کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با قم فردا:

عدم مدیریت صحیح صادرات محصولات کشاورزی عامل گرانی است/سردرگمی مسئولان اقتصادی، باعث برخی گرانی ها می شود

یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی، سردرگمی مسئولان اقتصادی در توجیه علت گرانی پیاز را مهم تر از خود گرانی قیمت دانست و از این مسئله ابراز تأسف کرد، گفت:عدم مدیریت صحیح صادرات محصولات کشاورزی عامل گرانی است.

علی قاسمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به گرانی عجیب قیمت پیاز در این روزها گفت: نگاهی به اظهار نظرهای جالب و در عین حال عجیب مسئولان اقتصادی در نهادهای دولتی مانند وزارتخانه های جهاد کشاورزی یا صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که این مسئولان درباره این گرانی همنظر و همرأی نیستند و هر یک، عاملی را برای این افزایش کم سابقه قیمت مطرح می کند؛ به طور مثال یکی به بارندگی های اخیر در استان های جنوبی اشاره می کند و توقف برداشت و حمل بار را دلیل گرانی در کشور می بیند و دیگری عامل صادرات را در این مسئله دخیل می بیند.

آیا مسئولان توانایی مدیریت صادرات محصولات کشاورزی را ندارند؟
وی ادامه داد: این که برخی کشورهای همسایه مانند عراق به دلیل کیفیت پیاز و برخی دیگر از محصولات کشاورزی در کشور ما و همچنین قیمت مناسب آن ها، خواهان این محصولات هستند؛ مسئله جدیدی نیست؛ پس نکته در این است که چرا نباید صادرات این محصولات به کشورهای همسایه دارای ضابطه و قاعده خاصی باشد تا این چنین بازار داخلی را تحت الشعاع قرار ندهد و سبب افزایش قیمت ها به دلیل کمبود عرضه نشود. پس شاید بتوان این نکته را مطرح کرد که توانایی مدیریت صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد.

برخی مسئولان همچنان در تعطیلات به سر می برند!
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: نکته عجیب تر این است که مسئولانی که صادرات بیش از اندازه را دلیل گرانی اخیر قیمت پیاز می دانند؛ اعلام می کنند «از هفته آینده» جلوی صادرات این محصول را می گیرند و یا این که با اتخاذ عوارض بیشتر برای صادرات این محصول، اشتیاق صادرکنندگان را کم می کنند! به تعبیر دیگر گویی این مسئولان همچنان در تعطیلات به سر می برند و از این رو، همه مردم باید معطل ابلاغ یک دستور از سوی فلان آقای مثلا مسئول بمانند تا مشکل حل شود.

قاسمی با بیان این که طبق اخبار قبلی، صادرات سیب زمینی و پیاز به دلیل تنظیم بازار نوروزی داخلی از 15 اسفند تا 15 فروردین ممنوع اعلام شده بود گفت: وقتی این خبر را در کنار تصاویر متعدد کامیون های حمل پیاز به برخی کشورها – که در این روزها در رسانه ها منتشر شده است – قرار می دهیم؛ متوجه می شویم که مشکل از کجاست.

وی افزود: با این حال برخی دیگری از مسئولان، تعطیل بودن میادین میوه و تره بار در نخستین روزهای سال جاری را عامل گرانی پیاز عنوان می کنند؛ در حالی که شاهد هستیم پس از پایان تعطیلی این میادین، قیمت پیاز همچنان به وضعیت سابق باز نگشته است و حداقل 10 هزار تومان برای هر کیلو است.


انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/5895
اخبار مرتبط

نظرات شما