هدف وزارت بهداشت برای ترویج ۶۰ درصدی زایمان طبیعی

وزیر بهداشت از تلاش این وزارتخانه برای ترویج ۶۰ درصدی زایمان طبیعی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه همایش روز ماما در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه نظام بهداشتی و درمانی ما در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه به عنوان یکی از الگوهای بسیار پیشرفته و مترقی تلقی می‌شود بسیاری از کشورهای منطقه تلاش می‌کنند از الگوهای ما برای توسعه زیرساخت های بهداشتی خود استفاده کنند.

وی گفت: ماماها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت در کاهش مرگ و میر مادران بر اثر زایمان‌ها، در کاهش مرگ و میر نوزادان، حذف بیماری کزاز بند ناف، و در اصلاح الگو های تغذیه‌ای مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان در زنان باردار نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

وی افزود: در حوادث سال اخیر نیز با ما تمام تلاش خود را برای نجات جان زنان باردار به کار گرفتند و توانستند کار بسیار عظیم و افتخار آفرینی را رقم بزنند. در راستای استفاده از ماماها در نظام ارائه خدمت در مراکز بهداشتی درمانی و در مراقبت‌های زنان باردار به خارج از مراکز بهداشتی و درمانی و به شکل تله مدیسین و آموزش‌های از راه دور استفاده خواهیم کرد.

نمکی ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم از این ابزار کارآمد استفاده کنیم، تلاش داریم تمام این عزیزان را در جایگاه مناسب به کار بگیریم، یکی از کارهایی که می‌خواهیم از ماماها بشدت استفاده کنیم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای بحث جمعیت است.

وزیر بهداشت گفت: مقام معظم رهبری معتقد است که جمعیت کشور سیر نزولی پیدا کرده که این موضوع بسیار منطقی است، ماماها می‌توانند به‌عنوان مهم‌ترین ابزار به کار گرفته شوند و موضوعاتی نظیر مراقبت‌های قبل از زایمان، مراقبت از زنان و مرگ و میرهای ناشی از بارداری نقش بسزایی داشته باشد.

وی گفت: ماماها می‌توانند در مراکز ناباروری نیز کمک زیادی به ما کنند، با برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم در آینده نزدیک از تمام ظرفیت مامایی در کشور استفاده خواهیم کرد.

وزیر بهداشت گفت: برنامه تغییر زایمان طبیعی که از سال ۹۳ ایجاد شد در صدد هستیم که حدود ۶۰ درصد از زایمان ها را در کشور به صورت طبیعی انجام شود با توسعه مراکز درمانی که در کشور ایجاد شده حرکت بسیار خوبی صورت گرفته است. در بسیاری از استان‌ها به این هدف رسیده‌ایم و در برخی از استان‌ها از هدف من عقب هستیم که علل آن را واکاوی خواهیم کرد.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7263
اخبار مرتبط

نظرات شما