آیا جیره بندی برق راه حل مناسبی برای مدیریت مصرف نیرو است؟

بر اساس آمار رسمی ثبت شده در شرکت مدیریت شبکه ی برق ایران (یازدهم تیرماه 97) رکورد مصرف برق در تاریخ کشور شکست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،ایرانی ها در ساعت 16 و 38 دقیقه ی آن روز، 55 هزار و 443 مگاوات برق مصرف کردند که 1200 مگاوات از رکورد قبلی بیشتر است. بنا بر گزارش برق نیوز، کشور 80 میلیون نفری ایران تقریبا معادل 200 میلیون نفر برق مصرف می کند. مصرف برق در کشور ما حتی چند برابر کشورهای همسایه مانند ارمنستان و آذربایجان است که آب و هوایی مشابه ایران دارند.
چند وقتی است که مسئولان، برق را تقریبا در سراسر کشور جیره بندی کرده اند و روزانه شاهد چند ساعت قطعی برق هستیم. اما آیا این راه حل، مشکل را از ریشه برطرف می کند؟ چه مشکلات جانبی در پی این چاره اندیشی به وجود آمده است؟
متاسفانه دوراندیشی در جامعه ی ما (چه بین مردم و چه در میان مسئولین) جایی ندارد و به جای ترویج فرهنگ صحیح مصرف انرژی مثل هوشمند سازی خانه ها، دست به دامان اولین و راحت ترین گزینه یعنی جیره بندی می شویم که هیچگاه روش موثری نبوده است.
قطعی چند ساعته ی برق موجب تلفات و خسارت های زیادی به مشاغل مختلف مانند مرغداری ها شده است. بعلاوه، آب مصرفی بسیاری از مشترکان از طریق پمپ تامین می شود و با قطع برق، آنها آب هم ندارند. مشکلات ناشی از قطعی برق برای این مشترکان دو الی سه برابر است. 
همیشه نباید چشم یاری از مسئولین داشت؛ گاهی غلط از خود ماست. ما مردم می توانیم با چند حرکت ساده، به هدر نرفتن اندوخته های برقی کشور و تقسیم عادلانه ی آن در میان شهرها و روستاها کمک کنیم.
  1. سیستم روشنایی مناسب انتخاب کنید
سیستم روشنایی هوشمند نقش موثری در کاهش هدر رفت انرژی برق دارد. این سیستم، لامپ های اضافی را به صورت خودکار خاموش می کند و حتی می توانید از راه دور و با گوشی همراه خود آن ها را خاموش نمایید. لامپ های LED به صرفه ترین لامپ های موجود در بازار هستند که 75% کمتر از لامپ های معمولی برق مصرف می کنند.
  1. کامپیوترتان را خاموش کنید
کامپیوترها یکی از بزرگترین مصرف کننده های برق در ساختمان های اداری هستند. زمانی که با آن کاری ندارید، به جای آنکه در حالت اسکرین سیور قرار دهید، آن را خاموش نمایید. باور کنید وقت زیادی از شما نمی گیرد و به دستگاه آسیبی نمی زند.
  1. خانه را هوشمند کنید
در خانه هوشمند هیچ وسیله ای حق مصرف برق اضافی ندارد. ترموستات هوشمند خانه را به اندازه ی کافی گرم و سرد می کند و اجازه ی افراط نمی دهد. پرده هوشمند، در روزهای آفتابی بطور خودکار باز شده و نمی گذارد خانه گرم شود. پریز هوشمند هم قابلیت کنترل از راه دور دارد و اجازه نمی دهد تنبلی باعث هدر رفتن منابع یک ملت شود.
  1. دستگاه های خاموش را از برق بکشید
وسایلی مثل تلویزیون، مایکروویو، پرینتر و اسکنر حتی در زمان خاموشی در حالت استندبای قرار دارند و باز هم برق مصرف می کنند. برای امتحان این قضیه به شارژرهایی که به پریز وصل اند و گوشی از آنها جدا شده دست بزنید؛ خواهید دید که شارژر داغ است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/6187
اخبار مرتبط

نظرات شما