استاد حوزه علمیه قم:

قم در إحیای شب نیمه شعبان الگویی برای تمام استان های کشور است

استاد حوزه علمیه قم درباره مراسم شب و روز نیمه شعبان تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام گرفته به نظر می رسد قم در احیای شب نیمه شعبان، پیشروتر از همه استان ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حامد حسینی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با بیان اهمیت مراسم إحیای شب نیمه شعبان بیان داشت: در این باره، روایات متعددی از حضرات معصومین (ع) وارد شده که یکی از این روایات از حضرت نبی مکرّم اسلام است که می فرمایند هر کس شب نیمه شعبان را احیا بدارد؛ در روزی که قلب ها می میرد؛ قلب او زنده می ماند؛ همچنین بر اساس روایت دیگری از امام صادق (ع)، إحیای این شب پس از شب قدر، برترینِ شب زنده داری هاست.

 وی ادامه داد: سالیانی است که مراسم معنوی احیای این شب همزمان با جشن های متنوع نیمه شعبان با سفارش حضرات مراجع تقلید در استان ها و شهرهای مختلف برگزار می شود که الحمد لله شهر مقدس قم در پیشانی این حرکت مبارک قرار دارد.

حسینی درباره برخی برنامه های إحیای شب نیمه شعبان در شهر مقدس قم گفت: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) از جمله مکان هایی است که شب زنده داران در آن، این شب مقدس را با سخنرانی سخنرانان و مداحی مداحان و مناجات خوانی مناجات خوانان به صبح می رسانند.

وی افزود: مراسم دیگر احیای شب نیمه شعبان در قم در میعادگاه عاشقان حضرت بقیت الله الاعظم (عج) یعنی مسجد مقدس جمکران برگزار می شود که علاوه بر سخنرانی و مدیحه سرایی و مداحی، با خواندن دعای کمیل، مناجات شعبانیه و همچنین زیارت امام حسین (ع) همراه است؛ چراکه بر اساس روایات، یکی از برترین اعمال شب نیمه شعبان، زیارت اختصاصی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این شب است.

این استاد حوزه علمیه قم همچنین خاطر نشان کرد: البته بر اساس اطلاع بنده، برای مراسم احیای شب نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران، برنامه های دیگری هم تدارک دیده شده است که اجرای گروه سرود فرزندان شهدای مدافع حرم فاطمیون، شعرخوانی انتظار و همچنین اجرای برنامه توسط گروه های همخوانی میعاد و معراج قم از جمله این برنامه هاست.

وی نقطه محوری دیگر قم برای احیای شب نیمه شعبان را مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) معرفی کرد و گفت: این مسجد مقدس که به امر حضرت امام حسن عسکری (ع) بنا شده است؛ سالیانی است که در زمینه احیای این شب فعال است و امسال نیز این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری همراه است؛ در عین حال که قرائت مناجات شعبانیه و همچنین بیان احکام هم از دیگر بخش های مراسم است.

حجت الاسلام حسینی در عین حال تصریح کرد: مراسم های متعدد احیای شب نیمه شعبان در استان قم، تنها به شهر قم محدود نمی شود؛ بلکه شهرهای دیگر استان مانند قنوات نیز این شب نورانی را با شب زنده داری در مساجد سپری می کنند.
 


انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/6924
اخبار مرتبط

نظرات شما