آیت الله مکارم شیرازی:

شکل برخی از مسابقات تلویزیونی حرام و در حکم قمار است

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه سبک و شکل اجرای برخی مسابقات بخت‌آزمایی و قمار است ، گفت:شکل برخی از مسابقات تلویزیونی حرام و در حکم قمار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه که در مسجد اعظم برگزار شد اظهار داشت: شکل برخی از مسابقات تلویزیونی حرام و در حکم قمار است.

وی افزود: فرض کنید یک دستگاهی پیدا شود و سؤالاتی از مردم بپرسد و به افرادی که جواب صحیح می‌دهند جایز بدهد، آیا این کار درست و صحیح است؟ صرفاً اگر جوایز این قیل مسابقات از جیب برگزارکنندگان هزینه شده و تحت عنوان ترویج مسائل علمی و آموزشی باشد اشکالی ندارد.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: متأسفانه برخی از سؤالات مذهبی که در این قبیل مسابقات مطرح می‌شود نیز نامعقول است اگر پول مسابقات تلویزیونی از مردم گرفته‌ شده و درصدی از آن به برندگان داده شود این پول و جایزه حرام مطلق است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: حقیقت این است که بخش اعظمی از پولی که توسط مسابقات تلویزیونی از مردم گرفته می‌شود به جیب عوامل برگزاری و پشت پرده‌های آن می‌رود که قطعاً تمام این مبالغ حرام است.

وی با تأکید بر قمار بودن برخی از مسابقات پربیننده تلویزیونی گفت: سبک و شکل این مسابقات بخت‌آزمایی و قمار است، تمام مراجع تقلید نسبت به حرام بودن این شکل از بخت‌آزمایی‌ها حکم و فتوای تحریم صادر کرده‌اند، در کشوری که مدعی نظام اسلامی است نباید به این راحتی مال حرام جابه‌جا شود.

مرجع تقلید شیعیان گفت: برخی در توجیه این مسابقات می‌گویند برندگان به جوایز آن نیاز داشته و به آن محتاج هستند اما سخن این است که مشکلات مردم باید از راه‌های مشروع و حلال برطرف شود نه این‌که پول‌های هنگفتی از مردم گرفته‌ شده و بخش کوچکی از آن را به برنده‌ها بدهند و قسمت هنگفت آن به جیب عوامل سیما برود.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: منطق ما اسلام و خط ما تشیع علوی است ما نمی‌توانیم خطوط قرمز را شکسته و حلال و حرام الهی را با هم بیامیزیم، عوامل این مسابقات اگر واقعاً به فکر ترویج علم در کشور هستند پول مسابقات را از جیب خودشان به برندگان بدهند.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7136
اخبار مرتبط

نظرات شما