عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):

«رونق تولید» نیازمند بهبود فضای کسب و کار و اصلاح نظام بانکی است/افزایش هزینه های واردات، از عوامل رونق تولید

یکی از اساتید دانشگاه با اشاره به نامگذاری سال 1398 به «رونق تولید» گفت: رونق تولید در کشور به مولفه های مهمی مانند بهبود فضای کسب و کار و همچنین اصلاح نظام بانکی احتیاج دارد.

محمدجواد توکلی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «رونق تولید» و با بیان این که ایجاد رونق در تولید به برنامه ریزی های جامع نیاز دارد بیان داشت: ما در سال 97 که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد؛ شاهد اقداماتی در راستای این موضوع بودیم که البته بیشتر از سوی مردم صورت گرفت و از طرف مسئولان کمتر به آن توجه شد.

افزایش هزینه های واردات، از عوامل رونق تولید
وی افزود: به نظر می رسد یکی از دلایل مهم نامگذاری سال جاری به سال «رونق تولید»، تلاطم های اقتصادی به وجود آمده در کشور در سال 1397 و به ویژه در زمینه نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید باشد که سبب ایجاد فشار مضاعف بر تولیدکنندگان واقعی شد.

این استاد و پژوهشگر دانشگاهی ادامه داد: البته این فضا از یک جهت برای تولید داخلی مثبت بود و آن این که سبب شد تا هزینه واردات کالاهای خارجی هم افزایش پیدا کند که این مسئله به خودی خود می تواند بر رونق تولید داخلی موثر باشد؛ اما در عین حال نباید از یاد بُرد که این تلاطم ها، سبب افزایش هزینه های تولید داخلی هم شد که این مسئله، ترمزی در راه رونق بیشتر تولید داخلی ایجاد کرده و می کند.

توکلی اضافه کرد: به هر حال در شرایط کنونی شاهد افزایش هزینه های واردات هستیم که این مسئله اگر با برنامه ریزی خوب مسئولان ما همراه باشد؛ خود یک فرصت است و می تواند فضا را برای رونق تولید مهیا سازد.

رونق تولید به یک بسته سیاستی نیاز دارد
این استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که برای رونق عملی تولید به یک بسته سیاستی نیاز است اظهار داشت: در این بسته سیاستی باید از یک طرف بر روی ابعاد فرهنگی رونق تولید تمرکز شود و از طرف دیگر باید به اصلاح ساختارها و همچنین اصلاح برخی قوانین روی آوریم.

رونق تولید و ضرورت هدایت نقدینگی به سمت تولید
وی یکی دیگر از عوامل مهم در رونق تولید را، هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید داخلی دانست و گفت: نقدینگی فعلی کشور بیش تر در بین مردم و در بین بانک ها جا به جا می شود و از این رو، تولیدکنندگان واقعی از کمبود نقدینگی گلایه دارند؛ در حالی که مسئولان می توانند با یک برنامه ریزی جامع، بخش مهمی از نقدینگی را به سمت و سوی تولید جاری کنند تا بر این اساس، رونق عملی تولید با حمایت واقعی از تولیدکنندگان دلسوز ایرانی محقق شود.



انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/5691
اخبار مرتبط

نظرات شما