استاد حوزه:

سبک زندگی اسلامی ایرانی شاه کلید تحقق مطالبات بیانیه گام دوم انقلاب است/ بی توجهی به شعارهای انقلاب، ریشه آسیب‌ های کشور است

این کارشناس در حوزه مسائل دینی، فرهنگی و سیاسی با اشاره به اینکه بی توجهی ما به شعارهای انقلاب، ریشه آسیب‌ های کشور است، گفت:سبک زندگی اسلامی ایرانی شاه کلید تحقق مطالبات بیانیه گام دوم انقلاب است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین دقیقی شاهرودی» در گفتگو با خبرنگار قم فردا با بیان اینکه مهم ترین ظرفیت برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیروی جوان با روحیه انقلابی و همت مضاعف هستند، گفت: ما در کنار هفت درصد ذخایر معدنی جهان، موقعیت جغرافیایی استثنایی، سواحل طولانی، زمین‌های حاصلخیز، اقتصاد بزرگ و متنوع را هم در اختیار داریم، که وجود هر یک از این ظرفیت ها فرصت بی بدیلی برای تداوم پیشرفت روزافزون نظام جمهوری اسلامی است.

 
وی ریشه آسیب‌های کشور بی توجهی ما به شعارهای انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان خطرناکی را در اختیار کانون‌های ضد معنویت و اخلاق نهاده است، با این وجود ما باید از همین ظرفیت ها برای تدام مسیر انقلاب اسلامی و بیان دستاوردهای چهل ساله نظام جمهوری اسلامی به نسل جوان و جهانیان استفاده کنیم.

 
بیانیه گام دوم انقلاب باید به گفتمان روز جامعه تبدیل شود

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب باید به گفتمان روز جامعه تبدیل شود و مساجد، ائمه جماعات و جمعه و سایر روحانیون و طلاب مهم ترین نقش را در این زمینه دارند، گفت: توجه به حضور نسل جوان در سازندگی کشور و استفاده از توانمندی ها، خلاقیت ها و دانش جوانان در کنار دانش و تجارب میانسالان و پیران، می تواند راهگشای کشور برای از میان برداشتن موانع و رفع مشکلات مختلف باشد.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین دقیقی شاهرودی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، میراث به جای مانده از امام خمینی(ره) و شهدا را به صورت هوشمندانه به نسل جدید انقلاب و جوانان انتقال می‌دهند و بیانیه گام دوم انقلاب با صراحت، صداقت و انصاف بیان شده است که عقلانیت، حکمت، صلابت و استواری در آن مشهود است و به نوعی وظیفه‌سازی و مسئولیت‌آفرینی می‌کند؛ بنابراین قابلیت بالایی دارد که در جامعه ما به صورت گسترده‌ای در مورد آن بحث شده و گفتمان‌سازی شود.

 
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در واقع نقشه راهی را ترسیم نموده‌اند که کاملا عملیاتی و راهبردی است و رسانه ها نیز در این راستا باید اقدام به گفتمان‌سازی نمایند تا اینکه این مسیر عملیاتی در متن جامعه پیاده شود. ضمنا مساجد و حوزه های علمیه مهم ترین نقش را در گفتمان سازی محورهای مختلف این بیانیه به ویژه محورهای دینی و فرهنگی آن از جمله، نماز، اخلاق، معنویت، عدالت و سبک زندگی دارند.

 
سبک زندگی غربی، اخلاق انسان را فاسد می‌کند

وی با بیان اینکه سبک زندگی غربی، اخلاق انسان را فاسد می‌کند و او را تهی از انسانیت و عبودیت و معنویت راستین می کند، اظهار کرد: سبک زندگی غربی دین و سیاست را خراب می‌کند، همچنین به کشور و ملت آسیب‌رسان است چرا که این سبک ضررهای جبران‌ناپذیری دارد که بایستی به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در مقابل، مقام معظم رهبری با توجه دادن ما به سبک زندگی دینی (اسلامی – ایرانی)، می خواهند ملت ایران و نسل جوان را از افتادن در دام سبک زندگی غربی رها کنند.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین دقیقی شاهرودی درباره دلیل صدور بیانیه گام دوم انقلاب در چهلمین سالگرد انقلاب و پس از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال، افزود: طبق معارفی که داریم چهل سالگی سن پختگی است و پیامبر گرامی اسلام در ۴۰ سالگی به پیامبری رسیدند. حضرت موسی هم که به میعادگاه رفته بودند در اول سی روز بود و سپس چهل روز شد؛ به عبارتی چهل روز طول کشید تا از میعادگاه بازگشتند. از سوی دیگر، این که در بعضی دعاها هست که چهل مرتبه خوانده شود یا این که در نماز شب گفته شده چهل مومن را دعا کنید در علم فیزیولوژی هم رشد سلولی انسان تا چهل سالگی است، در علم بیولوژی رشد فکری انسان و تجمیع تجارب در سن چهل سالگی به کمال می رسد که مجموع این موارد نشان می‌دهد که عدد چهل بسیار مهم است.

 این کارشناس در حوزه مسائل دینی، فرهنگی و سیاسی درباره محور علم در بیانیه گام دوم انقلاب، تصریح کرد: باید به پیشرفت‌های علمی با شدت بالا شتاب بدهیم تا بتوانیم به قله‌های دانش دست بیابیم و از این مرزهایی که الان داریم عبور کنیم‌؛ که در این صورت می توانیم حرف های بیشتری در زمینه علم در سطح جهان داشته باشیم که همین موضوع، زمینه جذب بیشتر نسل جوان را نیز فراهم می کند.

 این استاد حوزه علمیه درباره نقش حوزه های علمیه در تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در چهل سال گذشته تحولات خوبی داشته اند و کتاب‌های زیادی نگاشته اند که برخی از آنها پاسخی به نیازهای روز جامعه بوده است ولی کافی نیست و نیازمند کار بیشتر هستیم.

 حجت‌الاسلام والمسلمین دقیقی شاهرودی درباره جایگاه امید و خوش بینی به آینده در این بیانیه، اظهار کرد: بیانیه گام دوم نگاهی واقع بینانه‌ای دارد که نقاط ضعف و قوت ما را توامان نشان می دهد با این وجود سرشار از امید است و به ما تذکر می دهد که هیچ گاه نباید خوش بینی خود را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: امیدواری به آینده، اساس بیانیه گام دوم انقلاب است و ائمه جماعات مساجد، ائمه جمعه، مبلغان دینی، استادان دانشگاه و کلیه صاحبان تریبون ها باید موضوع امید و خوش بینی را در جامعه گسترش دهند؛ زیرا دشمن به دنبال ناامید کردن مردم به ویژه نسل جوان نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

بیانیه گام دوم می تواند منشا تحولات بزرگ در کشور شود

این کارشناس در حوزه مسائل دینی، فرهنگی و سیاسی در ادامه درباره نقش مفهوم «آتش به اختیار» برای ترغیب جوانان برای اجرایی کردن دقیق، مدبرانه و عالمانه محورهای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: امید می رود این بیانیه منشاء تحول بزرگ در همه عرصه های مدیریتی کشور و بازنگری در برخی از تصمیم گیری ها شود و در این میان، باید از ظرفیت میلیون های تحصیل کرده دانشگاهی و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به خوبی استفاده کرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین دقیقی شاهرودی در پایان با بیان اینکه شعارهای برخی از انقلاب‌ ها از جمله  انقلاب های فرانسه، شوروی و الجزایر پس از مدتی به دست فراموشی سپرده شد اما شعارها و خاستگاه انقلاب اسلامی یعنی مساجد و حوزه های علمیه، همچنان در میدان حضور دارند و نقش آفرینی می کنند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با صدور بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی را از افتادن در ورطه خطرناکِ فراموشی ارزش های اصیل دینی و انقلابی نجات دادند، و یادآور شدند، ادامه مسیر انقلاب نیازمند اخلاق، معنویت، عدالت، دشمن شناسی، علم و پژوهش است و همه اینها در سایه داشتن سبک زندگی اسلامی – ایرانی محقق می شوند.



انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/5034
اخبار مرتبط

نظرات شما