«یَمَن»، پاره تن جهان اسلام/ ضرورت بسیج همه جانبه برای «توقف نسل کُشی»

ایام سالروز بعثت نورانی حضرت رسول الله (ص)، فرصتی مغتنم برای جهان اسلام و به ویژه اندیشمندان و علمای قوم است تا یک بسیج همگانی را برای توقف نسل کشی در یمن مورد توجه جدی قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها و همزمان با آغاز پنجمین سال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، ملت مقاوم و مظلوم این کشور همچنان در صحنه حاضر است و حتی چهارمین سالگرد این حمله ددمنشانه را با راهپیمایی میلیونی خویش به دنیا مخابره کرد.

باید گفت اگرچه نسل کُشی و کُشتار، یکی از پلیدترین واژه های هستی و یکی از جرایم بین المللی نزد همه انسان هاست؛ اما جهان در همین قرن 21 هم شاهد نسل کشی است!
تاریخ نشان می دهد که بسیاری از نسل کشی ها و یا اکثر قریب به اتفاق آن ها، اسلام و مسلمانان را نشانه رفته که نمونه آن ها برای جوانان و حتی نوجوانان ما نیز قابل مشاهده است.
نمونه ای از این جنایات علیه بشریت که به یاد بسیاری مانده است، نسل کشی مسلمانان در قلب اروپا مانند سربرنیتسا بود.

نسل کشی ها ادامه دارد ... 
امروزه هم این نسل کشی ها ادامه دارد و مسلمانان مظلوم روهینگیا همچنان مرگ می نوشند؛ آن جا که آنان علاوه بر کشتار، باید انواع جراحات، تجاوزها و حتی محروم از تحصیل و مانند آن را به جان بخرند و با ترک خانه و کاشانه، آواره مرزها و گوشه و کنار شوند.
نسل کشی های اشاره شده البته از سوی افرادی اتفاق می افتد که ادعایی در دین و مذهب ندارند؛ اما دنیای کنونی بیش از چهار سال است که نمایش جدیدی از نسل کشی را در برابر دیدگان همگان بازی می کند که همانا جنایتی در قالب پوسته ظاهری اسلام علیه مردمی مسلمان است؛ آن جا که دلارهای کثیف نفتی به اسم «خادم الحرمین الشریفین»، یمن مظلوم را نه تنها آماج گلوله و موشک و بمب قرار داده؛ بلکه همین دلارها عاملی برای جلوگیری از ارسال کمک های انساندوستانه به آن مردم و عدم دسترسی به احتیاجات اولیه بشر مانند کمک های غذایی و دارویی نیز هست.

در این حالت، تنها می توان چنین نتیجه گرفت که امروزه از عنوان پُرطمطراق «حقوق بشر» تنها یک نام ظاهری و پوسته بیرونی باقی مانده است و نمی توان و نباید امیدی به زورگویان دنیا برای تغییر در این وضعیت اسفناک و ضدّ بشری داشت؛ اما بدون تردید حساب دنیای اسلام در این مسئله جداست و ضروری است تا همه اعضای این نظام، فکری برای این منظور کنند.

یمن، پاره تن جهان اسلام است
در این باره باید به این نکته نیز توجه داشت که دین مبین اسلام، نصرت و یاری رساندن به مظلوم را یک وظیفه انسانی و شرعی می داند؛ تا چه رسد به مردم مظلوم یمن که پاره ای از جهان اسلام اند و برادران و خواهران ایمانی ما محسوب می شوند. به بیان دیگر مگر می توان نسبت به این کشتار فجیع و  نسبت به اینکه در هر 10 دقیقه، یک کودک در آن منطقه جان خود را از دست می دهد بی تفاوت بود؟ چراکه مسئله یمن، یک مسئله انسانی است و همه در آن مسئولند.
از این رو تردیدی نیست که هر نوع حمایت اعم از حمایت مالی و رسانه ای و دیگر انواع حمایت، نوعی واجب شرعی برای همه مسلمانان است؛ چراکه «إغاثه ملهوف» یکی از تعابیر وارد شده در روایات ماست که درباره مردم مظلوم یمن نیز صدق می کند و بنابراین ضروری است تا کمیته های إغاثه و یاری رساندن به آن مردم مظلوم در کشورهای مختلف تشکیل شود.

توقف نسل کشی در یمن باید به محوریت همایش های جهان اسلام تبدیل شود
و اما اکنون که این مقاومت مردمی وارد سال پنجم خود شده است و با توجه به ایام نورانی سالگرد مبعث نبی مکرّم اسلام، شایسته است تا جهان اسلام در همایش ها و کنفرانس های پیشِ روی خود، علاوه بر مسئله محوری «فلسطین» - که تا آزادسازی قدس شریف، محور همه بحث ها در جهان اسلام خواهد بود – به کلیدواژه «یمن» نیز به عنوان یک فاجعه انسانی بپردازد و کوشش جهان اسلام را حول محور «نجات یمن مظلوم» متمرکز سازد.

برای رسیدن به این هدف ضروری است تا ضمن تشکیل کارگروه های متناسب با نیاز روز، خواسته فوری «تحقق عینی آتش بس در یمن» در صدر توجه ها قرار گیرد و همه توان فکری و رسانه ای جهان اسلام بویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به این امر اختصاص یابد. بدیهی است در گام های بعدی می توان محاکمه جنایتکاران جنگی و دیگر خواسته ها را نیز مورد توجه و دقت نظر قرار داد.

کوتاه سخن آن که اگرچه افکار عمومی دنیا امروزه با اتفاقاتی مانند قتل خاشقچی، بیش از پیش به درون پلید مستکبرانی مانند آمریکا و سعودی واقف شده است؛ اما همچنان بر نخبگان و فرهیختگان جهان اسلام است تا با بازخوانی و نشان دادن مستمر جنایات روزمره جنایتکاران به افکار عمومی دنیا، این مسیر را تا رسیدن به نتیجه نهایی دنبال کنند.


انتهای پیام/120
گالری عکس
http://qomefarda.ir/5923
اخبار مرتبط

نظرات شما