‌ها نباید فراموش شود، گاهی نقایصی موجود است و اینها مانع از این نیست که ما با بچه‌های تشکل‌ها ارتباط نداشته باشیم. سرکشی داشته باشید، آنها را دعوت به دفتر کار خودتان کنید، تماما هم از موضع پدری و رفعت و آقایی و هم‌افزایی و... .

http://qomefarda.ir/50
اخبار مرتبط

نظرات شما