آخرین جزئیات از ساخت ماهواره «پیام ۲»/ «ظفر» مدار‌های فضایی را به تسخیر خود در می‌آورد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دی ماه سال گذشته ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر به عنوان اولین سفیر ایران برای قرار گرفتن در مدارهای فضایی پرتاب شد؛ ماهواره‌ای سنجشی که با دقت ۵۰۰ متر می‌توانست اطلاعات بسیاری را از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و در اختیار متخصصان فضایی قرار دهد.

این ماهواره به دست جوانان توانمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی چندین سال ساخته شده بود که متاسفانه به دلیل ناسازگاری با پرتابگر سیمرغ نتوانست روی مدارها  قرار گیرد و اطلاعات لازم را برای کشور جمع آوری کند.

پرتاب پیام امیرکبیر و نقش موثری که داشت توانست تجربیات بسیاری را برای متخصصان صنعت فضایی کشور به وجود آورد و نام ایران را بیش از پیش در صنعت هوافضا درخشان کند؛ ناهید، پیام، شریف ست و ظفر همگی نمایندگان ایران برای درخشان کردن نام کشور در فضا هستند و برای افتخار آفرینی توسط جوانان کشور طراحی و تولید شده‌اند.

آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت ماهواره پیام ۲/ ظفر مدار‌های فضایی را به تسخیر خود در می‌آورد

پس از پرتاب ناموفق پیام رئیس دانشگاه امیرکبیر از آمادگی کامل این دانشگاه برای ساخت پیامی دیگر خبر  داد و اعلام کرد که دانشگاه امیرکبیر توان ساخت پیام دو در کوتاهترین زمان ممکن را دارد.

 

رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شروع فرایند ساخت ماهواره پیام ۲ گفت: بلافاصله پس از اتمام پروژه پیام با همکاری سازمان فضایی جلسات مختلفی را برای طراحی و ساخت پیام ۲ آغاز کردیم.

معتمدی تصریح کرد: اکنون یک گام جلو هستیم و جوانان دانش ساخت ماهواره را دارند؛ هدف ما این است که ماهواره را یک مرحله بالاتر طراحی کنیم و آن را ارتقاء دهیم؛ برای انجام این کار باید با متخصصان و سازمان فضایی مذاکراتی انجام دهیم.

آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت ماهواره پیام/ ظفر مدارهای فضایی را به تسخیر خود در می‌آورد

 تلاش برای به دست آوردن برنامه نهایی ماهواره پیام

اما ساخت ماهواره و قرار گرفتن آن روی سکوی پرتاب وظیفه سازمان فضایی است و اگر قرار بر ساخت ماهواره‌ای باشد باید ابتدا قراردادی با این سازمان به امضا برسد.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ماهواره پیام ۲ اظهار کرد: اولین قدم تعریف نهایی  پروژه و بررسی تمام برنامه‌ها است.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: برای ساخت پیام سه سناریو یا برنامه وجود دارد و در تلاش هستیم تا با برگزاری جلسات متعدد یکی از این سناریوها را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به برنامه نهایی  ماهواره پیام ۲بیان کرد:  تلاش می‌کنیم تا ظرف چند هفته آینده برنامه نهایی برای پیام را تدوین کنیم و اگر برنامه ما به طور کامل انتخاب شود فرآیند قرار داد به سرعت طی خواهد شد ودر مدت چهار سال پیام ساخته می‌شود.

آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت ماهواره پیام/ ظفر مدارهای فضایی را به تسخیر خود در می‌آورد

دانشمندان فضایی ایران و دانشجویان هوافضای دانشگاه‌های مختلف کشور توان ساخت انواع ماهواره های سنجش و مخابراتی را دارند؛ پیام، شریف ست،  ناهید و ظفر دانشگاه صنعت که آخرین مراحل ساخت آن طی می‌شود همگی نشان از توانمندی جوانان ایرانی دارند؛ جوانان نشان دادند که می توانند در مدارهای فضایی خوش بدرخشند و نام ایران را بر بلندای قله علم و فناوری سرافراز کنند.

 

تحریم و تهدید سد راهمان نخواهد بود

در حال حاضر ماهواره های بسیاری در دستور ساخت و پرتاب قرار گرفته‌اند و به گفته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال جاری چند ماهواره پرتاب می‌شوند.

نشان دادیم که توان ساخت ماهواره را داریم و می‌توانیم ایران را سرافراز کنیم و تحریم و تهدید سد راهمان نخواهد بود؛ اکنون که ظفر درحال ساخت است و به گفته مسئولان این دانشگاه طی چندماه آینده به سازمان فضایی تحویل داده می‌شود و مدارهای فضایی را به تسخیر خود در می‌آورد؛ بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر ایده ماهواره سازی را در سر می‌پرورانند که  امیدوار هستیم تا امسال، سال رونق ماهواره‌های باکیفیت که هماهنگی کامل با پرتابگر دارند  باشد و بتوانیم  آنها را در مدارهای فضای قرار دهیم.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7424
اخبار مرتبط

نظرات شما