عباس (ع) چگونه عباس شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،
 

حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان کارشناس دینی و یکی از خطبای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که چگونه عباس (ع)، عباس شد، خاطرنشان کرد: وقتی به اولین درس‌های زندگی توسط خدای متعال به حضرت آدم ابوالبشر (ع) رجوع می‌کنیم، می‌بینیم آنچه که عامل رشد و شاخصه تعالی و تکامل انسان در بعد روحی، معنوی و شخصیتی است، اتصال دائم او به امر و نهی خدا است.

وی افزود: یعنی آنچه که خدای سبحان امر فرموده است، انسان به آن مقید باشد و در آن حصین امر و نهی الهی زندگی خودش را مدیریت کند. دوم اینکه از وسوسه‌های پر زرق و برق،‌کوتاه و زودگذر شیطانی و دنیایی خودش را حفظ کند.

حضرت عباس (ع) وارث جامع انبیای الهی است

حجت‌الاسلام خادمیان با بیان اینکه اگر این ۲ شرط رعایت می‌شد، حضرت آدم (ع) گرفتار آن هبوط نمی‌شد، تصریح کرد: حضرت عباس به عنوان وارث جامع و کامل برای حضرت آدم ابوالبشر و دیگر انبیای الهی است. روی همین ۲ اصل است که به فرموده امام صادق (ع)، حضرت ابوالفضل العباس، عباس شد.

گواهی امام صادق (ع) درباره ایمان قمر بنی‌هاشم

وی ادامه داد: امام صادق (ع) در زیارت حضرت عباس (ع)،‌ این گونه صفات ایشان را بیان می‌کنند: «کانَ عَمُّنا العَبَّاسُ (ع) نافِذَ البَصیرَه»؛ عموی ما عباس (ع) بینشی ژرف داشته است، همچنین در ادامه می‌فرماید: «اَشْهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِنْ و لَمْ تَنْکُلْ و اَنَّکَ مَضَیْتَ علی بصیره مِنْ اَمرِک»؛ گواهی می‌دهم که تو لحظه‌ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود.

این کارشناس دینی بیان داشت: حضرت عباس (ع) در تمام لحظات زندگیشان در چارچوب امر و نهی الهی عمل کرد. اینکه انسان امر و نهی الهی را از زبان یامبر (ص) و جانشین بر حق پیامبر (ص) می‌شنود و می‌آموزد. در واقع حضرت عباس (ع) این امر ونهی الهی را از پدرشان و برادرانش امام حسن و امام حسین علیهم السلام دریافت کرد.

اوج ایمان عباس (ع) در شریطه فرات نمایان شد

وی گفت: قمر بنی هاشم در چارچوب امر و نهی الهی در لسان امام زمانش یاد گرفته بود، زندگی خودش را مدیریت کند. این مهم در روز عاشورا و هنگامی که در کنار شریطه فرات قرار گرفت نمایان شد. با اینکه خدای سبحان به حضرت آدم تعلیم داد که به درخت ممنوعه نزدیک نشود، اما گوش نداد و گرفتار هبوط به زمین شد. در روز عاشورا هم آب برای حضرت عباس (ع) حکم درخت ممنوعه را داشت.

حجت‌الاسلام خادمیان ابراز داشت: اگر حضرت عباس (ع) در آن لحظه آب را می‌نوشید، به آن مقام و تعالی نمی‌رسید و در چارچوب زندگی دنیایی می‌ماند. اما کأنه این ندا را شنید و در چارچوب امر و نهی الهی خودش را حفظ کرد و از جانش گذشت و از زرق و برق دنیا چشم پوشید.

غطبه شهدای عالم به مقام حضرت عباس (ع) در روز رستاخیز

وی ادامه داد: به همین خاطر امام صادق (ع) فرمود: عباس (ع) دارای ایمان محکمی است که هیچ چیز نمی‌تواند آن را از بین ببرد. نه آن تطمیع برای امان‌نامه و نه آن تهدید و محاصره از سوی چهار هزار تیرانداز نتوانست صلابت ایمان عباس (ع) را خدشه‌دار کند. بلکه به مقامی می‌رسد که معصوم (ع) بر صورتش بوسه می‌زند.

این خطیب تهرانی با اشاره به جایگاه قمر بنی هاشم در روز رستاخیز اظهار داشت: امام سجاد (ع) در این زمینه می‌فرماید: «عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه شهدا به آن غبطه می‌خورند». در روزی که به «یوم الحسرة» معروف است، حضرت عباس (ع) کاری می‌کند که این روز، «یوم الغبطه» نیز شود.

وی افزود: در چنین روزی که شهدایی مانند یحیی نبی و حضرت حمزه سیدالشهدا حضور دارند. در روایات داریم که شهدا به جایگاه ایشان غبطه می‌خورند و این نبود مگر اینکه حضرت عباس (ع) تمام زندگی دنیایی کوتاه خودش را در چارچوب اطاعت از امر و نهی الهی مدیریت کرد.


انتهای پیام/
منبع:فارس
http://qomefarda.ir/6252
اخبار مرتبط

نظرات شما