قم آماده پذیرایی از زائران نیمه شعبان

مردم و مسئولان قم در اقدامی هماهنگ با بسیج نیرو و امکانات خود، آماده پذیرایی از زائران نیمه شعبان هستند و اوج حضور گسترده و باشکوه مشتاقان حضرت ولی عصر(عج) امشب و فردا در سالروز میلاد خجسته حضرت ولی عصر(عج) در مسجد مقدس جمکران می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دراین رابطه اقدام های گسترده ای در راستای پذیرایی از زائران صورت گرفته و براساس پیش بینی مسئولان حدود سه میلیون زائر دراین ایام وارد قم می شوند، لذا برنامه ریزی برای پذیرایی از آنان در جلسه های مختلف ستاد تسهیلات زائران انجام شد.
دراین رابطه ایجاد بیش از 130 موکب و ایستگاه پذیرایی در مسیرهای عبوری زائران بویژه بلوار حرم تا حرم و مسجد مقدس جمکران بخشی از فعالیت های مردم می باشد که به صورت خودجوش آماده اند تا بیش از پیش به زائران خدمات رسانی کنند.

حضور سه میلیون زائر در روز نیمه شعبان در قم
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم دراین رابطه گفت: با امکاناتی در حد یک استان میزبان جمعیت میلیونی زائران از سراسر کشور در نیمه شعبان هستیم.
یونس عالی پور افزود: بر اساس پیش ‌بینی ها و طبق سال ‌های گذشته، در این ایام حدود سه میلیون زائر وارد شهر مقدس قم می ‌شود و حدود 600 هزار تَن در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران امکان حضور دارند.
وی با بیان این که موکب ‌های بسیاری از استان های گوناگون برای استقرار در مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان اعلام آمادگی کرده ‌اند، گفت: ایجاد پارکینگ و سیما و منظر شهری مناسب توسط شهرداری انجام شده است.
وی اظهار کرد: در بخش فرهنگی نیز کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر استان برنامه ‌ریزی‌ های ویژه‌ ای دارد و اقدام هایی در این زمینه در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، بقاع متبرک امامزادگان و مسجد مقدس جمکران انجام می شود.

 50هزار تن در برگزاری جشن نیمه شعبان در قم مشارکت دارند
 فرماندار قم نیز در این زمینه گفت: 50 هزار نیروی امدادی، خدماتی، انتظامی و ستادی در برگزاری هرچه باشکوه تر جشن های نیمه شعبان در قم به ویژه مسجد مقدس جمکران مشارکت دارند.
مرتضی حیدری با تاکید بر اینکه تمام ظرفیت های استان برای میزبانی مناسب از زائران مسجد جمکران و برگزاری جشن های نیمه شعبان بسیج شده است، اظهار داشت: ستاد تسهیلات زائران قم با ایجاد هشت کمیته از ماه های قبل برنامه ریزی لازم را بر اساس تجربه سال های گذشته پیش بینی کرده است.
وی جشن های نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران را بسیار باشکوه و بزرگ دانست و ادامه داد: در این جشن عظیم، میهمانان و شخصیت هایی از کشورهای مختلف دنیا حضور خواهند داشت که میزبانی از زائران مهدوی افتخار بزرگ قم است.
فرماندار قم ادامه داد: علاوه بر مسجد جمکران، ویژه برنامه هایی در مسجد امام حسن عسکری(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و مصلای قدس در روز نیمه شعبان توسط کمیته فرهنگی و اطلاع رسانی ستاد تسهیلات زائران قم برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به ایجاد بیش از 130 موکب و ایستگاه صلواتی در سطح شهر قم به ویژه بلوار پیامبر اعظم(ص) و اطراف مسجد جمکران اظهار داشت: این ایستگاه های صلواتی علاوه بر توزیع شربت، غذا و پذیرایی از زائران، درحوزه های مختلفی از جمله فلسفه ظهور، مسائل فرهنگی، رونق تولید، بهداشت و درمان و محیط زیست به صورت تخصصی برنامه هایی را در این ایام اجرا می کنند.
وی ادامه داد: شهرداری قم نیز اقدام به ایجاد هشت خط و فعال سازی 300 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی زائران به سمت مسجد جمکران نموده است ضمن اینکه 200 هکتار پارکینگ در اطراف مسجد مقدس جمکران آماده شده است.
حیدری گفت: اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی استان به حالت آماده باش قرار گرفته و تیم های ثابت و سیار امدادی در اطراف و داخل مسجد جمکران ایجاد شده است.
وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی قم مبنی بر احتمال وقوع بارش باران در شب و روز نیمه شعبان افزود: تمام مدارس، سالن های ورزشی و نیز اماکن مسقف قم از جمله مصلای قدس، شبستان های مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) برای اسکان اضطراری زائران در نظر گرفته شده اند.
فرماندار قم در ادامه با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای تامین امنیت جشن نیمه شعبان به ویژه مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(ص) در این ایام گفت: کمیته امنیتی ستاد تسهیلات زائران با مشارکت نیروهای انتظامی، اطلاعاتی وسربازان گمنام امام زمان(عج) از ماه های قبل برنامه ریزی لازم را در این زمینه انجام داده و به فضل خدا جشن نیمه شعبان امسال نیز با کمترین تهدید و مشکل در بالاترین سطح امنیتی برگزار می شود.

برپایی بیش از 30موکب از 50شهر کشور در مسیر بلوار پیامبر اعظم(س)
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز گفت: بیش از 30 موکب در مسیر پیاده روی زائران مهدوی از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران در بلوار پیامبر اعظم(ص) برای انجام برنامه های فرهنگی برپا شده است.
سید موسی حسینی کاشانی با بیان این که فعالیت های فرهنگی در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) به منظور ترویج فرهنگ مهدوی و تبیین فرهنگ انتظار در جشن های نیمه شعبان امسال پررنگ تر شده است، افزود: حمایت از موکب های مسیر که در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند در دستور کار است.
وی تخصصی شدن فعالیت موکب های فرهنگی را حرکتی جریان ساز دانست و گفت: برنامه های فرهنگی مسیر پیاده روی زائران مهدوی در بلوار پیامبر اعظم(ص) نسبت به سال های گذشته منسجم تر و منظم تر است و تلاش شده تا مشکلات سال های گذشته به حداقل خود کاهش یابد.
وی با بیان اینکه موکب ها و ایستگاه های صلواتی از 50 شهر کشور برای استقرار در بلوار پیامبر اعظم(ص) به منظور پذیرایی از زائران مهدوی اعلام آمادگی کرده اند ابراز کرد: تلاش شده است تا این بلوار به عنوان مسیر اصلی پیاده روی زائران از حرم حضرت معضومه(س) تا مسجد جمکران به نمادی فرهنگی در کشور تبدیل شود.

اجرای بیش از 50برناه فرهنگی در مسجد مقدس جمکران
معاون فرهنگی مسجد جمکران نیز گفت: به مناسبت دهه فرخنده مهدویت و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، امام زمان(عج) بیش از 50 برنامه فرهنگی در این مکان مقدس اجرا می شود.
حجت الاسلام یاسین حسین آبادی، شعار امسال نیمه شعبان را «تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور» عنوان کرد و افزود: متناسب با این شعار 50 برنامه فرهنگی شامل همایش ها، پویش ها و جذب مشارکت های مردمی، جشنواره ها و مسابقه های مختلف برنامه ریزی شده که از روز 20 فروردین جاری با آیین خطبه خوانی خادمان در صحن جامع امام زمان(عج) مسجد جمکران آغاز شد و شامگاه نیمه شعبان با انجام مراسم شکرگزاری پایان می یابد.
وی با اشاره به برگزاری همایش نرجسانه و معرفی شخصیت نرجس خاتون، مادر گرامی امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: این همایش، 28 فروردین با هدف قدردانی از بانوان فعال در عرصه مهدویت در مسجد جمکران برگزار شد.
حسین آبادی برگزاری همایش پیوند فیروزه ای با حضور350 تن از زوج های جوان و پیاده روی خانوادگی با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان را نیز از جمله برنامه های فرهنگی جمکران دانست و بیان داشت: اجتماع بزرگ جوانان مهدوی از سراسر کشور و همچنین برگزاری نشست مشترک قرآنی اعتاب مقدس حول محور 193 آیه استخراج شده از قرآن با موضوع مهدویت توسط پژوهشگران نیز از دیگر برنامه ها به شمار می آید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه علاوه بر برگزاری همایش و جشنواره ها، پویش اسکان رایگان زائران با مشارکت های مردمی نیز بخشی از برنامه های جمکران در این ایام است، تصریح کرد: تا دوم اردیبهشت جمکران آماده پذیرایی و اسکان زائران نیمه شعبان است.
معاون فرهنگی مسجد جمکران نیز گفت: ویژه ‌برنامه «سفیران آفتاب» در شب نیمه شعبان به چهار زبان زنده دنیا اجرا می شود.
حسین آبادی افزود: پنجشنبه گذشته(29 فروردین ماه) آیین غبارروبی مسجد مقدس جمکران با حضور اصحاب رسانه و هنرمندان از قم و تهران برگزار شد.
وی افزود: مراسم پیاده روی کاروان قدمی برای ظهور عصر روز نیمه شعبان با شعار «لبیک یا مهدی(عج)» برگزار می شود و پیاده روی طلاب غیر ایرانی جمعه(30 فروردین) ساعت 8 صبح از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سمت مسجد مقدس جمکران ترتیب یافت.

نظارت هفت گروه بهداشتی بر توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی
 مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این زمینه گفت: هفت گروه بهداشتی بر توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی در ایام نیمه شعبان نظارت دارند و به مسئولان ایستگاه های صلواتی و موکب ها آموزش های لازم در زمینه های بهداشتی، ایمنی و آتش نشانی داده شده است.
محسن اوروجی خاطرنشان کرد: کمیته امور امدادی و درمان ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر پیش بینی های لازم را انجام داده است و در تمام ورودی های قم نیروهای امدادی مستقر هستند.

پنج هزار نیروی پلیس امنیت مراسم نیمه شعبان را در قم برعهده دارند
همچنین فرمانده انتظامی استان قم با تاکید بر این که نیمه شعبان یک رویداد بین المللی و جهانی است و باید به همین اندازه به آن توجه شود، گفت: پنج هزار نیروی پلیس امنیت مراسم نیمه شعبان را در قم برعهده دارند.
سردار عبدالرضا آقاخانی اظهار داشت: مهم ترین سهم این مراسم امنیت زائران بوده که برعهده پلیس است بنابراین باید نگاه ما به مراسم جشن نیمه شعبان در قم اعتقادی و ارزشی بوده تا عمل مان انقلابی شود.
وی با اشاره به گستره فعالیت های مجموعه فرماندهی انتظامی استان قم در بخش های انتظامی، عملیاتی، ترافیکی، پشتیبانی و اطلاع رسانی، تصریح کرد: به دلیل افزایش ضریب امنیت و انضباط، 16 پایگاه انتظامی، عملیاتی و تخصصی پلیس های اطلاعات، راهور و آگاهی در مسجد جمکران مستقر شده است.
آقاخانی گفت: اقدام های فرهنگی مناسبتی از جمله پایگاه مشاوره و مددکاری اجتماعی پلیس، توزیع بروشور، نقشه و تراکت های هشداری نیز جهت کاهش آسیب های اجتماعی توسط کارشناسان آموزش همگانی پلیس قم توزیع می شود تا اقدام های تبلیغی و فرهنگی مکمل برنامه های امنیتی انتظامی و ترافیکی باشد.

آماده سازی پارکینگ برای زائران
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: در آستانه نیمه شعبان و حضور گسترده زائران از سراسر کشور به قم، عملیات تسطیح، آماده سازی، خط کشی، مازوت پاشی و روشنایی 200 هکتار پارکینگ برای پارک خودروهای زائران در محدوده مسجد مقدس جمکران انجام شد.
سید امیر سامع افزود: 16 پارکینگ و پارکسوار به ظرفیت پارک 40 هزار دستگاه سواری و چهار هزار دستگاه اتوبوس در این منطقه در خدمت زائران می باشد.
وی اضافه کرد: پارکینگ ها بلوک بندی و سرویس های بهداشتی، خودروهای حمل پسماند و مسائل خدمات رفاهی پیش بینی شده تا بتوانیم خدمات مطلوبی به زائران ارائه کنیم.
سامع با بیان اینکه روشنایی پارکینگ ها برعهده شرکت توزیع نیروی برق قم می باشد افزود: 70 هزار نسخه کارت رنگی برای پارکینگ ها و پارکسوارها تهیه شده و هنگام ورود تحویل زائران خواهد شد تا هنگام برگشت بتوانند محل پارک خودروی خود را به راحتی شناسایی کرده و از پارکینگ خارج شوند.
وی همچنین با اشاره به اهم اقدام های شهرداری قم در ایام نیمه شعبان امسال گفت: ارائه خدمات مطلوب به زائران و شهروندان، تامین ایمنی و امدادرسانی، حمل و نقل عمومی و کنترل تسهیل امور ترافیکی، تامین مایحتاج ضروری زائران، بهبود سیما و منظر شهری، اسکان زائران، ارتقاء نظم و انضباط شهری، اطلاع رسانی و راهنمایی زائران و ارزیابی عملکرد و نظرسنجی مردمی از جمله این اقدام ها به شمار می آید.
وی ادامه داد: برنامه های شهرداری قم در خدمت رسانی به زائران نیمه شعبان در قالب کمیته های ایمنی و امداد، حمل و نقل و ترافیک، اجرایی، نظارت و ارزیابی، انتظامی، تامین ارزاق و مایحتاج، اسکان، فرهنگی و زیباسازی اجرایی می شود.
به گفته وی، مسیر جاده قدیم اصفهان به قم، بلوار غدیر، خیابان قاضی خرم آبادی؛ جاده سلفچگان به قم، خیابان بیمارستان امام رضا(ع)، جاده جعفریه به قم، کمربندی امام علی(ع)، میدان ولی عصر(عج)؛ آزادراه تهران به قم، آزادراه امیر کبیر، جاده ایستگاه قطار محمدیه، بزرگراه خلیج فارس و آزادراه کاشان به قم، جاده ایستگاه قطار محمدیه، بزرگراه خلیج فارس، مسیرهایی است که زائران می توانند برای آمد و شد به مسجد مقدس جمکران و شرکت در آیین های نیمه شعبان استفاده کنند.
سامع تصریح کرد: در این ایام سه هزار تن از کارکنان شهرداری قم در 2 شیفت 12 ساعته آماده دمت رسانی به زائران و همشهریان هستند، ضمن این که 290 دستگاه ماشین آلات مکانیزه برای جمع آوری پسماندها و نظافت در محدوده مسجد جمکران آماده شده است.
وی با اشاره به این که مجوز 138 ایستگاه صلواتی در ایام نیمه شعبان در قم صادر شده است گفت: بیشتر این ایستگاه ها در محدوده مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم(ص) مستقر می شود.
وی اضافه کرد: در ایام نیمه شعبان، یک هزار و 468 چشمه سرویس بهداشتی در سطح شهر و بوستان ها اختصاص یافته که 332 چشمه مربوط به محدوده مسجد جمکران و بلوار پیامبر اعظم(ص) است.

شروع محدودیت ترافیکی از روز شنبه
سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی قم نیز گفت: با توجه به وضعیت مرکز شهر و خیابان های اطراف حرم حضرت معصومه(س)، ازساعت 14 روز شنبه 31 فروردین ماه جاری، همزمان با ایام نیمه شعبان محدویت آمد و شد خودروهای شخصی و موتورسیکلت اعمال خواهد شد.
سرهنگ حسن قیصری اظهار داشت: این محدودیت ها از تقاطع عمار یاسر- آذر به سمت چهارراه بازار و بالعکس، از سه راه سجادیه به طرف خیابان انقلاب، از انتهای بلوار بهار به سمت خیابان ارم، طول بلوار پیامبر اعظم(ص)، ابتدای ورودی پارکینگ ناظم زاده از سمت کوه خضرنبی و میدان بقیه الله ابتدای بلوار ظهور به سمت مسجد مقدس جمکران می باشد.
وی تصریح کرد: وسایل نقلیه ای که از سمت حرم حضرت معصومه - بلوار پیامبر اعظم(ص) به محدوده مسجد مقدس جمکران وارد می شوند ابتدا به پارکینگ آل یاسین(شماره 7) هدایت شده و پس از تکمیل ظرفیت پارکینگ 7 از تقاطع انسجام محدودیت اعمال می شود و خودروها به پارکینگ انسجام (پارکینگ شماره 15) هدایت خواهند شد.
سرپرست پلیس راهور استان قم افزود: از سمت آزادراه کاشان به طرف ایستگاه راه آهن محمدیه - بلوار خلیج فارس، جاده جدیدی احداث شده که پس از ورود خودروها به بلوار خلیج فارس از طریق دوربرگردان، به سمت پارکینگ های طیبی و پارکینگ شماره 4 و پارکینگ نیایش( شماره 10) هدایت خواهند شد.
وی گفت: از باند غرب به شرق بلوار پیامبر اعظم (سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) به مسجد مقدس جمکران) به صورت رفت و برگشت جداسازی و صرفا جهت وسایل نقلیه عمومی و امدادی پیش بینی و اجرا خواهد شد.

اجرای طرح ویژه بازرسی و نظارت در ایان نیمه شعبان
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: به منظور کنترل هرچه بیشتر بازار استان در ایام نیمه شعبان، طرح ویژه بازرسی و نظارت توسط این سازمان از تاریخ 27 فروردین ماه جاری تا دوم اردیبهشت به مدت 6 روز، به اجرا درمی آید.
محمود سیجانی بیان کرد: 2 مکان در مجتمع تجاری نیمه شعبان و همچنین کنار در ورودی شماره 6 مسجد مقدس جمکران به عنوان دفتر بازرسی و رسیدگی به گزارش ها و شکایت های اقتصادی مردم در این ایام پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: طی مدت زمان اجرای این طرح بازرسی ها از هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مراکز اقامتی، مجتمع ها و واحدهای خدماتی و رفاهی مستقر در راه های مواصلاتی استان تشدید خواهد شد.


انتهای پیام/
منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/6949
اخبار مرتبط

نظرات شما